Našel jsem si porovnání světelných toků nejběžnějších světelných zdrojů, protože si myslím, že právě tato hodnota (která jde ruku v ruce s příkonem) je určující pro pocit oslnění při vzájemném míjení vozidel.
- klasická halogenová žárovka H7 55W - 1500 lm
- klasická xenonová výbojka D1S 35W - 3200 lm
- LED žárovka HLXG (viz odkaz) 26W - 4500 lm
Fakt si lidi myslíte, že když tu LED žárovku s takovým výkonem někdo nacpe do normální paraboly, tak nebude oslňovat protijedoucí? Samozřejmě nejde o klasické oslnění z důvodu nesprávné geometrie paprsků světla, ale o oslnění z kontrastního přechodu světla a tmy. Bohužel praxe pouhého zvyšování světelného toku žárovek musí mít svůj limit, protože na rozdíl od vývoje technologií, lidské oko jaksi ve vývoji už dávno "zakrnělo" a nedokáže se přizpůsobovat stále vyššímu "světelnému smogu".
Jako příklad bych uvedl, že klasická 100W žárovka v bytě má světelný tok přibližně 1500 lm. Pokud si dám do bytu LED žárovku se světelným tokem 4500 lm, bude se přibližně rovnat výkonu 300W žárovce. Netuším, jestli je to jako stabilní zdroj světla ještě pro oko snesitelné protože žádnou takovou žárovku doma nemám. Možná, že oči takovému jasu přivyknou a nebudou s tím mít problém. Pohyblivému zdroji a tedy střídání světla a tmy s čím dál větším rozdílem světelného toku si nikdy nepřivyknou a daleko rychleji se unaví.
Prostě vidět je fajn a každý by rád ve tmě viděl jako ve dne a ten plynový pedál mohl mít více sešlápnutý. Bohužel limitujícím faktorem je naše oko a to se do dalších soubojů s čím dál výkonnějšími žárovkami nijak nehrne. Je to jeden ze základních lidských smyslů a dokud o něj částečně nebo úplně nepřijdeme, nevěnujeme mu moc pozornosti. Pak už bývá pozdě.....
Nemyslím to nijak zle, tenhle postřeh je pouze v obecné rovině s tím, že nelze donekonečna jen zvyšovat světelný tok. I proto u spousty LED žárovek chybí homologace.
Sám mám v autě tovární xenony a v porovnání s klasickou H4, kterou jsem měl v minulém Focusu, svítí opravdu dobře. Proti současným potkávacím LED světlům, které jsou už bez nivelace, je to z hlediska oslnění ještě snesitelné. Xenonová výbojka produkuje jeden, relativně malý kužel světla, kdežto LED technologie používá několik maličkých ostře zářících zdrojů.
Dalším módním výstřelkem výrobců je denní svícení, které v noci svítí s nižším výkonem. K čemu? Úplně zbytečné, jen pro parádu a jen jako další zdroj únavy očí....