Stát koupi ekologických aut nepodporuje. Jsme pozadu

Moderátor:phofy
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Stát koupi ekologických aut nepodporuje. Jsme pozadu

Příspěvek od tomason » 14.02.2010 22:32

Praha - Všude v Evropě mohou auta, která mají pohon na stlačený zemní plyn povolený vjezd do podzemních garáží. U nás ne. Nic nezměnila ani poslední úprava požární normy, která začne platit od začátku března.

O zrušení zákazu přitom usilovala Česká plynárenská unie, která upozorňovala, že nelze zahrnout do jednoho pytle všechna plynná paliva, tedy například zkapalněný ropný plyn (LPG) a právě stlačený zemní plyn (CNG).

"Opakovaně jsme upozorňovali na to, že rozhodně neplatí, že plyny využívané k pohonu vozidel jsou stejné, a musí tedy, jak z chystané normy vyplývá, splňovat stejné bezpečnostní požadavky. Naopak je velice důležité rozlišit vlastnosti jednotlivých plynných paliv," uvedla pro ČTK Markéta Schauhuberová z ČPÚ.
CNG není nebezpečný

Z odborné studie Centra dopravního výzkumu, kterou si nechala ČPU vypracovat, vyplývá, že pohon CNG na rozdíl od LPG nepředstavuje díky svým fyzikálním vlastnostem žádné zvýšené riziko v provozu. Například z hlediska výbušnosti potřebuje zemní plyn sedmkrát vyšší koncentraci než benzinové páry," píší odborníci.

Navíc je lehčí než vzduch, proto se tedy při eventuálním úniku nehromadí pod vozem, ale v podzemních garážích ho odsaje klimatizace a venku se přirozeně rozptýlí. Provozovatelé některých garáží to ale pochopili sami. Proto již značku zakazující vjezd automobilům s pohonem na CNG nenajdete například v pražském nákupním centru Eden. Podobný příklad je i v Brně.
Video
Autosalonu v Americe dominovaly hybridní a elektrické vozy

Autosalonu v Americe dominovaly hybridní a elektrické vozy


Zákaz hasičů je sice drobnost, ale poměrně typickou pro ilustraci současného nezájmu státu o podporu ekologické individuální dopravy. Navíc prakticky zamezí majitelům aut na CNG možnost zajet si na nákupy do center měst. Tam totiž nákupní centra zpravidla jinou možnost parkování než v podzemí nenabízí.

"Je to tak, u nás se maximálně v tomto ohledu splní to, co přijde z Evropské unie," říká Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku. |Podle něho to, že jsou auta na CNG osvobozena od silniční daně a v současné době se neplatí spotřební daň z tohoto paliva, málo.

"Zlepšit by se toho mělo mnoho. Například, aby někdo dohlížel na to, zda automobilky správně uvádějí údaje o spotřebě svých aut a množství CO2, která vypouštějí do ovzduší, přes odlišná zdanění ekologických a méně ekologických aut a tak dále," říká Jeřábek.

Na druhou stranu není příznivcem příspěvku neboli šrotovného ani na ekologická auta, neboť to by podle něho jen přineslo zvýšení produkce nových vozů.
Svět je mnohem dál

Ve světě se přitom i tato forma podpory poskytuje a původně bylo i v neuskutečněném návrhu českého šrotovného napsáno, že by ten, kdo nechá zlikvidovat staré auto a pořídí si nové na alternativní pohon, dostal větší příspěvek. Jinou formou výhod zase mají v řadě zemí obyvatelé velkých měst.
Čtěte také:

* Nejhorší místo zimy v Česku. Jen 6 dní tu šlo dýchat
* Paroubek chce kvůli uhlí zbourat severočeské obce



Zatímco ti s běžnými vozy musí za vjezd do centra platit mýtné nebo tam nesmějí vůbec, majitelé elektromobilů či těch na CNG mají vjezd povolen zdarma. Například do centra Dillí už dokonce auta s klasickými spalovacími motory vůbec nesmějí.

Je to tak trošku začarovaný kruh. Domácí výrobce tvrdí, že auta na CNG začne vyrábět v okamžiku, kdy bude dostatečně hustá síť čerpacích stanic. Jejich provozovatelé je ale nechtějí budovat do doby než budou mít jistotu, že k nim skutečně někdo přijede tankovat.
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/do ... ?id=660610
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Odpovědět

Zpět na „Pohonné hmoty, benzin, nafta...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti