vosk na dosedací plochy disků

Nápravy, řízení ...
Moderátor:miki21
Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2969
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od jenikHK » 05.12.2017 13:22

Ahoj,
už jsem se párkrát setkal s tím, že lepší pneuservisy používají při montáži kol nějaký konzervační prostředek, takže dosedací plochy ráfků a kotoučů nerezatí a ráfky nepřirezávají na náboj. Netušil jsem, o co jde - osobně jsem měl doposud za to, že (v případě kol) je nejlepší je suché tření - až jsem narazil na tohle videjko:
http://www.auto.cz/video-vymena-kola-po ... dela-89881

Mají tam nějaký VW vosk ve spreji. Nemáte prosím tucha, co místo toho můžu použít, přece nepůjdu do VW, že :D
Měl jsem cestu přes Kelly, tam na mě samozřejmě koukali jak na zjevení - jako obvykle, když nevím zcela přesně, co vlastně chci...
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
Otomar
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 360
Registrován: 26.10.2013 10:47
Bydliště: JMK

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od Otomar » 05.12.2017 13:32

Podle různých diskuzí sem vysledoval, že je to vlastně vosk na ochranu dutin. Takže třeba toto:

https://www.autohotarek.cz/ochrana-duti ... 04QAvD_BwE

Já to vždycky jemně stříkl meděnou vazelínou. Příště zkusím vosk...

Jinak originál číslo dílu co používaj na videu je: D 322 000 A2 nebo v malé tubě G 052 109 A2.
Ford Focus 1.6 Ti-VCT/92kW*2015*White
Ford Focus 1.6 Ti-VCT*LPG*2010*Chill
Ford Focus 1.6 *2004*Moondust

Uživatelský avatar
Road
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 769
Registrován: 04.11.2010 18:32
Bydliště: Přerov

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od Road » 05.12.2017 14:51

já používám měděnou vazelínu 8)
Subaru XV 2.0i AWD 110Kw
Ford Grand C-Max 1.6 Ti-Vct 77kW Gallery - prodáno
bylo Ford Focus II 1.6 Ti-Vct 85kw Gallery - prodáno
Obrázek

spooon
Nováček
Nováček
Příspěvky: 162
Registrován: 26.08.2014 19:31

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od spooon » 05.12.2017 14:54

taky to vždycky trochu stříknu měděnkou a nikdy nebyl žádný problém. Výhoda toho vosku asi je, že není vidět. Zas na druhou stranu bych se bál, že v létě při sportovní jízdě(velká teplota od brzd) by se mohl rozpustit a odtýct.
Focus 1999, benzín 1.8

Uživatelský avatar
gecko-x
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 656
Registrován: 08.04.2015 00:38
Bydliště: Holešov

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od gecko-x » 05.12.2017 19:56

Pred 14 dny jsem se na technicke potkal s clovekem, co tvrdil, ze je mnohalety konstruktér. Tento teoretik me mimo jine presvedcoval o tom, ze srouby (v nasem pripade matice) se musi namazat, aby byla vyvynuta co nejvetsi sila na disk a tim treni na kotouč. Dosedaci plocha musi byt cista, sucha a odmastena, aby treni bylo co nejvetsi a tim nedochazelo k namahani steftu na strih.
Jsem strojar, neco mi znelo rozumně, neco uz pritazene za vlasy. A ted babo raď.
Mazat srouby nebo ne?
Mazat dosedaci plochu nebo ne?
FoFo II 1,6 16V 74kW rv 2007 byl
FoFo II 2,0i 107kW rv 2009
Ford C-max 1,6 ti-vct 77kW rv 2012
Obrázek

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od vladka1 » 05.12.2017 21:16

Má pravdu předsedo, ale pokud dosedací plocha bude odmaštěná tak to za zimu vesele přirezne. A u mázlých šroubů se sníží samosvornost a tím zvýší možnost povolení. Přenos síly ráfek/ náboj musí být třením (štefty pouze na tah) a ne mechanicky "kolíkem" (štefty na střih). Ovšem koroze atd., takže na normální provoz je třeba kompromis přenos síly/ ochrana proti korozi... V praxi máznutí dosedací plochy u normálních aut nevadí (aspoň nevim že by to někdy byl problém)
Šrouby i dosedací plochy mažu grafitkou už 20 let a nikdy s tím nebyl problém...
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Zvíře
Junior
Junior
Příspěvky: 203
Registrován: 12.05.2017 23:10

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od Zvíře » 05.12.2017 21:33

Neco k tomu pridam, protoze se u nas v praci sroubuji spoje pomocí elektronickych utahovacek s kontrolou momentu, uhlu a dalsich parametru, nekolikrat jsme meli od vyrobce utahovacek školení. Zjednodusena teorie je taková, ze moment, kterym utahujeme, je jen pomucka k urceni sverne sily spoje. Přičemž cast sily, kterou utahujeme, se spotrebuje na treni sroubu a matice, na treni pod hlavou sroubu a zbytek, jen cca 10% !!!, je samotna sverna sila, ktera stlaci spojovane dily k sobe a nasponuje sroub. A pokud sroub mame namazany, tak vyrazne snizime treni, takze pri stejnem momentu naroste sila, ktera spoji dily k sobe a soucasne sponuje a namaha sroub. Takze hrozi utrzeni sroubu a deformace plechovych disku. Samozrejme jsme se na skoleni zeptali i na pripad utazeni kol. Od skoleni uz srouby nemazu, jen je vycistim od rezu a spiny.
Mondeo mk4 turnier 2.0 duratec LPG

Uživatelský avatar
Road
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 769
Registrován: 04.11.2010 18:32
Bydliště: Přerov

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od Road » 05.12.2017 21:41

mažu roky měděnkou jak dosedací plochy tak i šrouby (závity pro matky), nikdy jsem neměl skrz to, že to mažu žádný problémy.... 8)
Subaru XV 2.0i AWD 110Kw
Ford Grand C-Max 1.6 Ti-Vct 77kW Gallery - prodáno
bylo Ford Focus II 1.6 Ti-Vct 85kw Gallery - prodáno
Obrázek

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od vladka1 » 05.12.2017 21:59

2 Zvíře: Svěrná síla = 10 procent utahovací síly je nesmysl - závit je převod do pomala a i přes tření v závitu/ dosedacích ploch matka/ ráfek ja svěrná síla řádově vyšší než utahovací...
Utahovací moment platí pro nový nenamazaný závit. U staršího orezlého závitu je větší tření v závitu = při stejném momentu je svěrná síla menší a máznutím se spíš vrátí do normálu. V každém případě s třením v závitu a vlivem na svěrnou sílu je potřeba počítat a při utahování myslet.
Šrouby na kolech snesou opravdu hodně, nedávno jsem na ca před měsícem utaženém kole musel skákat i po metrové trubce, povolilo to s prásknutím jak rána palicí - to muselo být utažené snad na 300 Nm :O (nejspíš pitomec s rázovým utahovákem) Ale i tak je lepší šrouby nepřetěžovat...
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Uživatelský avatar
gecko-x
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 656
Registrován: 08.04.2015 00:38
Bydliště: Holešov

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od gecko-x » 06.12.2017 07:13

Tech 10% jsem pochopil jako ztratu z utahovaci sily trenim ;-)
FoFo II 1,6 16V 74kW rv 2007 byl
FoFo II 2,0i 107kW rv 2009
Ford C-max 1,6 ti-vct 77kW rv 2012
Obrázek

Uživatelský avatar
Otomar
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 360
Registrován: 26.10.2013 10:47
Bydliště: JMK

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od Otomar » 06.12.2017 11:09

Mazání šroubů nejspíš nepatří do téhle diskuze, autor se ptal na něco jinýho. Nicméně šrouby se obecně mazat nemají respektive mají, pouze pokud to konstruktér tak navrhl. Dotahovací moment je téměř vždy navržen na suchý spoj bez lubrikantu.
Ford Focus 1.6 Ti-VCT/92kW*2015*White
Ford Focus 1.6 Ti-VCT*LPG*2010*Chill
Ford Focus 1.6 *2004*Moondust

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2969
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od jenikHK » 06.12.2017 11:16

Otomar, dekuji za nasmerovani - to cislo jsem si poznamenal taky, a krom toho, ze ta 500ml plechovka stoji cca petistovku a ze se teda jedna o konzervacni vosk, jsme se moc nedozvedeli.

Chvili jsem googlil a nasel Teroson WX 210, ktery se tvari dost podobne...

Nicmene, to, co jsem sundaval z koupenych kol, ze tvarilo svoji konzistenci jako zhruba sadlo a podle meho to namatlali na disk a naboj stetcem, pac mimo mista styku je pomerne silna vrstva.

V mem dvornim preuservisu (kde teda nechavam jen prezouvat pneu a vyvazovat, kola prehazuju sam) nic nepouzivaji, vse nasucho.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

memento
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 716
Registrován: 24.12.2012 08:01
Bydliště: Greater Bratislava

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od memento » 06.12.2017 15:45

Pri sezonnej vymene kolies silikonovym spejom pomazem kadejake klby na podvozku a tiez streknem na dosadaciu plochu naboja a zavity. Kedysi som mal problem na FF1 disk za pol roka sa "prilepil" na naboj. Pouzival som cervenu vazelinu (NH2?) co mi ostala po otcovi a MB1000 (pamatnici pamataju pravidelne mazanie remenice a lozisk v kolesach kazdych x tisic km), potom plasticke mazivo ale pouzit silikonovy sprej je jednoduchsie.
focus combi 2009 1.8 TDCi titanium
skusenosti s S 1000 MB, Ziguli 2101, S Favorit, Ford Escort, S Fabia, R Megane, S Octavia

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2969
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od jenikHK » 22.01.2018 12:50

Dneska jsem mimodek narazil na produkt, ktery jsem hledal: Tectyl Amber, je mj. primo urceny na naboje kol.
viz http://www.valvelinex.com/eshop/default ... &stiid=714
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2969
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: vosk na dosedací plochy disků

Příspěvek od jenikHK » 01.11.2019 15:41

Po roce zase ve Světě motorů článek ohledně výměny kol, tentokrátě se jasně zmínili o konzervačních voscích - to mohli udělat taky hned :mrgreen:

V téhle diskusi se to poněkud zvrtlo, ale téma je stejné
viewtopic.php?f=5&t=49587&st=0&sk=t&sd=a
Obrázek
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Odpovědět

Zpět na „Podvozek“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů