Výměna oleje v převodovce

Uživatelský avatar
jojto
Nováček
Nováček
Příspěvky: 96
Registrován: 23.03.2017 18:59

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od jojto » 14.06.2019 20:57

Olej som menil minuly rok 2x. Nedobrovolne. Druhykrat pretoze sa doslova rozpadol snimac spiatocky a vytieklo cca 1 liter oleja. Najazdil som so zvyskom v prevodovke 50km, dolial PP90 a dalsich 50km. Je pravda, ze pri povolovani tej "vypustacej" skrutky som dal pod motor karton a najblizsi kanal hermeticky upchal :D . Kazdopadne prevodovka IB5 znesie fakt dost :palec_nahoru:
Focus 1.6i Turnier 74kW 2010 SHDA - Moondust

Uživatelský avatar
jenikHK
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1470
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od jenikHK » 25.05.2020 20:34

Doplním pár postřehů z výměny oleje v převodovce ib5 i sem.
Ač má převodovka celoživotní náplň (neboli v řeči výrobce, na celou dobu plánované životnosti vozidla, tj. 8 let), výměnu mohu vřele doporučit.
Tak jako každá provozní náplň stárne, po mnoha teplotních cyklech bude mít horší vlastnosti. I starý olej bezpochyby převodovku namaže (ložiska, ozubení), navíc ib5 je poměrně necitlivá na (ne)kvalitu oleje co se týče funkčnosti synchronizace. To ovšem neznamená, že výměnu je zbytečná.
Převodovka ib5 bohužel nemá vypouštěcí zátku, což výměnu drobně komplikuje. V zásadě se tak nabízí následující možnosti:
- vypuštění oleje demontáží/vysunutím poloosy
- odsátí oleje plnícím/kontrolním otvorem
- vypuštění oleje demontáží aretačního čepu řadící tyče.

Samozřejmě nejméně náročná je varianta odsátí, s otazníkem, kolik oleje se povede odsát.
Variantu vysunutí poloosy hodnotím jako nejméně efektivní - vzhledem k poloze poloosy ve skříni převodovky zůstane v převodovce dost oleje i po vytažení poloosy.
Zvolil jsem proto variantu vypuštění oleje v jednom z nejnižších míst, které je přístupné. A tím je aretační čep řadící tyče.

Pro snazší přístup je lepší demontovat plastový kryt kolem pák řazení - 4x šroub, ořech vel. 8
Pro povolení plnící zátky - imbus 8 a konečně čep aretace - ořech 19.
Vypustit se podařilo 1.9l oleje (náplň celkem 2.3). Pro výměnu tedy stačí 2 litrová balení - olej např. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 či jiný, splňující patřičnou Ford specifikaci.
Láhve od Castrolu mají tu příjemnou vlastnosti, že jejich úzké hrdlo lze zastrčit do plnícího otvoru a olej přelít rovnou bez hadic a trychtýřů.

Čep aretace vypadá takto - jedná se o poměrně standardní díl (vyrábí např. INA), v případě, že by se snad rozpadl, lze objednat nový (Ford, AutoKelly atd).
Zásadní je, že nový čep má na závitu nanesen tmel - těsnění. Pro zachování těsnosti převodovky je třeba jej na demontované lm čepu nahradit (pod hlavou žádné těsnění není). Stačí na to obvyklé lepidlo na závity střední pevnosti (např. Loctite 243).

Výměna oleje proběhla po 10 létech a 100.000km. Nic pěkného nevyteklo, ale jen podle toho nelze soudit. Klidně bych ale výměnu provedl i dříve.
Po výměně převodovka řadí velmi dobře (to řadila i před výměnou) - kupodivu se ale zlepšilo řazení zpátečky.

Obrázek

ObrázekObrázek

Aretační čep:
Obrázek

Obrázek
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4755
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Karel2 » 26.05.2020 06:13

Ja ji take menil(nechal) ale driv a vzpominam si, ze ten aretacni sroub delal problem pri vymene oleje borcum na escortu, nevim jestli necim pohli (razenim?), ale delalo to problem. U FFII se mne zdalo horsi razeni v zime a proto jsem ho menil. Ted mam 113k a radi jak za mlada. :D
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
Obrázek

Brodys
Nováček
Nováček
Příspěvky: 37
Registrován: 23.04.2018 23:55

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Brodys » 26.05.2020 08:32

Já odsával přes kontrolní šroub, odsát se povedlo cca litr, takže jsem to po půl roce zopákl :wink: První výměna bylo hnědé smradlavé bláto, podruhé už to vypadalo na olej. Řazení mi přijde stejné,co se zlepšilo je zpátečka a já mám lepší pocit. :cooler:
Jirka, České Budějovice, Focus 2 2008,1.6, 74 kw

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 17
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 03.12.2020 20:51

Ahojte, tak hlavně nikdo nevěřte že je olej doživotní. Takhle vypadají ložiska a olej po 270000. A to není vidět obalený magnet pilinama. Kňucela v tahu a brzdění motorem, vyměnil jsem všechny ložiska ( sada cca 3500 i s těsněním). Zlepšení asi o 80% ale jak je vidět tak jsou chycený zuby na kolech tak trochu slyšet je. Nedal jsem origo olej ale dopor od castrolu tak nevím jestli by to na orig bylo lepší. Nevím co s tím původní majitel vyváděl ale v těch km to nejspíš nebude výjimka. Pokud bych měl měnit oil bez demontáže tak určitě nejdřív sundat víko 5. kv. a nejspíš bych navrtal otvor pod diferakem na vypuštění toho humusu dole, nějaký prostor tam je. Potom vymyslet nějakou zátku. Odsávání moc nepomůže
P_20200928_122405_1.jpg
P_20200928_122429_1.jpg
FoFo II FL 1,6 74 kW

Ma.rt
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2514
Registrován: 25.04.2008 19:25
Bydliště: Praha

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Ma.rt » 05.12.2020 13:04

Mam dojem, ze Castrol je i origo Motorcraft.
Ford Mondeo Turnier, 2.0 107kW, 2010 FL
no start&stop, no TPMS, no shift advisor, no FAP, no turbo, no direct injection = no features making your driver's life fu..ing

Dříve: Ford Mondeo Turnier, 1.8 92kW, 2001

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1377
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Jemar » 05.12.2020 13:55

Nechci nijak hájit výrobce a jestli měnit olej nebo neměnit. Můj bývalý focus MKI měl při prodeji více jak 260t km bez výměny oleje (byl z Německa a mohl mít klidně i víc najeto), ale převodovka ib5 řadila stále stejně, včetně zpátečky.
Spíš než obecně ujeté km, je rozhodující zacházení s převodovkou a poměr km ujetých ve městě, kde se řadí výrazně více. Moje auto nebylo typicky městské a tak třeba proto s převodovkou nebyl nikdy žádný problém. :wink:
Originální spojka prý začala prokluzovat zhruba 10t km po prodeji, takže vydržela kolem 270t km. Focus byl 1.6 benzín.

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 17
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 05.12.2020 15:45

No právě že Castrol vyjde na polovinu ceny orig. a není jistý jestli by to bylo lepší. I když třeba u koncernu se vyplatí dát origo protože potom bývají problémy.
Určitě jsou převodovky co vydrží hodně ale stejně časem olej degraduje tak se výměnou nic nezkazí. Samozřejmě jde o to kdo se k tomu autu jak choval ale taky jak se sejdou výrobní tolerance. Tohle bylo firemní i když jezdil s tím jen jeden člověk. Ono pokud je výpustak tak stačí jen trochu odpustit a vidíš v jakým je stavu. Ale potom bych dolejval určitě orig olej.
Řadila dobře jen byla hlučná.
Spojku jsem přitom měnil taky a možná byla původní-byla orig.
FoFo II FL 1,6 74 kW

Uživatelský avatar
djdekl
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3129
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od djdekl » 05.12.2020 15:55

U koncernu VW je dodavatel taky Castrol

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 17
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 05.12.2020 16:46

Nějak jsem to nezkoumal ale myslím že se to na balení ani nedozvíš kdo je výrobce, třeba motorovej měli od Shellu potom Castrol a teď snad zase Shell.(Škoda)
U převod byl dost zmatek
http://www.prevodovky-sixta.cz/index.ph ... dace-oleje
FoFo II FL 1,6 74 kW

Uživatelský avatar
servisman
Nováček
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 06.08.2017 12:14

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od servisman » 07.12.2020 18:27

Vyndávat čep aretace slyším prvně :-(
FORD FOCUS MKII TURNIER 5/2006 , 1.8 16V 92Kw ,

vladka1
Junior
Junior
Příspěvky: 388
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od vladka1 » 07.12.2020 18:39

Taky jsem to dělal přes čep aretace.. Akorát prý ta kulička občas vyskočí.. Mi nevyskočila takže v poho.. Měnil jsem asi po 180kkm a bylo tam spíš bláto než olej, holt tim doživotním výrobce myslí tak 8 let/ 200kkm :mrgreen:
Navrtání a udělat zátku myšlenka hezká, ale - bych určitě zalomil vrták o vozubený kolo a ještě dovnitř nasypal špony (hliníkový takže magnet je nechytne)
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 240 kkm

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 17
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 11.12.2020 20:55

No já to nezkoušel ale jestli se dá dostat odsávačkou až dolů pod diferak tak ok ale určitě bych ještě sundal víko na 5ce- bývá tam dost humusu který nevytece. Na svým bych tu zátku udělal, vrták jde upravit aby nezajel daleko a špony vytečou s olejem nebo se dají vypláchnout. A i kdyby tam něco zůstalo tak se nic neděje je to jen hliník.
FoFo II FL 1,6 74 kW

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 2004 - 2011“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host