Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Chcete s něčím poradit nebo se podělit o radu s ostatními?
Moderátor:foki
ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od ballu » 18.04.2019 21:31

Jeník se nějak odmlčel. Asi bude testovat své poznatky někde ve výzkumáku. Já jen, abych o nové superpoznatky nepřišel.
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2969
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od jenikHK » 18.04.2019 23:24

Neztracej zbytečné čas čekáním, klidně se rozepiš, které značky mají v servisnich postupech uvedeno mazání, kde a čím (konkrétní produkty).
Uvítám i vysvětlení principu přenosu sil sroubovym spojem, rád se dozvím něco nového...
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
jarod72pm
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 2220
Registrován: 18.05.2012 21:51
Bydliště: Otrokovice

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od jarod72pm » 19.04.2019 09:35

Nejsem odborník na přenos síly u kol ,sice už jsem měnil brzdy tedy kotouče :-) mno i kolo je na tom nasazené ale nějak mi nejde do palice proč by měla třecí síla mezi kotoučem a kolem něco řešit? Pokud na to hledím laicky a jako laik předpokládám že vše drží pohromadě stažením přes šrouby a matice tak je jasné že díky tomu se vše točí jak má , když povolíš matice tak upadne kolo a kdyby kotouč nedržel na třmenu letí taky takže jaké tření přenáší točivou sílu? Odpovím si sám : "žádné" ,kolo se točí protože šrouby a matice :-) ,sice nic nemažu a i kdyby a mělo to efekt snížení tření kde asi se zastaví to kolo? no na šroubu :-) dál totiž není kam leda že by ty šrouby to ustřihalo a to je fakt nežádoucí třecí síla že? Někteří dokonce i pod kotouč když mění brzdy máznou pro lepší manipulac(aby kotouč nepřirostl k náboji)i pro příští výměnu taky měděnku a viděl jsem tohle standartně v servisech že by všichni sabotovali třecí sílu kotouče a náboje? :nixw:
Kia Carens 2014 1.6 GDI 99kW Exclusive +winter packet +bufík
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13029
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od miki21 » 19.04.2019 09:46

Všem je tohle jasné, jen někteří to potřebují odborně a technicky vysvětlit. :wink:
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1659
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od Jemar » 19.04.2019 11:59

Řekl bych, že mají všichni trochu pravdu. Také nejsem odborník, ale předpokládám, že trocha představivosti a zákonitostí to vyřeší.

Můj pohled na věc je takový.
Nejdůležitější veličina, aby vše správně fungovalo, je utahovací moment matice. Jak je známo, v přírodě nikdy není těleso namáhané pouze jednou silou. To platí i u šroubu. Šroub je namáhaný na tah, střih a ohyb. Střih a ohyb jsou pro šroub nežádoucí, částečně se tomu dá čelit právě zvýšeným namáháním na tah. Tedy utahovací moment je důležitý. Aby mohlo být dosaženo správného utahovacího momentu, je nutné šroub udržovat v čistotě. Mazání závitu je proto nežádoucí, snižuje tření.
Jak to vypadá se zachycováním sil při jízdě, zrychlování nebo brzdění? Myslím si, že největší zatížení přenáší právě kolové šrouby, které přes matici s kulovým zakončením, disk na náboji nejen částečně středí (spolu se středovým otvorem), ale hlavně přenáší kroutící moment z náboje na disk. Samozřejmě, že částečně pomáhá i tření mezi diskem a nábojem, vyvolané silou utažených kolových matic, ale vzhledem k velikostem dosedacích ploch disků si myslím, že toto není stěžejní plocha pro přenos kroutícího momentu.

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2969
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od jenikHK » 19.04.2019 21:58

Jen poznámka - ohledně velikosti kontaktní resp. Dosadací plochy:
Vzpomeňte, jak je velká napr. mezi držákem brzdoveho trmenu a tehlici. Tyto plochy přenáší veškerou reakci od brzdy.
Způsob opět analogicky - sverny sroubovy spoj, tj. Zatížení od sil kolmo na osu šroubu převést na tahove namahani v ose šroubu - protože v tahu unese ccca 2,5x tolik.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1659
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od Jemar » 20.04.2019 05:56

Pokud by to tak bylo, a pouze styčná plocha disku a náboje kola by dokázala pokrýt akceleraci a brzdění vozidla, proč se např. u modelu Focus Mkll oproti Mkl zvýšil počet kolových šroubů ze 4 na 5 a ještě se zvedl utahovací moment z nějakých 90 Nm na 130 Nm (alu 110 Nm)? Chápu, že na kola působí i jiné síly, které je nutné eliminovat, ale zvětšují se i rozměry a hmotnosti aut a to má na brzdění a akceleraci také významný vliv. Naproti tomu se velikost dosedací plochy mezi nábojem a diskem nezměnila.

Uživatelský avatar
zdenek34
Junior
Junior
Příspěvky: 218
Registrován: 14.03.2010 16:27
Bydliště: Jeseník

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od zdenek34 » 20.04.2019 10:04

To je úplně jednoduchá odpověď, větším utahovacím momentem a větším počtem šroubů se zvětší třecí síla. Nezlobte se na mne, ale jenikHK má v podstatě pravdu. Pokud by nezáleželo na třecí síle, ale jen na šroubech, resp.šteftech, kolo uletí během chvíle.
Je - S-Max 2.0 TDCi, 120 kW, 2/2011 Ice White
Byl - S-Max 1.8 TDCi, 92 kW, 2/2009 Black Panther Obrázek
Bylo - Mondeo 2.0 TDCI kombi, 96 kW, 6/2005 Obrázek

Uživatelský avatar
jarod72pm
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 2220
Registrován: 18.05.2012 21:51
Bydliště: Otrokovice

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od jarod72pm » 20.04.2019 10:22

Takže jsi to vlastně sám potvrdil že pokud není dostatečná přítlačná síla matice na šroub i v tom počtu tak nic nebude držet pohromadě a nebude fungovat ,to že tam vzniká nějaký odpor vzájemný je logické z té přítlačné síly. Takže jako laik opět vidím smysl fungování v tom že to celé drží pohromadě ty šrouby a matice a bez nich to prostě nefunguje. :mrgreen:
Kia Carens 2014 1.6 GDI 99kW Exclusive +winter packet +bufík
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i

Uživatelský avatar
zdenek34
Junior
Junior
Příspěvky: 218
Registrován: 14.03.2010 16:27
Bydliště: Jeseník

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od zdenek34 » 20.04.2019 13:57

Tak jak sám říkáš, jako laik to tak vidíš a o tom to je :wink: Kdyby to bylo spojení, které by přenášelo výkon na kola pouze ve střihu, musely by být šrouby/štefty lícované a nebyl by nutný potřebný tak velký utahovací moment.
Je - S-Max 2.0 TDCi, 120 kW, 2/2011 Ice White
Byl - S-Max 1.8 TDCi, 92 kW, 2/2009 Black Panther Obrázek
Bylo - Mondeo 2.0 TDCI kombi, 96 kW, 6/2005 Obrázek

Uživatelský avatar
jarod72pm
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 2220
Registrován: 18.05.2012 21:51
Bydliště: Otrokovice

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od jarod72pm » 20.04.2019 14:13

Jako strojař ti na to mohu říct pouze to že právě ta přítlačná síla má na svědomí přenos síly která točí koly a nejde o sílu tření která by vedla do střihu na šrouby.Tím s diskuzí končím.
Kia Carens 2014 1.6 GDI 99kW Exclusive +winter packet +bufík
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i

Uživatelský avatar
zdenek34
Junior
Junior
Příspěvky: 218
Registrován: 14.03.2010 16:27
Bydliště: Jeseník

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od zdenek34 » 20.04.2019 14:24

Chudák naše strojírenství :mrgreen: Právě kvůli přítlačné síle je tření tak velké, resp. větší než moment, který se snaží kolo vůči náboji protočit :| Proto se šrouby nestřihnou a nemusí být lícované.
Je - S-Max 2.0 TDCi, 120 kW, 2/2011 Ice White
Byl - S-Max 1.8 TDCi, 92 kW, 2/2009 Black Panther Obrázek
Bylo - Mondeo 2.0 TDCI kombi, 96 kW, 6/2005 Obrázek

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13029
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od miki21 » 20.04.2019 14:36

A počítáte i s gravitací a slapovými silami měsíce? :wink:
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
jarod72pm
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 2220
Registrován: 18.05.2012 21:51
Bydliště: Otrokovice

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od jarod72pm » 20.04.2019 14:41

:bebng:
ano přiznávám jsem blbec - dodneška jsem si myslel že tření je pohyblivá veličina ,ale ve skutečnosti když je něco napevno k sobě fixované tak mezi sebou se něco hýbe což je určitě u kol od auta při přenosu točivého momentu žádaný jev. :wallbash:
Kia Carens 2014 1.6 GDI 99kW Exclusive +winter packet +bufík
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i

Uživatelský avatar
zdenek34
Junior
Junior
Příspěvky: 218
Registrován: 14.03.2010 16:27
Bydliště: Jeseník

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Příspěvek od zdenek34 » 20.04.2019 14:51

Konečně slovo chlapa :mrgreen: Je vidět, že jsi úplně mimo. Co to plácáš o pohyblivé veličině. Pro tebe příklad. Pokud bude třecí síla u spojky menší než přenášená síla od motoru, tak spojka proklouzne. U kol je to stejný princip.
Je - S-Max 2.0 TDCi, 120 kW, 2/2011 Ice White
Byl - S-Max 1.8 TDCi, 92 kW, 2/2009 Black Panther Obrázek
Bylo - Mondeo 2.0 TDCI kombi, 96 kW, 6/2005 Obrázek

Zamčeno

Zpět na „Rady, nápady a dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů