Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru - vyřešeno

Uživatelský avatar
oscaar
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 791
Registrován: 18.10.2011 20:09
Bydliště: Zlín

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od oscaar » 09.02.2024 20:52

Napínák se napíná automaticky 😁. Na uvolnění napínáku používám 15 klíč s očkem. Nasadit na matku od kladky, tlačit proti napínáku a řemen se uvolní.
Galaxy Trend-Business Edition 1.5 EcoBoost,118 kW, 2016, šedá metal. (Magnetic)
Transit Connect 1.8 TdCi 81 kw, r.v. 2010
Mondeo Sedan, r.v. 01, 1.8 Duratec HE, 81 Kw, Ghia, Silver

Focus kombi, r.v. 99, 1.8,85 kw, - prodáno

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3001
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od jenikHK » 09.02.2024 21:02

Napínák má v sobě pružinu, která otočné rameno s kladkou tlačí proti řemenu. Pro jeho povolení je potřeba nasadit ořech na šroub kladky a uvolnit otočením proti směru hodinových ručiček. Pak jde řemen sejmout.

Je možné, že je špatné jen ložisko v kladce (i když u něj bych tipoval spíš hvízdání, hučení, než cvakání). Kladka jde koupit samostatně.
Je však i možné, že cvaka spíš napínák právě v uložení otočného ramene s kladkou. Pak jedině výměna celého napínáku.
Osobně bych však v takovém případě preferoval výměnu za poFL (r.v. 2008+) řešení s pevnou kladkou a elastickým řemenem. Je to tišší a trvanlivější možnost. Avšak elastický řemen se vždy pojí s řemenicí alternátoru s volnoběžkou - to si nejsem jistý, zda již bylo na před FL použito - ale je to poznat na první pohled.
Pro samotnou výměnu řemenů (což bych klidně udělal, má -li řemen 5 či více let) je potřeba demontovat právě přední kolo a podběh.

Jinak trochu varují před unahlenymi závěry (i za pomoci stetoskopu). Kov vede zvuk velmi dobře a místo kde vzniká a kde je dobře slyšet nemusí úplně korespondovat. Ale snad je to v tomto případě dostatečně jednoznačné (což mi podle popisu i přijde).
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 10.02.2024 01:29

Děkuju moc za doporučení.
1.Co jsi měl prosím na mysli tou pevnou poFL kladkou? Mě to i pro C-Max 2007-2010 nabízí tu samou kladku - viz odkaz níže.
2. Jak je to s tím elastickým řemenem? není k jeho montáži potřeba nějaký přípravek?
3. Jak poznám, že má alternátor volnoběžku? Bude tam nějaká rohatka se západkou a kladka půjde rukou v jednom směru otočit a v druhém ne?
4. Jakým způsobem prosím sundám a nandám ten řemen z kompresoru klimatizace? Je tam nějaký problém?
Díky moc
Pavel

kladka C-Max 2007-2010 odkaz: https://www.autodilyparts.cz/cs/katalog ... 22/3205565
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3001
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od jenikHK » 10.02.2024 08:25

Ad 1.:
Obecné katalogy ND mají v sobě spousty chyb a často vůbec nerespektují změny v průběhu výroby (tento případ).
Obě kladky, respektive kladky s napinakem a pevnou konzolí jsou zobrazené zde:
https://ford.7zap.com/en/car/49/10.3186 ... 562/67900/

Ad 2:
K nasazení řemenu alternátoru stačí tyčka (např. trhák z gola sady)- kladka s konzolou se vykloni na bok, řemen převlékne přes kladku a ta se pak spolu s napnutím řemenu vrátí na své místo. Speciální přípravek netřeba.

Ad 3: volnoběžka alternátoru se neprotaci úplně volně jako třeba na jízdním kole. Alternátor bez volnoběžky bude mít obyčejnou plechovou tenkou řemenici, napevno spojenou s hřídelí alternátoru. Volnoběžka je větší ve směru osy alternátoru, mívá plastovou krytku je dvoudílná (vnější část s drážkováním pro řemen, vnitřní pro hřídel).
Vypadá takto:
https://autodilos.cz/autodily/ford/focu ... a-23500003

Ad 4: řemen kompresoru je elastický vždy. Ofiko postup demontáže je přeříznutím. Asi by šel postupně za pomalého protáčení motorem (vyndat svíčky) postupně sundat, ale není drahý.
U nového orig. řemenu je v balení jednoduchý přípravek na nasazení, jinak má v nabídce každý výrobce řemenu něco, co montáž umožní. Bez toho řemen nasadit nejde.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 10.02.2024 16:51

Jeníku děkuju za další doplnění. Všiml jsem si, že máš v autě zřejmě v podstatě totožný motor jako já. Ty tam máš tu pevnou kladku?
Ad 1: Právě jsem na tom strávil skoro tři hodiny. Asi neumím hledat, ale tu pevnou kladku z obrázku, který jsi mi posílal, se mi naprosto nikde nepodařilo objevit. Hledal jsem podle čísel z obrázku i podle novějších modelů Focusů a C-Maxů - a nic. :(
Nemáš prosím nějaké OE číslo dílu?
Navíc mám podle obrázku pocit, že i uchycení pevné kladky je trošku jiné, než u samonapínací. Obě jsou sice ukotveny na třech místech, ale zatímco u samonapínací jsou dva otvory vpravo nad sebou a jeden vlevo dole, u té pevné je to naopak (dva otvory vlevo nad sebou a jeden vpravo dole. Čistě teoreticky je však možné, že v bloku je více otvorů - což ale uvidím až po sundání kladky. (snad bych se k tomu mohl dostat zítra).

Ad 4: Řemeny s přiloženým montážním přípravkem jsem objevil jenom nějaké hodně drahé originály - kolem 1500 Kč. U žádných jiných řemenů, nebo sad řemenů s kladkou nebyl přípravek ani vyobrazen, ani zmíněn v popisu. Samostatně by ale zřejmě neměl být problém jej sehnat. Měl jsi na mysli například něco takovéhoto? - odkaz: https://www.autodily-pema.cz/pripravky- ... d0QAvD_BwE
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3001
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od jenikHK » 10.02.2024 17:25

Pavle,

finis té pevné napínací kladky je 1465253 - najdeš taky, jen stačí kliknout na lupu v tabulce označení komponent.

S těmi šrouby, respektive šrouby+steftem pro pevnou kladkou je to dobrý postřeh. V hlavě motoru určitě bude nálitků daleko víc, než kolik je třeba pro konkretní variantu - každopádně před nákupem je dobré to prověřit.

Jinak tedy ano, v našem autě je právě pevná kladka a elastický řemen již z výroby.

Koukám, že orig. řemen pěkně podražil - v tom případě to ztrácí smysl.
Nějaký takový jednoduchý univerzální přípravek by měl fungovat taky, jen bych dal před plastem přednost hliníkovému provedení.
Jde o to, že řemen je třeba plynule natáhnout a přehodit přes okraj kladky při současném pootáčení motorem a neklovat do toho šroubovákem 8)
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 11.02.2024 11:43

Tak bohužel, zatím se žádný happyend nekoná. :(

Nemuselo dolů ani kolo ani podběh. Stačilo sundat dolní kryt motoru a povolit šrouby co drží kompresor klimatizace, a oba řemeny šly potom celkem dobře sundat a následně i nandat. Bohužel se ale vůbec nic nezměnilo. I bez řemenů to klapalo úplně stejně.
Takže jsme zase na začátku - jen s tím rozdílem, že můžeme vyloučit napínák řemene, a pravděpodobně i vířivé klapky jelikož:
- nedělá to při volnoběhu - (jak zde bylo řečeno, klapky by klapaly při volnoběhu),
- je to opravdu dost silný kovový zvuk a od sání se žádné cvakání nepodařilo rozeznat.

Co dalšího by to tedy ještě mohlo být? Ventily, rozvody, nebo ještě něco jiného? A jak by se to mohlo identifikovat nebo vyloučit?
Zatím se tu ještě nikdo nevyjádřil, jak je to například s těmi ventily. Měly by cvakat v jakýchkoli otáčkách, nebo by se to mohlo chovat tak jak se to chová? Tedy klape pouze nad 2.000 otáček a pouze při lehkém plynu. Nechá se na základě tohoto chování ještě něco vyloučit?

Mám šanci, když sundám ventilové víko, že tam mohu něco na ventilech nebo rozvodech poznat?

Nahrál jsem ještě jednou zvuk klapání - tentokrát z motorového prostoru a přidávám jej do odkazu : https://drive.google.com/file/d/11s17Fm ... share_link
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13084
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od miki21 » 11.02.2024 16:18

miki21 píše: 08.02.2024 19:05 Nech změřit vůli ventilů.
Případně změř sám. Na fóru tady k tomu najdeš víc.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
gecko-x
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 672
Registrován: 08.04.2015 00:38
Bydliště: Holešov

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od gecko-x » 11.02.2024 19:51

Necetl jsem cele vlákno, mozna to uz nekdo psal....
Necvakaji ti LPG vstřiky?
Zkousel jsi to bez LPG?
Mam 2,0 s Brc sistemem a ty vstrikovace dost nahlas cvakaji...
FoFo II 1,6 16V 74kW rv 2007 byl
FoFo II 2,0i 107kW rv 2009
Ford C-max 1,6 ti-vct 77kW rv 2012
Obrázek

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 11.02.2024 20:58

Tak jsem změřil vůle těch ventilů - viz obrázek v příloze.

Přidávám i odkaz na video vůle řetězu.
https://drive.google.com/file/d/1hR_P4b ... sp=sharing

Ať už motor běží na plyn nebo na benzín, v klepání není žádný rozdíl.

Co ten pístní čep, nebo další věci - Je nějaký způsob jak to vyloučit nebo potvrdit?
Přílohy
C-Max ventilové vůle.jpg
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 11.02.2024 23:15, celkem upraveno 1 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12941
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od stano. » 11.02.2024 21:19

Neviem, ci napinak ma jednosmerne zubky, ktore ho nepustia naspat, aby sa uvolnil - myslim, ze ano. Tak retaz je extremne volna a najma na prednej strane sacieho kolesa, ako dole ku klukovke po liste. Az tak velmi, ze toto moze kludne skocit o zub az dva.
Ked si tocil s motorom, netocil si ho naopak? Retaz ma ist tak, ze klukovka si ju taha zhora od sacieho kolesa. Remenica sa toci v smere hodinovych ruciciek.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 12.02.2024 00:09

Napínák jsem ve skutečnosti neviděl, ale myslím, že aretační zoubky má.
To video je pořízeno po zastavení motoru - ještě předtím, než se začalo klíčem otáčet motorem. Je možné, že v průběhu otáčení (po směru hodinových ručiček) se řetěz napnul, ale když jsem potom na řetěz zezdola nebo zespoda trochu zatlačil, ten průhyb se tam objevoval vždy zhruba stejný.
Pokud by to ale bylo řetězem, všichni mi říkají, že by to chrastilo už na volnoběh. Motor je však na volnoběh a do necelých 2.000 otáček tichý. Klepání se ozývá od necelých 2.000 otáček výše, a to pouze v lehkém záběru motoru.
Auto jsem koupil levně - původně na dojetí, ale čekal jsem, že by tak dva roky mohlo vydržet. Motor v tu dobu běžel bez jakéhokoliv klepání. Rád bych samozřejmě zjistil v čem je problém, jelikož od toho by se odvíjely další investice do auta.
Pokud by to měly být rozvody, nebo vůle ventilů, pak bych do opravy ještě šel. Možná bych se do toho pustil i sám. Pokud by to však měly být ojniční ložiska, nebo nějaká jiná drahá oprava, pak bych to asi dojezdil. Motor má dost vysokou spotřebu oleje cca 0,7l na 1.000 Km. Nerad bych tedy bez zjištění závady dělal preventivně rozvody, ventilové vůle, a pak nakonec zjistil, že musím udělat pomalu GO motoru. Zatím mám pocit, že se klepání postupně stále zesiluje a ozývá se častěji. Rád bych se tedy dopátral k jádru závady, ať vím s čím mám počítat.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 12.02.2024 09:55

Pro ty, kteří se k tomuto tématu dostali později a nechtějí ho celé pročítat, nebo jako rekapitulaci i pro ostatní, přidávám znovu co nejpřesnější popis projevu cvakání.
Zcela prvotně se cvakání objevilo zhruba někdy před 3.000 km, a to jen ve formě jemného kratičkého zacvrdlikání lehce nad 2.000 otáček, a to v moment, kdy byl minimální záběr motoru. Lehce se pak objevoval i v záběru ale až někde před 4.000 otáčkami. Při studeném motoru, nebo točení motoru s vyřazenou rychlostí se tento zvuk vůbec nedařilo ani zkušebně vyloudit.
Postupem času se zvuk objevoval dříve, častěji, hlasitěji a v nižších otáčkách. Nyní se dokáže objevit již kolem 1.700 otáček i na neohřátém motoru, a také již při točení motoru s vyřazenou rychlostí. Objevuje se čím dál častěji a v širším rozsahu otáček. Stále je zde však velmi jasně patrné, že se objevuje nejčastěji kolem 2.000 otáček a nízkém zatížení. Tedy jak při pomalém ubírání nebo velmi lehkém přidávání plynu kolem tohoto rozsahu. Dost zřetelný je při lehoučkém udržování konstantní rychlosti na rovince - kolem 2.000 otáček, a naprosto nejzřetelnější je kolem 2.000 otáček při jízdě z kopce a lehkém plynu.
Nikdy se však neobjevuje v rozmezí od volnoběhu zhruba do 1.700 otáček, při brždění motorem, a pokud se v jakýchkoli otáčkách zcela náhle sundá noha z plynu.
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 12.02.2024 14:22, celkem upraveno 1 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1661
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Jemar » 12.02.2024 11:12

Zdravím,
k zmíněnému cvakání jen tolik. Motor má mít ujeto 320t km a jelikož ho nemáš od výroby, je tohle číslo víc než hypotetické. Co jsem se o tyto motory zajímal (sám ho mám), pak by se měl měnit rozvodový řetěz v cca 300t km, samozřejmě včetně vodících lišt napínáku. Toto info je z uživatelských zdrojů, Ford žádný interval neudává (alespoň jsem nikde nenašel).
Co se týká změření ventilových vůlí, není to žádná atomová věda a tím bych začal a potvrdil nebo vyloučil jednu z možností příčiny cvakání. Pokud je v autě LPG, mělo by se měření vůlí provádět v pravidelném intervalu, protože u tohoto motory žádné hydroštely nikdy nebyly.
Co se týká vysoké spotřeby oleje, z 90% se jedná o zapečené stírací kroužky, kolem kterých se olej dostává do spalovacího prostoru. Zpravidla je to způsobeno dlouhými intervaly výměn oleje vzhledem k typu provozu vozidla (časté krátké jizdy se studeným motorem, vytáčení motoru zastudena atd.). LPG více tepelně zatěžuje motor, takže i z tohoto důvodu je lepší častější výměna oleje.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 12.02.2024 14:50

Přidávám video se záběrem otáčkoměru.
Video bylo natočeno při jízdě z kopce. To jak se cyklicky v nahrávce ozývá klepání je způsobeno cyklickým lehoučkým sešlápnutím plynu. Jedná se o tak malé sešlápnutí, že většinou není na otáčkoměru ani zaznamenatelné.
odkaz: https://drive.google.com/file/d/1Lkb3I_ ... sp=sharing

K předchozí otázce: Vůle jsem změřil - viz obrázek ze včerejška. Mimo toleranci již jsou, ale jak moc to může mít vliv na takovéto klepání netuším. Jak jsem uvedl - rád bych se dopátral k jednoznačné příčině, než měnit nejprve rozvody, pak dělat vůle, a pak zjistit, že to dělalo ojniční ložisko a motor je na GO! Důležité je tedy pro mě najít způsob, který by konkrétní závadu jednoznačně potvrdil, nebo alespoň vyloučil ty vážné, (jako vytlučené ložisko ojnice či klikovky atp.) při kterých by se musel rozebírat motor.
Kolik má auto skutečně najeto nelze vůbec odhadnout. Čistě teoreticky by to mohlo být klidně o 100.000 víc. Předchozí majitel byl automechanik, ale nevypadal příliš pečlivě. Tvrdil mi však, že před 80.000 km se dělaly rozvody, ventilové vůle, gufera ventilů a olej měnil každých 10.000 km. Naopak přiznával, že olej nedával Ford, ale Shell a vůbec neměnil filtry LPG ani svíčky.
Co mu mohu věřit netuším, ale když jsem filtry LPG a svíčky kontroloval, byly ve velmi dobrém stavu, a motor i v mrazech chytal na první ťuknutí.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 2004 - 2011“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Trabant601s a 0 hostů