Jede na tři válce

Motor, převodovka ...
Moderátor:miki21
Uživatelský avatar
pelen
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9259
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pelen » 28.08.2007 20:19

Osciloskopem lze zjistit, ktery z tech dvou tranzistoru je vadny.
Ten bych jen odpojil a z ridici jednotky vytahl budici impulsy. Nahradni tranzistor prece nemusi byt pripajen na plosny spoj ridici jednotky, ale muze byt na jinem miste a treba i s chladicem. Vyzkousel bych funkcnost zapojeni a pak bych resil konstrukcni usporadani.
Ja osobne nejsem zastancem pouziti vykonovych prvku primo v ridici jednotce, ty mely byt mimo tuto jednotku.

Byl jsem u pocatku tranzistorovych zapalovani s 1. specialnim kremikovym tranzistorem KD602, ktery mel zaverne napeti jen 110V.
Moderni eklektronicka zapalovani vsak pouzivaji soucastky s vyssim zavernym napetim. Nejvice rozsirene tranzistory urcene pro zapalovani:

http://www.st.com/stonline/products/lit ... bu931t.pdf
http://www.promelec.ru/pdf/BU941ZPFI.pdf
Ford Mondeo Combi 2.0 TDCi 12/2005, 85kW, Diamond White
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
pktest
Nováček
Nováček
Příspěvky: 60
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od pktest » 29.08.2007 07:40

Asi vím, který to dělá - nadměrně se zahřívá už při otočení klíčku do polohy dva (nestartuji), taky pouští proud na cívku.
Dva Darlingtony BU ..., na které jsi mě odkazoval mám na poště - objednával jsem je v pátek (jeden typ, samozřejmě), ale nakonec jsem se stejně rozhodl, že to nechám opravit odborně. Byl jsem postrašen tím, že riskuji poškození motoru, zapalování prý může fungovat s tím, že jiskra není taková, jaká by měla být, což může z dlouhodobějšího hlediska způsobovat různé potíže.
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999

Uživatelský avatar
Jiri02
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 588
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jiri02 » 29.08.2007 11:26

2 pktest: Nejsem sice elektronik, ale kvalita jiskry - to je IMHO nejaka servisacka latina. Pokud je jiskra ve spravny okamzik, tak neni o cem debatovat. Prubeh napeti na svicce ovlivni prubeh impulzu, ktery jde do civky a pak chrakteristika samotne civky (a kabelu). BTW: Jak je ze schematu patrno, pali stejne dve svicky najednou - jedna do komprese a druha do vyfuku.
To, zda je impuls ve spravnou dobu ukaze osciloskop - posun mezi palenim jedne pulky civky a palenim druhe pulky musi byt stejny.
FoFo II, Combi, 1,6 Ti-VCT Kumulovana spotreba (od zacatku provozu):Obrázek

Uživatelský avatar
pelen
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9259
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pelen » 29.08.2007 19:32

pktest píše:... Byl jsem postrašen tím, že riskuji poškození motoru, zapalování prý může fungovat s tím, že jiskra není taková, jaká by měla být, což může z dlouhodobějšího hlediska způsobovat různé potíže.
Velikost napeti na svicce muzes neprimo zmerit tak, ze namotas okolo vn kabliku ke svicce nekolik zavitu a indukavane napeti v teto provizorni civce zmeris osciloskopem. Pak si po vymene tranzistoru muzes overit, zda dosahujes stejneho napeti.
Pokud ti jeden tranzistor po zapnuti klicku hreje, tak jim prochazi proud a to znamena, za na vstupu ma trvaly signal pro sepnuti. Pak muze byt chyba ve spoustecich impulzech. Ty by jsi mohl take na obou tranzistorech zkontrolovat osciloskopem a oba signaly porovnat, nejlepe za volnobehu.
Ford Mondeo Combi 2.0 TDCi 12/2005, 85kW, Diamond White
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
pelen
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9259
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pelen » 29.08.2007 19:37

Jiri02 píše:.... Jak je ze schematu patrno, pali stejne dve svicky najednou - jedna do komprese a druha do vyfuku....
Premyslel jsem, proc je pouzit tento zpusob rozvodu napeti na svicky a napadlo mne jen toto vysvetleni:
1) odpada klasicky rozdelovac, u ktereho jsou take 2 jiskry, jedna na svicce a druha v rozdelovaci
2) jiskra na svicce pri vyfuku ma samocistici ucinek a udrzuje elektrody svicky ciste v "nejspinavejsi" dobe 4-taktniho motoru
Ford Mondeo Combi 2.0 TDCi 12/2005, 85kW, Diamond White
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Jiri02
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 588
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jiri02 » 29.08.2007 20:54

2 pelen: Ano, Tvoje uvaha je racionalni, ale v rozdelovaci je jiskra jen bezkontaktni prenos proudu. Myslim, ze spise chteli usetrit za zbytecne komplikovanou civku a zapalovani - proc delat ctvero vinuti, ctyri tranzistory, kdyz pulka bohate staci? Podobny system dvojiho paleni svicky neni zadna novinka. Dela(l) se u spousty motoru i z jineho prosteho duvodu - zapalovani se pohanelo (a i dnes se take takove reseni najde) od klikovky, delat prevod pro pohon zapalovani je u nekterych motoru zbytecny luxus, od vackoveho hridele by to slo take, ale nekdy to dispozicne nevychazi.
FoFo II, Combi, 1,6 Ti-VCT Kumulovana spotreba (od zacatku provozu):Obrázek

Uživatelský avatar
pktest
Nováček
Nováček
Příspěvky: 60
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od pktest » 29.08.2007 21:40

to Pelen:
máš pravdu, sepnutej může být z mnoha důvodů (pravděpodobně i z důvodu asi vadného čidla třeba polohy vačkového hřídele, nebo podle čeho řídí čas jiskry)
Dotaz? (nejsem elektrotechnik): může být porušený tranzistor tak, že je pořád sepnutý, nebo by nespínal vůbec? Dá se na to jednoznačně odpovědět, nebo ne?
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999

Uživatelský avatar
pelen
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9259
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pelen » 29.08.2007 22:38

to Jiri02:
Jiskra ve svicce pri vyfuku je take "bezkontaktni" prenos proudu a nespotrebuje velkou energii, protoze v jejim okoli jiz neni velky tlak.
Klasicke tranzistorove zapalovani ma jeden spinaci tranzistor, jednu zapalovaci civku, rozdelovac a 4 svicky.

to pktest:
Vadny tranzistor ma vetsinou pruraz a je "trvale sepnuty".
Tranzistor "Darlington" ma v sepnutem stavu saturacni napeti 1,6-2 V - normalni mechanicky spinac ma prakticky 0 V.
Ford Mondeo Combi 2.0 TDCi 12/2005, 85kW, Diamond White
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
pktest
Nováček
Nováček
Příspěvky: 60
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od pktest » 13.09.2007 22:09

Takže to bylo skutečně řídící jednotkou !!!

Řídící jednotka se mi vrátila z opravy a ještě ten den jsem ji namontoval a motor naskočil bez problému na první škrtnutí :D. Ani jsem nemusel jezdit do Fordu kvůli imobilizéru.
Jinak oprava stála 8200,- a je na to záruka.

Celkové investice do opravy cca :?
Svíčky - 400,-
Kabely - 600,-
Cívka - 1600,-
Neznačkový servis - 350,-
Ford servis - 1800,-
Oprava jednotky - 8200,-

Náklady na odtah, atd. nepočítám, celkem tedy 13000,-
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999

Uživatelský avatar
pelen
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9259
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pelen » 13.09.2007 23:36

Co konkretne te ridici jednotce bylo? Jen ten tranzistor nebo neco v uprave signalu pred tim tranzistorem?
Ford Mondeo Combi 2.0 TDCi 12/2005, 85kW, Diamond White
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
pktest
Nováček
Nováček
Příspěvky: 60
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od pktest » 14.09.2007 15:45

To nevím, tak sdílní zase nebyli :oops:
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999

Ferino
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 635
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Hodonínsko

Příspěvek od Ferino » 14.09.2007 17:03

pktest píše:To nevím, tak sdílní zase nebyli :oops:
Že by studený spoj? Za 8 litrů, dobrej vývar....
Kolik stojí nová ŘJ ? Neví někdo?
FF1 kombi 1.6 - r.2002 310 tis km a stále to jezdí
FF2 kombi 1.8 92kw - r.2008
S-MAX 2.0 TDCI 103 kw 2014

Uživatelský avatar
pktest
Nováček
Nováček
Příspěvky: 60
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od pktest » 15.09.2007 12:19

Studený spoj určitě ne (minimálně tranzistor byl určitě vadnej), podle mě to byla jedna strana zapalovacího modulu (ne-li celej).
Nová ŘJ je za cca 21000,- včetně daně, k tomu si ještě připočítej nastavení imobilizéru, atd.
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999

Uživatelský avatar
jamaka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2509
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Slovakia

Příspěvek od jamaka » 22.09.2007 16:03

no to si mohol aj usetrit :) za 4500,-Sk pouzita riadiaca jednotka.
3D 1,8TDCi SPORT 85kW(116PS) 2003
3D 2,0 ST170 127kW(173PS) 2002

Uživatelský avatar
pktest
Nováček
Nováček
Příspěvky: 60
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od pktest » 22.09.2007 22:31

To jo, ale otázka je jestli je v pořádku, dále jestli je to ten typ a taky jestli by třeba neodešla za půl roku taky.
Vždycky jde ještě ušetřit, ale otázka je co za to.
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999

Odpovědět

Zpět na „Motor“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů