Kurvítko zvané "EGR" na fabii
Motor 1.4 16V = VW (benzín). Přítelkyně to koupila před 4 lety, trvale jí svítí vrtulník, protože ten EGR systém nefunguje. Její dvorní automechanik (přítel její dcery) to vyřešil smazáním chyby, která se po pár km jízdy objeví znova; mám bluetooth diagostiku za 300, takže tu chybu vyčtu (P0401) a smazat to umím taky (marně, objeví se to znova). Nedalo mi to a pustil jsem do řešení.
EGR systém na fabii slouží k tomu, aby totálně zasral škrtící klapku (vede do ní trubka z výfukových svodů, někde jsem četl výstižný popis funkce "jako když uděláte bypass z odpadu z hajzlu do přívodu pitné vody"). Jenže ta díra, co vede do škrtící klapky, se zasere sazema taky, takže chyba P0401 znamená něco jako nedostatečný průchod, prostě ten systém pozná, že když otevře EGR ventil, tak do sání jde málo spalin. A rozsvěcí ten posranej vrtulník, což ničemu nevadí (auto jezdí normálně) do té doby než to chcete prodat (nebo jdete na STK).
A protože přítelkyně to auto výhledově prodat chce, tak jsem rozebral škrtící klapku a vyčistil všechen ten černej mour. No tím jsem to posral úplně, po nastartování lítá volnoběh, nedá se s tím ani jezdit (po přidání plynu to dělá píčoviny a nakonec to i zdechne). Takže to je další funkce EGR, totálně to rozesere řízení motoru - vyházelo to dalších asi 5 chyb (včetně spalování "něco") a na palubce kromě vrtulníku svítí další dvě žluté kontrolky (EPC a žlutý vykřičník s šipkou dokola).
Tak jsem nakonec z EGRu odpojil konektor, vymazal chyby a auto zas jezdí (pak jsem se přestal potit, protože v první chvíli jsem myslel, že jsem při čištění zničil tu klapku). Místo P0401 to vyhazuje chybu P0403 = EGR malfunction a P0407 = EGR sensor circuit low (celkem logicky, když je to odpojené).
Fuckoff. Kdyby to ten Helmut, co programoval ŘJ, prostě ignoroval a čert vem celej EGR, nestalo by se vůbec nic, ale auto si hlídá funkci tohohle kurvítka, jako by to bylo něco sehr wichtig...
Na žádném jiném autě jsem tohleto nezažil, focus (2002, tzn. byl to stejný ročník jako tahle fabie) měl najeto 200 000, mazda 2004 má 220 000 a xsara 2004 má cca 190 000 a o žádném EGR jsem do teď nevěděl... až na das Auto von Jungbuzlau
Možná je ten EGR ventil prostě vadnej, dá se to koupit nové, asi od 1000 nahoru; originál je tam Pierburg, ten stojí asi 3000, ale fakt se děsím toho, že za to vyhodíme peníze a ono to bude fungovat úplně stejně na hovno jako teď...
P.S.: a samozřejmě je k tomu dost na hovno přístup, když chcete na šrouby EGRu, zavazí tam větrák na chladiči, když chcete na šrouby přívodu na škrtící klapku, zavazí tam brzdové trubičky a nádržka na brzdovku; mimochodem, on ten motor 1.4 16V je vůbec povedenej, olejovej filtr je jak ježek v kleci, všude kolem něco je a je vepředu na motoru, ne zespodu jako na normálních motorech...