Podvozek od Bilstein / Bc-Racing + jak resit nedotacivost

Rady, dotazy - podvozek, brzdy, atd.
Moderátor:foki
Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Podvozek od Bilstein / Bc-Racing + jak resit nedotacivost

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 06:56

Udarec kluci. Co rikate na toto : http://www.bilsteintlumice.cz/bilstein- ... lstein-b14 ? Nebo radej ty B16 ? A ma to vyznam ? Kamarad si nahodil na Corollu TS ty B16 a ted mi v zatackach ujizdi ;)
Naposledy upravil(a) djhell dne 23.05.2011 23:24, celkem upraveno 2 x.
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Devilstorm
.
.
Příspěvky: 1093
Registrován: 03.03.2010 13:54

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od Devilstorm » 18.05.2011 07:34

Ahoj,
no nenapsal si co máš za auto= doplň si podpis. Pokud myslíš Focus ST:

podvozek a štelovák (různé kombinace pružiny- tlumiče) řešil ve své galerce Moskito- http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... &start=165

Jinak ty B16 má na autě Bob Wolf- jeho galerka tady ;-) Má tam o tom i dost informací :)
http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... &start=510

Tak to pročti a uvidíš :nazdravi:

Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 08:01

Jj na ST. Diky za info. Proctu, kontaktuju,prodebatuju.
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 423
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od Tonda-B » 18.05.2011 09:38

djhell píše:Udarec kluci. Co rikate na toto : http://www.bilsteintlumice.cz/bilstein- ... lstein-b14 ? Nebo radej ty B16 ? A ma to vyznam ? Kamarad si nahodil na Corollu TS ty B16 a ted mi v zatackach ujizdi ;)
I u B14 i u B16 si můžeš nastavit výšku auta - to je fajn.
Až budeš třeba v Mostě na okruhu na závodech, tak se domluvíš s technickými komisaři a po přejímkách zajedeš na ty 4 váhy (pro každé kolo jedna), které tam mají.
S pomocí šroubení na tlumičích si nastavíš změnou výšky stejné váhy obou předních i obou zadních kol a i stejné váhy obou diagonál.
Je to dost hraní (okruháři to mají rádi s max.1kg rozdílu vah), ale vyplatí se.

No a nastavitelné nebo nenastavitelné tlumiče?
Když je tlumič správně nastavený, tak nemá smysl ho přenastavovat.

Ovšem jestli je nastavený správně nepoznáš, dokud se s ním nesvezeš.

Já jsem problém v tlumičích měl u ST170 - zadek v podstatě dobře (péra, tlumiče i stabilizátor), ale na předku moc měkká péra a měkké - hlavně na stlačení - tlumiče.

Protože jsem nechtěl jít do ničeho, co dokud nekoupím, nebudu moct vyzkoušet, oslovil jsem fu.Protlum u nás, jestli by mi na zakázku nevyrobila přední péra a tlumiče s tím, že na parametrech se domluvíme a že kdyby to nebylo ono, tlumiče ještě jednou rozeberou a složí s jinými útlumy.

Dvakrát tvrdší péra a plynokapalinové tlumiče s úplně jinými útlumy za 14k není tak špatná cena.
Je to teď asi tak, jak jsem si to představoval - silnice zahne, ty zahneš a auto zahne taky.

Jednoduché, ale dosáhnout takovou jednoduchost je docela složité.
Obvyklejší - a mnou neoblíbené - je, že silnice zahne, ty zahneš, ale auto moc ne...

Že ti kamarád s Corollou ujíždí ale nemusí být cestou tlumičů odstranitelné...

Ovšem kdo má dobře nastavený podvozek a diferenciály, může zahnout třeba takhle:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ewxrNSOKFow[/youtube]

Musí to ale mít také v pažích...
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 11:20

Tonda-b : vadi mi ta nedotacivost, mel jsem VW Golf 5 gti se seriovym podvozkem a vse ok. Lidi mi tvrdi, ze podvozky ford jsou jedny s nejlepsich, ale co se tyce moji zkusenosti, tak to tak neni. S focusem projedu zatacky stejne rychle jak s G5 gti, ale nehorazne mi piskaji gumy a jak rikam, nedotacive.
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Uživatelský avatar
Marťas
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9172
Registrován: 13.04.2008 12:50
Bydliště: Edinburgh / Havířov

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od Marťas » 18.05.2011 12:04

Tohle neni podvozkem, ale tim hrozne tezkym motorem :|....vyhod klimu, nadrzku ostrikovace, baterku prehod do kufru, kup lehkou kapotu a pak to bude teprve jizda :palec_nahoru:
Bohuzel - je to neco za neco....vaha motoru vs. charakter + zvuk
Obrázek
Byl : Focus ST2 - 213kW
Byl : Freelander 2 S - 118kW
Byl : Fiesta Mk7 - 60kW
Je : Vauxhall Corsa VXR - 141kW
Je : Suzuki SV650 - 55kW
Je : BMW 520D - 128kW


...uz nic nedovolene neprodavam :P

Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 15:27

Marťas: na tom neco je, ale nemuzu si pomoct, golf byl tvrdsi rozhodne a rekl bych ze aj nizsi. Kazdopadne popremyslim o tom odlehceni. Krome te klimy by to snad aj slo, ale bez klimy se neobejdu.
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 423
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od Tonda-B » 18.05.2011 15:33

Tvoje auto neznám a tak bych začal kontrolou/seřízením geometrie.

Pokud bys i pak chtěl méně nedotáčivé nastavení, jsou 2 cesty:
1) Tvrdší zadní péra
2) Tvrdší stabilizátor zadní nápravy

Jak píše už kolega, je to záležitost váhy a přesněji, její distribuce v zatáčkách.
Teď zahneš a vzadu se začne přenášet váha na vnější kolo až po určitém stlačení péra.
Použij tvrdší a váha se začne přenášet dřív a kolo se tak dřív dostane na hranici adheze.
To ulehčí život předku a auto bude neutrálnější.
Stejně tak s tvrdším stabilizátorem - tady někdy stačí použít uložení v polyuretanu místo v gumě a výsledek je, jako bys měl o 2mm větší průměr stabilizátoru.
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 17:16

Tonda: pomohl by samosvor? Kdybych jel zatacku pod plynem?
Joa jeste k tem zadnim peram. Jak by se auto zachovalo, kdybych nejen ze pritvrdil zadek, ale i predek? Opet nedotacive?
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 423
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od Tonda-B » 18.05.2011 18:20

Na tom podvozku není nic záhadného:

Představ si, že máš místo tlumičů a per jen tyčky - napevno, bez pružení.

Máš kolem dokola stejné a správně nahuštěné gumy a správnou geometrii náprav.

Přijedeš do zatáčky a ani neakceleruješ ani nebrzdíš motorem.

Zahneš.

Nastane distribuce váhy z jedné strany auta na druhou.
Protože máš víc váhy na předku a dynamicky se ještě předek dotíží víc než zadek, budou to přední kola, která dřív překročí hranici adheze a začnou se stěhovat ven.

No a máš nedotáčivé auto.

Pokud to chceš změnit, měl bys dát tak měkké pružiny na předek a tak tvrdé na zadek, jak je to jen rozumně možné.
Pak když zahneš, bude dlouho pružit předek než se začne dotěžovat, zatímco na zadku nastane distribuce váhy skoro hned.
No a sice z toho nebude v rovnovážném stavu nikdy přetáčivé auto, ale pod plynem bude nedotáčivé, a když plyn zaklapneš, budeš dávat volantem kontra, aby tě nepředběhl zadek.
Takhle jednoduše se pak řídí jen plynem.

S tou měkkostí pružin to na předku nesmíš přehnat, protože distribuce váhy nastává i při akceleraci a brždění, takže s příliš měkkými péry vpředu by mohl předek propružit až na dorazy, tím by se zcela pérování vyřadilo z činnosti a auto by bylo neřiditelné.

No a k tomu stabilizátory.

Ideální je vybrat o trochu měkčí péra než by bylo optimální a doplnit je stabilizátory.
Tím se zlepší komfort jízdy na příčných nerovnostech, ale v zatáčkách budeš mít tu správnou tvrdost pružení.
Další výhoda, že když budeš chtít spěchat na mokru, můžeš stabilizátory odpojit - protože na mokru k tak výrazné distribuci váhy nedojde - gumy to nepřenesou - a budeš mít správnou tvrdost per na mokro.

Takže v souhrnu - péra (společně se stabilizátory) jsou o váze a její distribuci, zatímco tlumiče jsou o pérech - podle tvrdosti per bych měl volit nastavení tlumičů.
Samozřejmě i podle povrchu - na kostrbatosti typu Barum Rallye a její RZ Vesník-Lhota potřebuji tlumiče tvrdší na stlačení ale měkčí na roztažení než na dobrém povrchu.
Aby ty hrby nestlačily pérování o tolik, ale aby kola stačila vypružit rychleji a nerovnosti kopírovat, sjet po nich. Jinak bys byl víc ve vzduchu než na zemi.

Pokud pojedeš zatáčku pod plynem, bude mít tvoje auto vždycky tendenci být nedotáčivé.
Protože pneumatiky mají určitou adhezi a když jí část spotřebuješ na akceleraci, bude ti chybět na boční vedení.
Zatímco zadní gumy budou mít na boční vedení pořád adhezi celou k dispozici.

Samosvor pomůže při brždění na rozskákaném povrchu - protože funguje i obráceně.
Auto to uklidní.
A při výjezdu ze zatáčky - teď když zahneš ve městě do pravoúhlé zatáčky a prošlápneš plyn (bez různých těch elektrických hraček), obalí se vnitřní přední kolo kouřem, auto skoro nezrychluje a všichni se smějí.
To se samosvorem nenastane, ale na charakteristice auta (přetáčivé/nedotáčivé) to nic nezmění.

Pokud přitvrdíš předek i zadek může se auto chovat stejně, nedotáčivěji i přetáčivěji než teď.
Záleží jen na tom, v jaké vzájemné relaci bude přitvrzení zadních a předních pružin.

Stačí se přestat na péra dívat jako na prvek komfortu, ale jako na něco, co dokáže zásadně změnit charakteristiku auta a budeš ho mít za chvíli nastavené podle sebe.

Dát na auto správná péra a stabilizátory je, podle mého názoru, větší zásah do jízdních vlastností než výměna tlumičů.

U tlumičů žádný problém nevyřešíš - jen ho přeneseš do větších rychlostí průjezdu.

Ale zpátky ke tvé původní otázce:

Kup B16.
Máš šanci je mít za nějaké rozumně zaplatitelné peníze?

Já jsem se dočetl, že Bilstein testuje B14 i B16 na Severní smyčce Nuerburgringu.
No a tak bych se bál, že dostaneš tlumiče nastavené na okruh.

Tj. na minimální nerovnosti.
No a až s tím pojedeš na kostrbaté okresce, budeš víc ve vzduchu než na zemi.

To u B14 nezměníš.
Zatímco u B16 můžeš nevhodné nastavení změnit sám a dost.

Že vybrali správná péra - ve správné relaci tvrdostí - a že nebudou nesmyslně tvrdá - tomu bych docela věřil.
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 19:10

Diky moc. Jeste si to 2x prectu a zareaguju ;)
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 22:39

na B16 mam 35% slevu, a vychazi to docela rorumne. Takze nastaveni tech B16 by mohlo vypadat napr takto? Vepredu tvrdost 7 a v zadu 5 (pricemz 9 nejmekci a 0 nejdvrsi) ? + tvrdsi stabilizatory a auto by tedy melo byt teoreticky min nedotacive a melo by zatackou projet rychleji. Je tak?

Jeste k tomu samosvoru. Bylo mi receno, ze samosvor neni az takovy med. Udajne (bez samosvoru) v zatacce, kdy te volant v podstate vedl zatackou (volant tahne do vnitrku zatacky). U samosvoru to udajne funguje presne naopak, volant te tahne ven ze zatacky. Je na tom neco pravdy?
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 423
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od Tonda-B » 18.05.2011 23:04

Tak fajn.
Základní nastavení auta budou ty péra od Eibachu, které Bilstein používá a současné stabilizátory.
Tím bude dané, jak moc to bude přetáčivé nebo nedotáčivé.

Konec konců i teď si můžeš odpojit přední stabilizátor na jedné straně a zkusit o kolik to bude míň nedotáčivé.

Nastavení tlumičů je těžké odhadnout z možných poloh, to bys musel znát konkrétní útlumy a tvrdost per.

Musí se natestovat.

Já mám přední péra s tvrdostí 45kg/1cm stlačení a tlumiče mají tvrdost 180/230 kg (stlačení/roztažení).
Měřeno při zdvihu tlumičů 100 mm a 100 ot./min. na zkušební stolici.

Nastavení podvozku u Focusu WRC na Barum Rallye trvalo 2 dny práce 4 lidí.
A to se vycházelo ze základních hodnot nastavení pro Boucles de Spa v Belgii, kde vypadají rychlostní zkoušky podobně.

Tlumiče Reiger na Focusu WRC jsou ovšem 3-rychlostní (rychlé stlačení/pomalé stlačení/roztažení).
Každá z těch 3 veličin je samostatně regulovatelná a má 23 poloh.
Takže každý tlumič má 23x23x23 (tj.přes 12000) možných kombinací nastavení.

Ty to budeš mít podstatně jednodušší - každý tlumič má možných kombinací nastavení jen 100.

Všechno má své stinné stránky.
Jak říkal už ten člověk, kterému zemřela tchýně a za kterým přišli, aby zaplatil pohřeb...
Takže i samosvor.
Je jich několik typů - od lamelových po Torsen - a každý má nějakou výhodu i nevýhodu.
Velmi záleží na nastavené svornosti.
Při moc velké budeš mít problém i přejet rovně město - tu to s tebou bude chtít vyskočit na chodník, tu zase málem trefíš auto v protisměru.

Asi dej napřed dohromady ten podvozek a pak uvidíš, jestli a co dál.

Ale začni tou geometrií - zejména jestli nevíš, jestli s tím autem někdo nepřeskočil obrubník a jestli třeba ještě nemáš příčku volantu malinko na stranu při přímé jízdě.

Mimochodem - nebyl ses náhodou podívat o víkendu na Kopné?
Vzorně nastavené auto s předním náhonem byla ta Černého Fabia R2.
Napřed měl trochu velkou sbíhavost na zadní nápravě a tak to trochu víc chodilo bokem, ale po prvním servisu už to bylo ono.
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

Uživatelský avatar
djhell
.
.
Příspěvky: 79
Registrován: 08.05.2011 02:34
Bydliště: Zlin
Kontaktovat uživatele:

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od djhell » 18.05.2011 23:43

Jj na Kopne jsem byl, ale vetsinu casu jsem stravil s kamosem v servise a snazil jsem se obkoukat, jak se co dela. Strasne me fascinuje vse kolem toho (nerikam ze samotna jizda neni blaho pro oci, ale dival jsem se uz mockrat a ted jsem to chtel videt spis to zakulisi). Jedine co jsem bohuzel videl, byla jen ta oskliva havarka te Hondy Civic.

Co se tyce toho nastaveni podvozku co jsem psal, to bylo jen teoreticke, dal jsem jen hodnoty pro orientaci, jestli jsem to dobre pochopil.

Ten samosvor ted resit nebudu, jen me to vylozene zajimalo, abych neumrel hlupy.
Ford Focus ST225 (r.v. 2009)

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 423
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Podvozek od Bilstein

Příspěvek od Tonda-B » 18.05.2011 23:54

No jo, ono by to v servisní zóně chtělo, aby ještě mechanici řekli, když už něco dělají, proč to dělají a jakou to přinese změnu.

Ty jsi své auto nekupoval nové, že?
Víš něco o jeho geometrii?
Kde je ve Zlíně nějaká slušná geometrie?
Beissbarth nebo Bosch se 4-sloupovým zvedákem, aby auto bylo opravdu v rovině?
No a taky s někým, kdo tomu trochu rozumí a dělá to dobře?
A jak to foukáš?
Možná by 2,5 předek a 2,1 zadek byly rozumné hodnoty.
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

Odpovědět

Zpět na „Podvozek“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti