Než mi ztuhne nafta

Moderátor:phofy
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Než mi ztuhne nafta

Příspěvek od tomason » 11.02.2010 17:22

Nafta pod -20 °C tuhne
Rady pro řidiče.. řidiči naftových aut by tedy měli zpozornět. Pokud už vám nafta v autě ztuhla, jediné řešení je najít pro něj teplou garáž, kde "povolí". Při cestě na hory natankujte "místní" naftu. Zkusit můžete i speciální aditiva.

Norma (ČSN EN 590) nakazuje benzinkám od prvního prosince prodej zimní nafty, která odolá až dvacetistupňovému mrazu (odborně "s filtrovatelností do -20 ºC"). Když se rtuť vydá ještě hlouběji pod bod mrazu, nemusíte ráno nastartovat.

I pokud se minus dvacítce teplota pouze blíží, ale pod ni neklesá, mohou být s provozem "dieselu" potíže. Zkouška filtrovatelnosti má totiž normovanou nejistotu měření tři stupně, takže výdejní kontrolou projde i nafta s CFPP (Colf Filter Plug Point) -17 ºC. Zkušební sítko používané při měření je také mnohem hrubší než moderní filtry vznětových vozů, které se tak mohou vysráženým parafinem zanést mnohem dříve.

Tankujte plnou
Hodně záleží také na stavu filtru: pokud je dlouho neměněný a zanesený nečistotami, dojde k jeho ucpání mnohem snáze. Do problémů se také můžete dostat, pokud máte v palivovém systému zkondenzované větší množství vody.

Tento jev postihuje zejména šetřivé uživatele, kteří netankují plnou nádrž. Při každém otevření nádrže se totiž dovnitř dostává vzdušná vlhkost a tak je žádoucí, aby těch otevření bylo v průběhu roku co nejméně a také aby v nádrži trvale bylo co nejméně vzduchu a co nejvíce nafty.

Máte vyhřívaný filtr?
Se situací, že by palivo zcela ztratilo tekutost a ztuhlo do sádlovité konzistence, se setká nanejvýš ten, kdo má v nádrži stále letní či přechodovou naftu. Což není nic výjimečného u svátečních řidičů.

Obvyklejší scénář je, že se vozidlo sice podaří nastartovat, ale po pár stech metrech či kilometrech začne jeho motor ztrácet výkon, až se zastaví, protože zachycené krystaly parafínu ucpou palivový filtr.

Při provozu je nafta zahřívána návratem ohřátého přepadového množství do nádrže, podobně to platí pro filtr umístěný v motorovém prostoru. Pokud motor překoná prvních deset až patnáct minut, máte obvykle vyhráno.

Daleko vyšší provozní jistotu poskytují vozy s elektrickým vyhříváním palivového filtru. Poznáme jej podle drátů vedoucích k jeho přírubě. Pozor, neplést s dráty vedoucími ke spodní části filtru, kde bývá umístěno čidlo zachycené vody.

Aditiva nejsou všemocná
Poučenější motoristé obvykle slyšeli něco o aditivech, takzvaných depresantech, která mají zlepšit tekutost a filtrovatelnost nafty v zimním období. Víra v deklarované účinky je v populaci značná, ovšem skutečnost závisí na mnoha faktorech.

Výstižnější název pro aditiva je: modifikátory krystalické struktury parafinů. Pokud jsou v naftě přidány, tak se netvoří prostorově objemné krystaly ve tvaru dubového listu, ale pouze menší kuličky, které filtr ucpávají pomaleji.

Pokud je ale parafinů v naftě příliš, tak i ty filtr rychle ucpou. Navíc účinků aditiv rády využívají už samotné rafinerie, protože je to levnější postup než zvyšovat objem neparafinických petrolejových frakcí, na něž je obrovský odbyt v leteckých palivech. Další zvyšování jejich koncentrace v naftě individuální aditivací uživatelem již nejenže nepřináší žádný pozitivní efekt, ale může dosáhnout i opaku - i aditivy lze totiž pohonné hmoty "předávkovat".

Základním předpokladem dobrého účinku aditiv je jejich přidání do nafty dříve, než vůbec proces vytváření krystalů započne, obvykle při asi -7 ºC. Proto pokud se pro nějaké to zimní aditivum rozhodnete, aplikujte je před natankováním a nutné též je, aby daná čerpací stanice měla zásobníky s naftou pod zemí (nadzemní zásobníky jsou časté u dvorových čerpacích stanic v areálech bývalých JZD).

Odborný automagazín AutoDiesel, specializovaný na naftová auta, před rokem prováděl test zimních aditiv a zjistil, že některé přípravky prodávané na českém trhu nefungují ani za optimálních podmínek. Naopak funkčnost byla laboratořemi Ústavu paliv a maziv potvrzena u přípravků značek Shell, Castrol, Sheron, vítězem se stal VIF Super Diesel Aditiv zimní, jenž navíc zvyšuje i cetanové číslo nafty a usnadní její vznícení ve spalovacích prostorech promrzlého dieselu.

Benzin hrozí závadou i požárem
V tu chvíli prudce klesá mazivost, na kterou jsou velmi citlivé moderní vysokotlaké vstřikovací systémy, takže by benzin měli zkoušet pouze majitelé starších vozů. U nich se zase musí počítat s riziky vyplývajícími z časté netěsnosti palivového systému. Benzin v naftě prudce snižuje její bod vzplanutí, takže únik jím obohacené nafty na motor, který po celý rok vadí nanejvýš ekologům, může vyústit v požár vozidla.

Speciální nafta
Někteří prodejci pohonných hmot u svých značkových naft deklarují nadstandardní nízkoteplotní vlastnosti, například Benzina Verva Diesel (-26 ºC) či EuroOil Optimal Diesel (-25 ºC). Dosahují toho povýrobní značkovou aditivací i selektivním nákupem nafty z rafinerií, které poskytují rezervy v parametrech filtrovatelnosti.

První cesta má v dnešním nedostatku petrolejových frakcí zapřičiněném rozmachem letecké dopravy stejně omezené možnosti jako aditivace individuální. Ta druhá je zase finančně náročná.

Nelze tedy čekat, že již počátkem prosince v Praze natankovaná speciální nafta by skutečně měla filtrovatelnost -26 ºC. Petrolejářské společnosti reagují na předpověď počasí a rozdílně přistupují i k jednotlivým regionům - v Praze vystačí obvykle s hodnotami požadovanými normou, v horských oblastech však mohou do tanků přidávat i arktickou naftu s filtrovatelnosti -32 ºC.

Toto částečně platí i u prodejců nafty se standardní normou vyžadované jakosti. Také oni se obvykle v horských oblastech snaží nezklamat své zákazníky, ač je k tomu legislativa nenutí. Proto vůbec nejzákladnější rada před cestou na hory je naplnit nádrž až na místě, jak v rámci Čech, tak celé Evropy.

V případě, že přijdou mrazy, teplota dále klesá a vy máte v nádrži volný prostor, zajeďte natankovat k některé frekventované čerpací stanici, nejlépe k té, která deklaruje nadstandardní filtrovatelnost nafty. Rozhodně do těchto značkových naft již nepřidávejte žádná aditiva, protože je takřka jisté, že jejich účinek byl už naplno využit.

Pozor na vyhřívané sedačky
Samozřejmě základním předpokladem úspěšného provozu je dostatečné teplo ve spalovacích prostorách (žhavení, komprese - opotřebení motoru) a startér schopný dostatečně motor roztočit. Některé elektronické vstřikovací systémy vůbec nezačínají pracovat, dokud motor nedosáhne potřebných otáček - čili nestačí, když startér motorem při startu točí, musí ho roztočit pořádně (typicky Octavia I 1,9 TDI).

Příčinou slabosti akumulátoru může být nejen jeho stáří, ale i špatné dobíjení opotřebeným alternátorem či "mrtvé proudy" vybíjející jej přes noc (vadný alarm, špatně zapojené autorádio, zkrat v elektroinstalaci).

Časté bývá také přetěžování elektrické sítě neinformovaným uživatelem. Jedním z největších "žroutů" je elektrické vyhřívání sedaček. Zapínejte jen ty vyhřívané sedačky, které jsou obsazeny. Pokud sedačku "neutěsníte" pozadím, termostat regulující ohřev nevypne a neobsazená sedačka má obrovský odběr.
Pokud už vám nafta v nádrži ztuhla, je jedinou zaručenou a bezpečnou pomocí přemístit vozidlo do tepla. Velmi účinný, jednoduchý, ale nikoliv bez nežádoucích vedlejších účinků, je též přídavek benzinu, který jako jediný dokáže rozpouštět již vzniklé krystaly parafínu. Již pět objemových procent obvykle poskytne žádaný účinek.
Naposledy upravil(a) tomason dne 11.02.2010 21:04, celkem upraveno 3 x.
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
kaminek
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 530
Registrován: 07.03.2009 15:30

Re: Než mi ztuhne nafta

Příspěvek od kaminek » 11.02.2010 17:31

Tomason super :wink: ale že je benzín až takový prevít jsem netušil.
Byl Ford Focus combi Trend 1,8TDDI 1999, 90ps
,pružiny Enzo-40mm,vzd.filtr K&N,chip,7jx15 ET 38 195/55R15
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=96&t=14237 Galerie Obrázek


Je BMW 330d Touring

Uživatelský avatar
panther7
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2265
Registrován: 15.04.2008 20:50
Bydliště: PRAHA

Re: Než mi ztuhne nafta

Příspěvek od panther7 » 11.02.2010 20:06

Nebo dávat více aditiva např. VIFu a to by mělo také pomoci
Ford Focus 1,8TDCi 85kW, Trend Celebration 6/2008 Combi
Obrázek fotogalerie
Obrázek

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Než mi ztuhne nafta

Příspěvek od tomason » 11.02.2010 21:03

Sem to nahradil komplexnějším článkem :wink:
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
sid
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1097
Registrován: 15.05.2009 00:06
Bydliště: Brno

Re: Než mi ztuhne nafta

Příspěvek od sid » 11.02.2010 22:14

Ford focus II 1,8 HB 2007
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Pohonné hmoty, benzin, nafta...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů