Baterie / autobaterie / nabijecka

Chcete s něčím poradit nebo se podělit o radu s ostatními?
Moderátor:foki
Odpovědět
stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12848
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Baterie

Příspěvek od stano. » 15.11.2017 18:56

Tak este raz. To vysoke cislo na baterke je SKRATOVY prud baterie. Nie startovaci. Skratovy prud zavisi iba od vnutorneho odporu vsetkych do serie zapojenych clankov (znaci sa aj ako ESR). A teda aj nominalneho napatia baterie, teraz uvazujeme iba o 12V akumulatoroch.
Pri skrate je napatie medzi + a - svorkou baterie v podstate nulove. Co pri starte urcite nenastava. Kedze by ani RJ motora, vstretkovanie, a ostatne elektricke veci nefungovali - predsa staci, ze klesne napatie pod 9-10V a uz je problem.

Dovod, preco to v zime startuje horsie:
Hustejsi olej, studeny motor... bla bla maju na to maly vplyv.
Oloveny akumulator ma pri -10°C cca 60% kapacitu z plnej kapacity pri 25°C.
Dalej, nizsou teplotou rastie aj vnutorny odpor baterie, takze pri zatazeni rovnakou zatazou (starterom) ma na vystupnych svorkach nizsie napatie.
Je to sposobene nizsou teplotou elektrolytu a elektrod, takze chemicka reakcia prebieha pomalsie.

To je dovod preco niektori vytahuju bateriu von a daju ju do teplej garaze/bytu. Potom auto chyti ako keby bolo leto, aj ked ma motor -20.
Preto aj niekedy chyti v zime auto az na 3.,4.,5. pokus, ak ma po kazdom pokuse par sekund na "oddych" na dobehnutie chemickej reakcie na elektrodach. Pri kazdom neuspesnom starte sa teplota baterie zvysi. Mohlo by sa zdat, ze bateria je este viac vymlatena. Ale naopak, vyssou teplotou sa jej zvysi startovacia schopnost. Ma to samozrejme svoj limit. Po jeho prekroceni uz pomoze len externy zdroj energie.

Koniec osvety :mrgreen:
Naposledy upravil(a) stano. dne 15.11.2017 20:50, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
C-Maxis
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1811
Registrován: 21.07.2009 20:39
Bydliště: Praha 9

Re: Baterie

Příspěvek od C-Maxis » 15.11.2017 20:15

stano. píše: Dalej, vyssou teplotou rastie aj vnutorny odpor baterie, takze pri zatazeni rovnakou zatazou (starterom) ma na vystupnych svorkach nizsie napatie.
Je to sposobene nizsou teplotou elektrolytu a elektrod, takze chemicka reakcia prebieha pomalsie.

To je dovod preco niektori vytahuju bateriu von a daju ju do teplej garaze/bytu. Potom auto chyti ako keby bolo leto, aj ked ma motor -20.
Není to tak, že nižší- nikoli vyšší- teplota způsobí pokles napětí při studeném startu a tedy horší nastartování? Dá se to trochu vylepšit např. rozsvícením světel na nějakou kratší dobu, tím odběrem se trochu ohřeje elektrolyt a lépe to startuje. Podobně to udělá i opakovaný start, ale ten má tak veliký odběr, že to může tu studenou baterku v nedobrém stavu poslat do paďous.
Ford Focus C-MAX, GHIA 1,6 TDCi 80kW DPF, 2007 pred FL Obrázek

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12848
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Baterie

Příspěvek od stano. » 15.11.2017 20:50

Jasne, nizsou. Diky, opravim.

Pri naftakoch netreba ani svetla rozsvecovat. Tam staci zhavenie. A pre istotu po 1. zhaveni vypnut klucik. Pockat par sekund, znovu zapnut, nechat dozhavit a startovat.
Kolko nechat elektrolyt zohriat.... to by bolo treba laboratorne meranie. Kde je pri aktualnom stave baterie (kapacita, vnutorny odpor, teplota, stupen nabitia, opotrebenie elektrod a elektrolytu) ten najlepsi moment na start. Vo vseobecnosti, bateria v dobrom stave nema problem :)

Uživatelský avatar
Jurawood
Junior
Junior
Příspěvky: 302
Registrován: 27.07.2016 10:25
Bydliště: Brno

Re: Baterie

Příspěvek od Jurawood » 15.11.2017 22:01

No, nízký proud akumulátor moc tedy nezahřeje, spíše vůbec :D

Funguje pouze to startování, protože to prostě článkům pořádně zatopí.
Startujete třeba 10x a poté vám začne aku pocitově slábnout, protože elektrolyt v mřížce se již přeměnil na H2O a zbytek nasyceného elektrolytu je tak hustý, že se k deskám nedostane.
Zahřátím je schopna aku rychlejší chem.reakce.
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Baterie

Příspěvek od ballu » 15.11.2017 23:37

Které to vysoké číslo ampér ve zkratu jsi měl na mysli?

Baterie EXIDE Premium
77Ah/12V
Doplňkové parametry
záruka: 24 měsíců
typ: bezúdržbový
krátký kód: EA770
kapacita Ah/20hod: 77
napětí (V): 12
startovací proud (A) EN: 760
nádoba: L03
délka (mm): 278
šířka (mm): 175
výška (mm): 190
hmotnost: 18.7 kg
polarita: 0, (PLUS) pól vpravo
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Jurawood
Junior
Junior
Příspěvky: 302
Registrován: 27.07.2016 10:25
Bydliště: Brno

Re: Baterie

Příspěvek od Jurawood » 16.11.2017 07:37

Co řešíš? Každý chápe, že je tím myšlen startovací proud, stejně jako to není baterka, ale akumulátor.
Stejně jako není žádnej krouťák, motor se nekroutí. Ale točivý moment.

Startovací proud je proud co akumulátor je schopný dát po velmi krátkou dobu, spojistost s proudem zkratovým je velmi blízká. Jelikož prvotní impulz je pro akumulátor defakto zkrat.
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC

Uživatelský avatar
LR81
Nováček
Nováček
Příspěvky: 124
Registrován: 02.04.2014 18:09

Re: Baterie

Příspěvek od LR81 » 06.12.2017 12:30

Asi mi odchází baterka, chlapi co myslíte, je pro moje auto dobrá volba baterie Exide Premium EA530 53Ah 12V 540A https://www.zbozi.cz/vyrobek/exide-prem ... res=CZ0713
Teď tam mám baterii ford 52 Ah, 500A
Díky za odpověď :wink:
Focus combi 1,8, 92 kW. 2007
Obrázek

Uživatelský avatar
jarod72pm
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 2220
Registrován: 18.05.2012 21:51
Bydliště: Otrokovice

Re: Baterie

Příspěvek od jarod72pm » 06.12.2017 12:53

Je to výborná volba. Pro mnohé lepší než Varta nebo Bosch.Jsem taky jeden ze spokojených majitelů Exide.(minulá Varta silver mě odešla po 3 letech bez upozornění :mrgreen: )
ps: me stačí 47Ah
Kia Carens 2014 1.6 GDI 99kW Exclusive +winter packet +bufík
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i

memento
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 716
Registrován: 24.12.2012 08:01
Bydliště: Greater Bratislava

Re: Baterie

Příspěvek od memento » 06.12.2017 15:53

Bolo by dobre poznat (odmerat) dlzku, vysku a polaritu terajsej baterie a porovnat s vybranou.
Resp. naopak - parametre kupovanej porovnat s terajsou. :)
Aby si nemusel vracat. Myslim bateriu.

OT: stale mi nejdu do hlavy tieto slabe Ford baterie - vo Fabii1 1.4 Mpi 50 kW mam 60 Ah bateriu.
focus combi 2009 1.8 TDCi titanium
skusenosti s S 1000 MB, Ziguli 2101, S Favorit, Ford Escort, S Fabia, R Megane, S Octavia

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Baterie

Příspěvek od petulak » 06.12.2017 17:21

FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4753
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Baterie

Příspěvek od pkadecka » 06.12.2017 19:26

memento píše:OT: stale mi nejdu do hlavy tieto slabe Ford baterie - vo Fabii1 1.4 Mpi 50 kW mam 60 Ah bateriu.
I v tý fabii by stačila menší. Benzínovému motoru stačí k nastartování málo.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
TomFocus
Test driver
Test driver
Příspěvky: 8239
Registrován: 12.05.2013 17:06
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od TomFocus » 06.12.2017 20:12

TomFocus píše:Já měl z výroby v 1.6D bat. 60Ah 590A silver calcium a to 10let.
Co se týče startů u CR, start je na brnk i u polomrtvé baterky (10.9V) :mrgreen:
Všechny konfigurátory mě nutili do 72/74Ah. Nakonec mám 72Ah 720A a to hlavně proto, že auto 5-20dní stojí a pak ujedu hodně km a tím ji doplním po okraj.
Kdybych jezdil denně koupil bych 60Ah, znovu.

Jinak, těch 720A vs. můj motor? Na startér bych mohl jezdit po praze jak to s tím cvičí.
590A - bohatě stačilo.
Fabie 1.4i stačí 45-50Ah :wink:
FF II meziFL performance1600D upgrade +++ Color blue
Galerie
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Jurawood
Junior
Junior
Příspěvky: 302
Registrován: 27.07.2016 10:25
Bydliště: Brno

Re: Baterie

Příspěvek od Jurawood » 07.12.2017 13:52

Kapacita baterie neurčuje startovací proud. Ale komfort toho jak dlouho si můžete v kempu pustit rádio, nebo nechat běžet ledničku. Nebo vám dává počet pokusů ke startování při poruše motoru.

Jestli si dám do auta čtvrtkilový akupack ze svojí motorky LiPol pouhých 5Ah!!! Nastartuji s ním jak po másle.
Zkratovací proud je 90C (90x kapacita) = 5x90= 450A

Značková Pb-kyselinovka 35 Ah může mít startovací proud vyšší, než baterka z kauflandu 75Ah!!!
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4753
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Baterie

Příspěvek od pkadecka » 07.12.2017 14:15

To sice neurčuje, ale obvykle je tam přímá úměra, tzn. vyšší kapacita = vyšší startovací proud. Záleží i na technologii, výrobci (ale i jeden výrobce má několik řad, tybicky varta black / blue / silver, banner starting bull, power bull...).

Pro benzínovou 1.4-1.6 dneska stačí jakákoliv 40Ah baterie. Stačila by i slabší, ale taková se už asi ani nevyrábí.

(Samozřejmě, vyšší kapacita má vyšší rezervu pro různé problémové případy.)
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Polda17
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: 31.05.2011 12:03
Bydliště: Otrokovice (Zlínský kraj)

Re: Baterie

Příspěvek od Polda17 » 10.12.2017 12:46

Zdravím.
po 6 letech mi vypověděla službu baterka.
Nevím jakou koupit? Nyní jsem tam měl Greenline 72 Ah 680A, se kterou jsem to koupil.
Teď jsem se díval buď Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A, Bosch S4 12V 72Ah 680A nebo Exide Premium 12V 72Ah 720A? Vůbec totiž nevím :) :) :)
Díky za radu.
Ford Focus II 1.6 TDCi Combi r. v. 2007
Ford Mondeo 2.0 TDCi Combi r. v. 2015

Odpovědět

Zpět na „Rady, nápady a dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů