Stránka 1 z 1

Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 07.12.2016 20:33
od TomFocus
Seznam.cz

Na čerpacích stanicích se objeví nové značení benzínu a nafty

Benzín v kruhu, nafta ve čtverci a číslo udávající podíl biosložky. Tak vypadá nové celoevropské značení pohonných hmot, které by se mělo na pumpách v Česku objevit zhruba v polovině příštího roku. Neznamená to nicméně, že úplně zmizí dosud zažité značení - nové ho bude doplňovat.


Letos v listopadu začala platit směrnice Bruselu o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Po členských státech požaduje, aby nové jednotné značení zavedly nejpozději do 24 měsíců.

Každému typu paliva je přidělen určitý geometrický tvar. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec a plynná paliva zastupuje čtverec otočený o 45 stupňů.

Uvnitř obrazce se nachází písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG). Pro benzínová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 tak bude značen jako E5 a nafta B7. Na trh budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se může objevovat E10, B10, B30 i B100.

„Neznamená to ale, že zažité označení zmizí úplně. Norma jakékoliv další komerční označení nezakazuje. V tuto chvíli ještě není k dispozici finální česká verze normy, očekáváme však, že se změny projeví v polovině příštího roku,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ngoc Pham Bich.
Natural 95 zůstane

Značení se objeví jak u výdejních stojanů čerpacích stanic, tak i u nádrží nových automobilů, takže řidič bude bezpečně vědět, jaký nejvyšší podíl biosložky může do svého vozu bez obav natankovat.

U starších vozů si budou muset řidiči dát pozor a dbát doporučení výrobce. Například Škoda informovala, že benzín E10, který se prodává jako alternativa E5 v Německu, není vhodné tankovat do modelů Favorit a Felicie, protože může poškodit plastové a gumové součásti v motoru. Při testech německého autoklubu ADAC u Opelu Signum při používání E10 rychle odešlo benzínové čerpadlo.

Odborníci ale vyvracejí obavy, že by měl v nejbližších letech zmizet z nabídky klasický Natural 95 (E5) a řidiči starších vozů by tak měli problém. Jako v Německu mohou být E5 a E10 v nabídce vedle sebe. Petrolejáři ale s nabídkou E10 v Česku zřejmě nebudou nijak spěchat.

„Ropa je levná, kotované ceny lihu jsou vyšší než benzínu. Proč by někdo zaváděl dražší E10, když stačí E5, který je levnější a pokrývá plně skladbu vozového parku benzínových automobilů. Teprve emisní tlak na úsporu CO2 bude vyžadovat zavedení E10 pro období 2019 až 2020,“ řekl Novinkám Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Tomáš Volf, Novinky

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 07.12.2016 21:04
od miki21
Nechápu, jaký má smysl sem kopírovat celé články z hovinek. :irre:

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 07.12.2016 21:10
od TomFocus
Když dám jen odkaz můžou jej časem smazat.
Článek popisuje situaci

ps: není tu emotikon co bych dal (taky taky)

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 01.03.2017 16:10
od Stanley_vy

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 01.03.2017 20:34
od TomFocus
Jeden z komentářů.... :mrgreen:


A na co mám potom jezdit?To mám čerpat dovolenou???

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 13.02.2024 19:14
od ZaQik
uz mesic jezdim na E10 ... mam pocit, ze auto pomaleji zrychluje (ale je to jen pocit :nixw: ) + studene startuje o par otacek motoru pozdeji (a to muze byt slabsi baterkou :nixw: )
nekdo nejake stejne/jine poznatky?

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 14.02.2024 08:25
od Straces
Já zatím pořád jezdím na E5, natankoval sem si do zásoby když zrovna byl za dobrou cenu (taky je pravda že toho tolik nenajezdím). Takže sem se E10 vyhnul :? ale potom to plánuju střídat jednou dám E10 jednou něco lepšího..
Ale strašně mě štve, že vůbec do benzínu cpou ty srajdy.. :puke_r:

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 14.02.2024 08:57
od fofok
Co jsem slyšel atmosféry to hůře snášejí než turba s přímým vstřikem.Kuckání za studena i svítící kontrolka grilovaný kuře není na E10 nic neobviklého.

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 14.02.2024 09:11
od lukasek66
U Mk1 1,6i nepozoruju rozdíl oproti E5.

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 14.02.2024 09:45
od Karel2
98 je zatim podle stojanu E5, takze radsi tohle

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 08.03.2024 08:40
od Sentik
ZaQik píše: 13.02.2024 19:14 uz mesic jezdim na E10 ... mam pocit, ze auto pomaleji zrychluje (ale je to jen pocit :nixw: ) + studene startuje o par otacek motoru pozdeji (a to muze byt slabsi baterkou :nixw: )
nekdo nejake stejne/jine poznatky?
To stejný mi hlásila manželka, když po dlouhý době jezdila C3 s 1.2atmo Puretech, že to nějak hůř jede do kopce, že se jí zdá slabší tah .... Vyzkoušel jsem to, a přislo mi, že to jede tak nějak furt stejně nahovno jako vždycky :nixw:

Na Pumě po pár měsících s E10 nepozorujeme oba vůbec nic.

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 08.03.2024 11:10
od Karel2
No ja koukal na EuroOil a benzin Optimal BA95 ma obsah 9,2% biolihu a Natural 95 ma 0%,i ta BA98 ma 0,5%. Nafta, obe, maji 0%. Samo, ze zalezi na konkretni pumpe. Takze kdo to resi, tak jezdit sem a kouknout na slozeni.

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 08.03.2024 14:04
od Stanley_vy
Pokud nemají v zavoze N95 s 0%, tak většinou 7,6. Alezatim se mi daří trefit várku bez bio.

Re: Nové značení Benzínu - Nafty

Napsal: 09.03.2024 18:22
od jenikHK
Doplním za sebe:
EuroOil: závoz a jeho složení je jedna věc, co se ale už nedozvíme, kolik bylo v nádržích benzínu (E10?) v okamžiku závozu. Nádrže mohly být prázdné, pak množství lihu odpovídá závozu, ale taky mohly být poloprázdný s necelými 10% lihu.
Ideál sledovat dlouhodobě.

Vysokooktanové benziny lby líh obsahovat neměly - až na Vervu jsou ze zahraničí a E5 splňují 10% ETBE, kteréžto nedegrsduje jako líh. Verva je z Litvínova, značená E10, takže ETBE je 20%.