Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Chcete s něčím poradit nebo se podělit o radu s ostatními?
Moderátor:foki
Uživatelský avatar
hunger
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 966
Registrován: 02.03.2013 18:08
Bydliště: Praha

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od hunger » 14.04.2019 23:35

Čistě technicky má Jehnik samozřejmě pravdu přenos momentu z náboje na kola je třením... Tondo tím že šroub začneš namáhat v tahu jeho odolnost proti střihu nezvýšíš. Celej náš svět je založenej na tření, kdyby nebylo tření tak se ani nezvednete z postelí... Jinak pro autohlavy nejdůležitější součást přenosu síly z motoru na kola je v autě spojka a ta tu sílu přenáší jenom na základě tření lamely o setrvačník.

Co se mazání kol týče poslední 4 roky si v práci všichni přezouváme kola sami, nikdo z nás nemaže a ani alu kola nám nikdy nepřirezly, žádný páčení nic kolo po povelní normálně odpadne, máme na to pneumatickou pistoli a pak to ještě dotahujem teleskopickym klíčem na kola, takže za mě mazání kol je zbytečnost, ale takovej přirezlej kotouč to je jiný peklo tam bych mazal a pořádně :bebng:
Focus mk2 1.6 Zetec-S
Ford Mondeo MK3 1.8

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od petulak » 15.04.2019 08:06

900ad84aac10cd0f4bb9294e32a025bc.jpg
tak tady na těch ploškách, mezi kol. šrouby vzniká tření??? :mrgreen:

aby to rozjelo a ubrzdilo xxx tun u Tatry 148???
dejte se vážení už do kupy. :dih:
furt je to přenos šroubama.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od petulak » 15.04.2019 08:25

[quote="jenikHK"]Prima, na bodu 1 jsme se shodli. Rád bych se ptal dál:

- Když je teda konstrukčně shodné spojení rafku a náboje u běžných aut a u F1 (nikdo nepopsal rozdíly), jak je přenášen moment u řešení s jednou centrální matici?

full.png.jpg
vlevo dole, na středu ty drážky, vidíš, už?? :mrgreen:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od jenikHK » 15.04.2019 08:36

Ono totiž formule není dobry příklad podobneho reseni - F1 skutecne drážkování - tvarovy spoj - používá.

Jak tedy přenáší svorniky nebo šrouby moment (hnaci/brzdny v opacnych směrech) kdyz jsou v dirach s vůlí?
Uvítám popis mechanismu přenosu...

Co je na tření tak imaginarniho? Jak teda funguje přenos sily na sepnute spojce nebo zatazene ruční brzde?

A co se tyce T148, tak 12x M22 bude urcite stačit na dostatečné sevření disku k naboji.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od petulak » 15.04.2019 09:17

a0e6ee16-921c-4ea0-a3f3-827fce02f32f-Detail.png.jpg
kolik-pak je tady plochy na tření?? hmm :mrgreen: :mrgreen:
57253438_2380204832038040_7049879720472608768_n.jpg
B0nBBMu.jpeg
A včíl mudruj. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od jenikHK » 15.04.2019 09:39

Znovu se tedy zeptám:
- jak by mely šrouby přenášet moment, když jsou (opravdu?) v dirach s vůlí
- co dělá sepnuta spojka a nebo zatazena ruční brzda?

Když si správně odpovíš na tyhle otázky, jiste už pak odpovíš i na to, co se ptáš.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od petulak » 15.04.2019 09:47

hele, od 1968 jsem automechanikem, a tyto přiblblí otázky dávej svým kolegům. :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen:

ty můžeš zkoušet. mě néé. :D
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

dekker
Nováček
Nováček
Příspěvky: 49
Registrován: 24.02.2016 14:01

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od dekker » 15.04.2019 10:00

jenikHK píše:Znovu se tedy zeptám:
- jak by mely šrouby přenášet moment, když jsou (opravdu?) v dirach s vůlí
No já sem si jaksi nevšiml, že když utáhnu matice tak že by tam byla vůle, to že není díra a šroub na tisicinu slícovaná ještě neznamená, že tam zůstane vůle. Stejně jako u té spojky a brzdy tak bez přitlačné síly by ti nějaké třetí bylo k prdu vzhledem k působícím sílám. Copak se asi stane když budeš dlouho brzdit z kopce? upečeš brzdy, to stejně když nebude spojka naplno přitlačená, spálíš ji. Nevím proč tu řešíte zda se síla přenásí přes šrouby nebo přes tření mezi plochama když se tu má řešit zda ty plochy namazat a nebo ne. Možná by stálo zato sem dát rady ohledně alternativ. Mě se už několikrát stalo, že mi hliníkáš přireznul a musel sem do toho kopat a přemejšlím, že to vezmu ocelákem abych to očistil. Namazat mě to nenapadlo
Ford Focus Combi 1.6 durateck 74kW benzín

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od jenikHK » 15.04.2019 10:41

Doporučuji opět k dostudovani problematiku sroubovych svernych spojení.

Zjednodusene receno, srouby, namahanymi na tah v ose vyvodime pritlak, který za pomoci treni zajisti, ze se spoj nepootoci. Pak je myslím už nasnade, zda je vhodné unosnost takového spojení snizovat mazivem na dosedaci plose ci nikoliv?

Snizeni unosnosti muze znamenat treba taky v extremu upadle kolo. Ted bych cekal něco jako zvolani - ale za mých XY let praxe se to nestalo. Věřím tomu.
Zkrátka je dobry vedet co dělám a ne mazat, protoze jsem to tak delal vzdycky a abych si treba priste usnadnil práci... Je smutný, ze to neví ani v mnoha servisech.

PS: Udělal jsem rychlou anketu mezi kolegy a vědí.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od petulak » 15.04.2019 11:03

Ty to máš fakt vymazaný v tý palici, i s kolegy.

Tak si tady Blej svoje výblitky, před klukama, co dělaj do aut od mala,nebo jsou profíci v této branži, všichni maj s tebe srandu.

Zvu tě do našeho servizu, zaměstnanci chtěj vidět, co za trotla chodí po světě. :totlsmile:
+ evidentně jsi si neprohlédl ty plecháče a jejich " třecí " plochy. :D
Timto zde s tebou končím. :puke_r:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

dekker
Nováček
Nováček
Příspěvky: 49
Registrován: 24.02.2016 14:01

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od dekker » 15.04.2019 11:19

jenikHK píše: Zjednodusene receno, srouby, namahanymi na tah v ose vyvodime pritlak, který za pomoci treni zajisti, ze se spoj nepootoci. Pak je myslím už nasnade, zda je vhodné unosnost takového spojení snizovat mazivem na dosedaci plose ci nikoliv?
Hmm ... když v práci namažu dvě plochy silikonovou vazelínou tak kloužou, když je přitáhnu šroubama a pak ty šrouby sundám tak musím použít kladivo abych od sebe ty dva kusy dostal. Kde mazání snižuje únosnost spojení v tomto případě? A ne nejsou to dokonale vyleštěné plochy, ty bych nemusel mazat.

Kdybych to měl brát do absurdna tak máš pravdu, bez tření by to nešlo, ale to se bavíme o tření mezi molekulama materiálu ze kteréhou jsou šrouby, kola atd, a tam to tření je zase jen díky přitažlivým silám mezi molekulama
Ford Focus Combi 1.6 durateck 74kW benzín

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 6579
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od Karel2 » 15.04.2019 11:40

Uz se tu trochu ztracim :D kolo stredi stred a drzi kuzel na matkach ci sroubech ne? Srouby bych nikdy nemazal, protoze to v podstate drzi proti povoleni, musel by se dotahnout na vyssi moment. Ocistit stred na naboji od rzi a cistou mit i diru na disku, min. maznuti podle me nevadi, ale pokud je to bez rzi, tak je to zbytecne, vetsinou to "chyti" u disku co jsou dlouho na kole, kdo meni 2x rocne a vzdy to ocisti, tak to nemuze zarust. :nixw:
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od jenikHK » 15.04.2019 11:55

dekker píše: Hmm ... když v práci namažu dvě plochy silikonovou vazelínou tak kloužou, když je přitáhnu šroubama a pak ty šrouby sundám tak musím použít kladivo abych od sebe ty dva kusy dostal. Kde mazání snižuje únosnost spojení v tomto případě? A ne nejsou to dokonale vyleštěné plochy, ty bych nemusel mazat.

Kdybych to měl brát do absurdna tak máš pravdu, bez tření by to nešlo, ale to se bavíme o tření mezi molekulama materiálu ze kteréhou jsou šrouby, kola atd, a tam to tření je zase jen díky přitažlivým silám mezi molekulama
Ad povolení s kladivem - po povolení už s tím nemá treni co do činění - ale viskozita vazeliny a povrchové napětí.

Přenos sil trenim neni nic absurdního, viz spojky, brzdy.
Naposledy upravil(a) jenikHK dne 15.04.2019 12:08, celkem upraveno 1 x.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od jenikHK » 15.04.2019 12:07

Karel2 píše:Uz se tu trochu ztracim :D kolo stredi stred a drzi kuzel na matkach ci sroubech ne? Srouby bych nikdy nemazal, protoze to v podstate drzi proti povoleni, musel by se dotahnout na vyssi moment. Ocistit stred na naboji od rzi a cistou mit i diru na disku, min. maznuti podle me nevadi, ale pokud je to bez rzi, tak je to zbytecne, vetsinou to "chyti" u disku co jsou dlouho na kole, kdo meni 2x rocne a vzdy to ocisti, tak to nemuze zarust. :nixw:
Jsou různá konstrukcní řešení, ale Nejcasteji se u osobnich aut vystredi valcovym osazenim, středem a napresno potom kuzelovou a nebo kulovou plochou plochou matic ci šroubu a to z duvodu snazsi montáže a demontaze kol.
Při namazaní zavitu bys mel utahovací moment naopak zmenšit, protože je navrzen na suché treni v zavitu. Po namazaní jej pretahnes, muze se natáhnout.
Jinak souhlas.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

dekker
Nováček
Nováček
Příspěvky: 49
Registrován: 24.02.2016 14:01

Re: Mazání dosedací plochy disku ano/ne

Příspěvek od dekker » 15.04.2019 12:08

Karel2 píše:Uz se tu trochu ztracim :D kolo stredi stred a drzi kuzel na matkach ci sroubech ne? Srouby bych nikdy nemazal, protoze to v podstate drzi proti povoleni, musel by se dotahnout na vyssi moment. Ocistit stred na naboji od rzi a cistou mit i diru na disku, min. maznuti podle me nevadi, ale pokud je to bez rzi, tak je to zbytecne, vetsinou to "chyti" u disku co jsou dlouho na kole, kdo meni 2x rocne a vzdy to ocisti, tak to nemuze zarust. :nixw:
Konečně něco k tématu co mě odpovídá na moje problémy :D měním 2x ročně a vždy u hlíníkáču zápasím :D. Před namazáním šroubů sem byl také varován, ale ne proto, že by to povolilo, ale prej se to může zapéct a už matky nesundám. Ale v pneuservisech to něčím matlaj co sem zaznamenal.

Add jenikHK: Já sem nikdy neřekl, že je to absurdní, kde sem to řekl? a to povolení se vztahuje i na to kolo, kde to je právě přitažené šrouby, pokud povolej šrouby tak ti je nějaké tření k prdu, pokud sou dobře utažený tak namazání nemůže zapříčinit upadnutí kola (čím je to namazané je jiná otázka kterou se zde nikdo nezabejval) a spojku sem netahej, existuje totiž i něco jako mokrá spojka která pracuje v olejové lázni a olej jak víme snižuje tření ;). Pokud nemáš jasnej důkaz podloženej technickou zprávou, že nějaká antikorozní pasta, nebo podobně mezi diskem a nábojem zapříčinila upadnutí kolam tak to prosím už neřeš. Zatím sem se setkal jen s tím, že příčinou odpadnutí kola od náboje je selhání šroubů, ať už tím, že prostě selhal a nebo to nebylo správně utažené
Ford Focus Combi 1.6 durateck 74kW benzín

Zamčeno

Zpět na „Rady, nápady a dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů