• DOMŮ
  • DISKUSNÍ FÓRUM
  • ČLENSTVÍ
  • KALENDÁŘ AKCÍ
  • PRAVIDLA
  • O NÁS
  • NAPIŠTE NÁM
  • Technika / Kolik stojí originální servis ?

    Otázka, na kterou značná část populace odpovídá emotivně. Je to drahé, hned se všechno musí měnit, nic se nedá opravit, musím čekat apod.

    Pravdou ale je, že moderní automobil je velmi složitý mechanismus, jehož oprava a údržba opravdu není mnohdy jednoduchá. Zkušenosti a zručnosti "starých mechaniků" zde mnohdy nestačí a je potřeba jejich další vzdělávání. Nevědet a opravit představuje možná v tomto případě na první pohled výhodnější cenu, ale na druhý pohled můžete "prodělat" na takové opravě mnohem více, než jste na ní původně ušetřili.

    Pracovní postup opravy neurčuje opravce, ale výrobce vozidla. Ten se tak rozhoduje na základě nutnosti garance dalšího bezproblémového provozu opravovaného vozidla a postupy, které takto vytvoří musí odpovídat technickým a personálním možnostem smluvního opravce. 

    Čím vyšší nároky na vybavení a vzdělání opravců, tím složitější opravárenské postupy lze nařídit. Na druhé straně bude takových opravců méně a jejich služba tudíž dražší. Čím menší nároky na vybavení a vzdělání opravců, tím jejich počet sice vzroste, ale postupy na opravy budou muset být jednodušší, budou se více skládat z výměn dílů. Na druhé straně bude služba/práce takových opravců levnější.

    Je potřeba tudíž vytvořit kompromis, aby servisní síť byla technicky a personálně vyvážená, cenově přijatelná a běžně dostupná provozovatelům vozidel výrobce. V přislušné zemi vytváří zástupce značky standardy pro autorizované opravce, podle kterých jsou opravci certifikováni. Standardy mj. obsahují odborná školení mechaniků na předepsané postupy různých oprav, jejichž složitost přímo závisí na technických a personálních možnostech daných ve stanovených standardech.

    Z takto stanovených standardů poté vyplývá, že některé části vozidla se opravovat můžou, některé naopak nikoli (aby opravce každý díl dokázal opravit s potřebnou zárukou, musel by v podstatě být vybaven podobně jako výrobce takového dílu, což je i teoreticky nemožné). Na druhé straně jsou na většinu prací normy a v případě náhradních dílů doporučené ceny. Postupy jsou přesné a vedou mechanika v mnohých případech krok za krokem - "tohle odmontuj, tohle vyměn, tohle v žádném případě nerozdělávej a pokud je to poškozené celé to vyměn, tohle naopak rozdělej a vyčisti......= a na to celé máš 1,2 hodiny" atd.

    Samozřejmě se najdou mechanici, kteří usoudí, že tohle jsou jen "marketingové tahy" výrobců vozidel a začnou vše rozebírat a opravovat. Někdy se to povede, někdy zase ne a vozidlo přestane po nějakém čase fungovat. Pokud se to povede, je takový mechanik v očích zákazníka "borec", pokud se mu ale oprava nepovede a vozidlo nejede, mechanik "borcem" většinou nadále zůstává a majitel vozidla zlořečí výrobci - co jste to vlastně vyrobili, nefunguje to a jsou s tím problémy ?!?.

    Volba servisu a použití náhradních dílů je výhradně na vás, zákaznících. Postupujte však vždy obezřetně a při svém rozhodování nezohleňujte prosím jen cenu. Důležitá je také vaše bezpečnost, jistota záruky a funkčnost vozu. Navíc pravidelná a prokazatelná údržba s použitím originálních dílů zvyšuje cenu vašeho vozu.

     

    zdroj : fordoriginalnidily.cz

    2010-12-03 14:03:34 - vložil: