Výměna oleje v převodovce

Uživatelský avatar
jojto
Nováček
Nováček
Příspěvky: 103
Registrován: 23.03.2017 18:59

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od jojto » 14.06.2019 20:57

Olej som menil minuly rok 2x. Nedobrovolne. Druhykrat pretoze sa doslova rozpadol snimac spiatocky a vytieklo cca 1 liter oleja. Najazdil som so zvyskom v prevodovke 50km, dolial PP90 a dalsich 50km. Je pravda, ze pri povolovani tej "vypustacej" skrutky som dal pod motor karton a najblizsi kanal hermeticky upchal :D . Kazdopadne prevodovka IB5 znesie fakt dost :palec_nahoru:
Focus 1.6i Turnier 74kW 2010 SHDA - Moondust

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od jenikHK » 25.05.2020 20:34

Doplním pár postřehů z výměny oleje v převodovce ib5 i sem.
Ač má převodovka celoživotní náplň (neboli v řeči výrobce, na celou dobu plánované životnosti vozidla, tj. 8 let), výměnu mohu vřele doporučit.
Tak jako každá provozní náplň stárne, po mnoha teplotních cyklech bude mít horší vlastnosti. I starý olej bezpochyby převodovku namaže (ložiska, ozubení), navíc ib5 je poměrně necitlivá na (ne)kvalitu oleje co se týče funkčnosti synchronizace. To ovšem neznamená, že výměnu je zbytečná.
Převodovka ib5 bohužel nemá vypouštěcí zátku, což výměnu drobně komplikuje. V zásadě se tak nabízí následující možnosti:
- vypuštění oleje demontáží/vysunutím poloosy
- odsátí oleje plnícím/kontrolním otvorem
- vypuštění oleje demontáží aretačního čepu řadící tyče.

Samozřejmě nejméně náročná je varianta odsátí, s otazníkem, kolik oleje se povede odsát.
Variantu vysunutí poloosy hodnotím jako nejméně efektivní - vzhledem k poloze poloosy ve skříni převodovky zůstane v převodovce dost oleje i po vytažení poloosy.
Zvolil jsem proto variantu vypuštění oleje v jednom z nejnižších míst, které je přístupné. A tím je aretační čep řadící tyče.

Pro snazší přístup je lepší demontovat plastový kryt kolem pák řazení - 4x šroub, ořech vel. 8
Pro povolení plnící zátky - imbus 8 a konečně čep aretace - ořech 19.
Vypustit se podařilo 1.9l oleje (náplň celkem 2.3). Pro výměnu tedy stačí 2 litrová balení - olej např. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 či jiný, splňující patřičnou Ford specifikaci.
Láhve od Castrolu mají tu příjemnou vlastnosti, že jejich úzké hrdlo lze zastrčit do plnícího otvoru a olej přelít rovnou bez hadic a trychtýřů.

Čep aretace vypadá takto - jedná se o poměrně standardní díl (vyrábí např. INA), v případě, že by se snad rozpadl, lze objednat nový (Ford, AutoKelly atd).
Zásadní je, že nový čep má na závitu nanesen tmel - těsnění. Pro zachování těsnosti převodovky je třeba jej na demontované lm čepu nahradit (pod hlavou žádné těsnění není). Stačí na to obvyklé lepidlo na závity střední pevnosti (např. Loctite 243).

Výměna oleje proběhla po 10 létech a 100.000km. Nic pěkného nevyteklo, ale jen podle toho nelze soudit. Klidně bych ale výměnu provedl i dříve.
Po výměně převodovka řadí velmi dobře (to řadila i před výměnou) - kupodivu se ale zlepšilo řazení zpátečky.

Obrázek

ObrázekObrázek

Aretační čep:
Obrázek

Obrázek
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 6581
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Karel2 » 26.05.2020 06:13

Ja ji take menil(nechal) ale driv a vzpominam si, ze ten aretacni sroub delal problem pri vymene oleje borcum na escortu, nevim jestli necim pohli (razenim?), ale delalo to problem. U FFII se mne zdalo horsi razeni v zime a proto jsem ho menil. Ted mam 113k a radi jak za mlada. :D
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie

Brodys
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 23.04.2018 23:55

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Brodys » 26.05.2020 08:32

Já odsával přes kontrolní šroub, odsát se povedlo cca litr, takže jsem to po půl roce zopákl :wink: První výměna bylo hnědé smradlavé bláto, podruhé už to vypadalo na olej. Řazení mi přijde stejné,co se zlepšilo je zpátečka a já mám lepší pocit. :cooler:
Jirka, České Budějovice, Focus 2 2008,1.6, 74 kw

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 03.12.2020 20:51

Ahojte, tak hlavně nikdo nevěřte že je olej doživotní. Takhle vypadají ložiska a olej po 270000. A to není vidět obalený magnet pilinama. Kňucela v tahu a brzdění motorem, vyměnil jsem všechny ložiska ( sada cca 3500 i s těsněním). Zlepšení asi o 80% ale jak je vidět tak jsou chycený zuby na kolech tak trochu slyšet je. Nedal jsem origo olej ale dopor od castrolu tak nevím jestli by to na orig bylo lepší. Nevím co s tím původní majitel vyváděl ale v těch km to nejspíš nebude výjimka. Pokud bych měl měnit oil bez demontáže tak určitě nejdřív sundat víko 5. kv. a nejspíš bych navrtal otvor pod diferakem na vypuštění toho humusu dole, nějaký prostor tam je. Potom vymyslet nějakou zátku. Odsávání moc nepomůže
P_20200928_122405_1.jpg
P_20200928_122429_1.jpg
FoFo II FL 1,6 74 kW

Ma.rt
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2851
Registrován: 25.04.2008 19:25
Bydliště: Praha

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Ma.rt » 05.12.2020 13:04

Mam dojem, ze Castrol je i origo Motorcraft.
Ford Mondeo Turnier, 2.0 107kW, 2010 FL
no start&stop, no TPMS, no shift advisor, no FAP, no turbo, no direct injection, no intelligent charging = no features getting you down

Dříve: Ford Mondeo Turnier, 1.8 92kW, 2001

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1659
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Jemar » 05.12.2020 13:55

Nechci nijak hájit výrobce a jestli měnit olej nebo neměnit. Můj bývalý focus MKI měl při prodeji více jak 260t km bez výměny oleje (byl z Německa a mohl mít klidně i víc najeto), ale převodovka ib5 řadila stále stejně, včetně zpátečky.
Spíš než obecně ujeté km, je rozhodující zacházení s převodovkou a poměr km ujetých ve městě, kde se řadí výrazně více. Moje auto nebylo typicky městské a tak třeba proto s převodovkou nebyl nikdy žádný problém. :wink:
Originální spojka prý začala prokluzovat zhruba 10t km po prodeji, takže vydržela kolem 270t km. Focus byl 1.6 benzín.

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 05.12.2020 15:45

No právě že Castrol vyjde na polovinu ceny orig. a není jistý jestli by to bylo lepší. I když třeba u koncernu se vyplatí dát origo protože potom bývají problémy.
Určitě jsou převodovky co vydrží hodně ale stejně časem olej degraduje tak se výměnou nic nezkazí. Samozřejmě jde o to kdo se k tomu autu jak choval ale taky jak se sejdou výrobní tolerance. Tohle bylo firemní i když jezdil s tím jen jeden člověk. Ono pokud je výpustak tak stačí jen trochu odpustit a vidíš v jakým je stavu. Ale potom bych dolejval určitě orig olej.
Řadila dobře jen byla hlučná.
Spojku jsem přitom měnil taky a možná byla původní-byla orig.
FoFo II FL 1,6 74 kW

Uživatelský avatar
djdekl
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3913
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od djdekl » 05.12.2020 15:55

U koncernu VW je dodavatel taky Castrol

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 05.12.2020 16:46

Nějak jsem to nezkoumal ale myslím že se to na balení ani nedozvíš kdo je výrobce, třeba motorovej měli od Shellu potom Castrol a teď snad zase Shell.(Škoda)
U převod byl dost zmatek
http://www.prevodovky-sixta.cz/index.ph ... dace-oleje
FoFo II FL 1,6 74 kW

Uživatelský avatar
servisman
Nováček
Nováček
Příspěvky: 71
Registrován: 06.08.2017 12:14
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od servisman » 07.12.2020 18:27

Vyndávat čep aretace slyším prvně :-(
FORD FOCUS MKII TURNIER 5/2006 , 1.8 16V 92Kw ,

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od vladka1 » 07.12.2020 18:39

Taky jsem to dělal přes čep aretace.. Akorát prý ta kulička občas vyskočí.. Mi nevyskočila takže v poho.. Měnil jsem asi po 180kkm a bylo tam spíš bláto než olej, holt tim doživotním výrobce myslí tak 8 let/ 200kkm :mrgreen:
Navrtání a udělat zátku myšlenka hezká, ale - bych určitě zalomil vrták o vozubený kolo a ještě dovnitř nasypal špony (hliníkový takže magnet je nechytne)
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Uživatelský avatar
Matas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 32
Registrován: 04.09.2016 20:27
Bydliště: Chrudim

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od Matas » 11.12.2020 20:55

No já to nezkoušel ale jestli se dá dostat odsávačkou až dolů pod diferak tak ok ale určitě bych ještě sundal víko na 5ce- bývá tam dost humusu který nevytece. Na svým bych tu zátku udělal, vrták jde upravit aby nezajel daleko a špony vytečou s olejem nebo se dají vypláchnout. A i kdyby tam něco zůstalo tak se nic neděje je to jen hliník.
FoFo II FL 1,6 74 kW

Uživatelský avatar
kPetr
Junior
Junior
Příspěvky: 446
Registrován: 29.05.2013 23:00
Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od kPetr » 12.02.2021 11:19

Měl bych prosím dotaz.

V Carent Shopu jsem objednal olej do převodovky mého Focuse, který jsem samozřejmě vybral v katalogu k mému vozu, ID 1790199 specifikace WSD-M2C200-C . Je to olej 75W-90 BO .
No bohužel, napsal jsem do objednávky také WIN mého auta (prý lépe uvést pro kontrolu) a pán to asi zadal do toho jejich systému blbě, protože když jsem mu nyní volal, tak mě tvrdil že mám 6ti stupňovou převodovku :roll: . Poslali mě olej ID 1547953 specifikace WSS-M2C200-D2. Je to olej 75W-FE .

Tak teď by mě prosím zajímal názor zkušenějších. Ten olej, co mě poslali, je také na 5ti rychlostní manuál B5/IB5 , můžu ho bez obav použít? Fakt mě to štve, chtěl jsem pochopitelně to cvo tam původně je a zase se někdo snažil být chytřejší a přitom si ten win blbě zadal do systému. Že jsem tam to WIN vůbec psal :cry:
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Výměna oleje v převodovce

Příspěvek od petulak » 12.02.2021 11:39

píšou ti to tam.

Převodový olej 75W FE - 1l
ID produktu: 1547953

Specifikace: WSS-M2C200-D2
vhodné pro převodovku :

6st. manuální převodovka - MMT6
6stupňová manuální převodovka (B6)
5rychl. manuální - MTX75
5rychl. manuální - B5/IB5
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 2004 - 2011“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 4 hosti