... postupně, jak jsem četl o "inteligentní dobíjení" mi vrtalo hlavou, jak se chová takové Mondeo HEV. Protože i HEV má na mínusovém pólu osazený onem bazmek na měření viz.foto, ale četnost zastavování a spouštění benzínového motoru je zcela jinde než u obyčejného S/S.
Pro jednoduché pozorování jsem si pořídil tohle
https://www.aliexpress.com/item/3297069 ... 4c4d5oIybA. Pro kontrolu jsem ještě změřil analyzátorem přímo baterii. Tím se mi potvrdilo, že čínská nabíječka s displejem ukazuje napětí s odchylkou 0,05V.
A jak se tedy HEV k baterii 12V chová?
Při vypnutém autě, je napětí 12V baterie cca 12,1V. Po stisknutí tlačítka Start/Stop se napětí okamžitě zvedne na 14,8V aniž by nastartoval benzínový motor, což ukazuje na nabíjení. A 14,8V je na baterii stále po celou dobu jízdy a to naprosto bez ohledu na to, zda auto stojí a vůbec neběží benzínový motor nebo motor běží nebo jede pouze trakční elektromotor či se brzdí či rekuperuje.
Napětí na baterii se změní až po ukončení jízdy (stisk Start/Stop), kdy napětí postupně klesá na 12,1V.
Z tohoto je jasné, že pro nabíjení 12V slouží elektronický měnič DC/DC a jako zdroj slouží trakční baterie.
Zatím jsem monitoroval pouze na trasách do 15km.
Doufám tedy, že 12V baterie vydrží alespoň těch 5 let.