Ahoj Fofaci.
Uz je to davnejsie co som si nechal urobit meranie na motorovej brzde. No stale mi to vrta v hlave, pretoze pri merani chlapik vravi ze sa mu nieco nezda a ked vyliezol graf tak povedal ze nejak divne reaguje predzapal. Pri cca 3500ot/min klesla hodnota predzapalu z 16,5° na 13°, potom sa dlhsie drzala na tejto hondote a az potom zacala stúpat hore, vraj ako to ma byt, jeho zaver bol ze nieco nieje v poriadku. Ja tomu nerozumiem a ani som nevedel co s tym ale ked prisiel "skusenejsi" technik tak tvrdil, ze je to vsetko ok a vysvetloval mi to tak, ze existuje "klepsenzor" (netusim co to je) a ked zategistruje problem (takze je problem v motore?) znizi hodnotu predzapalu. Vedel by mi niekto pre klud mojej duse a zdravie mojho Fokiho vysvetlit ako to ma spravne byt, myslim ci je to na tom grafe OK a co je "klepsenzor". V prilohe nejdete scan grafu.
Dakuejm a prejem vela statsnych kilometrov v roku 2009
Spravna hodnota predzapalu?
- Sasino
- Pokročilý
- Příspěvky: 548
- Registrován: 08.01.2009 12:05
- Bydliště: BA
- Kontaktovat uživatele:
Spravna hodnota predzapalu?

je: OPEL ZIRAFA 2009 1,9 CDTi 120k
bol: FoFo II r.v 2007 1,6 Ti-VCT 115k
LFS 1:17:86
- Jemar
- Zkušený
- Příspěvky: 1693
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: čáslavsko
Re: Spravna hodnota predzapalu?
Když si představíme kouli vepsanou do válce se styčným bodem ve dně válce, zbyde nám u dna prostor, ve kterém během spalovacího prostoru roste tlak a teplota, ale "koule" tam v určitém čase neprohoří. Palivo stlačené v těchto hluchých místech buď může zůstat v nějakém stabilním stavu a stát součástí spalovacího procesu o něco později, nebo může explodovat samo od sebe v důsledku okolního tlaku a teploty. Druhý ze zmiňovaných stavů představuje nekontrolovatelné hoření s náhlým vzrůstem tlaku ve spalovacím prostoru, přičemž se vymezí vůle v sestavě píst-kroužek-ojniční čep-ojnice, což se z hlediska uživatele projeví zvukovým efektem. Lidově se tomu říká klepání a má se za to, že klepavý zvuk je způsoben explozí, což není tak docela pravda, jak jsme si řekli. V každém případě klepání je nežádoucí jev a je dobře mu zamezit, protože způsobuje nadměrné opotřebení částí motoru a v krajním případě může vyvolat i jeho destrukci.
Čas t se nazývá předstih a pro fungování motoru je zásadní veličinou. Vzhledem k tomu, že rychlost hoření je konečná a spalovací prostor je taky konečný, musí zážeh nastat někde před horní úvratí, abychom dosáhli nějakého kroutivého momentu (pro šťouraly, pokud by byl motor tažený nějakým vnějším zdrojem momentu, třeba startérem, záporný předstih by usnadnil rozběh motoru). Čím větší předstih, tím větší je kroutící moment motoru (neplatí neomezeně), zdálo by se tedy, že stačí nastavit optimální předstih a je vyhráno. Závislost mechanického výkonu na předstihu u běžného motoru vypadá asi nějak takto a cílem je strefit se s předstihem do bodu M. Problém je ovšem u některých motorů - typicky malých rychloobrátkových motorů, motorů s vysokým kompresním poměrem nebo u motorů s turbem - u kterých nastane klepání v bodě K ještě před bodem M. Bod K je tedy limitující pro jejich výkon. Protože výrobci těchto motorů jejich vlastnost znají, vyrobili bazmeg zvaný "senzor klepání", což je malý akcelerometr umístěný na bloku motoru a nastavený tak, aby rozeznal mechanický ráz typický pro výše popsanou situaci. Jakmile senzor klepání zjistí tento stav, nastaví řídící elektronika motoru menší předstih před bod K a klepání tím eliminuje, přičemž ale není k dispozici maximální výkon. (zdroj D-Fens)
Čas t se nazývá předstih a pro fungování motoru je zásadní veličinou. Vzhledem k tomu, že rychlost hoření je konečná a spalovací prostor je taky konečný, musí zážeh nastat někde před horní úvratí, abychom dosáhli nějakého kroutivého momentu (pro šťouraly, pokud by byl motor tažený nějakým vnějším zdrojem momentu, třeba startérem, záporný předstih by usnadnil rozběh motoru). Čím větší předstih, tím větší je kroutící moment motoru (neplatí neomezeně), zdálo by se tedy, že stačí nastavit optimální předstih a je vyhráno. Závislost mechanického výkonu na předstihu u běžného motoru vypadá asi nějak takto a cílem je strefit se s předstihem do bodu M. Problém je ovšem u některých motorů - typicky malých rychloobrátkových motorů, motorů s vysokým kompresním poměrem nebo u motorů s turbem - u kterých nastane klepání v bodě K ještě před bodem M. Bod K je tedy limitující pro jejich výkon. Protože výrobci těchto motorů jejich vlastnost znají, vyrobili bazmeg zvaný "senzor klepání", což je malý akcelerometr umístěný na bloku motoru a nastavený tak, aby rozeznal mechanický ráz typický pro výše popsanou situaci. Jakmile senzor klepání zjistí tento stav, nastaví řídící elektronika motoru menší předstih před bod K a klepání tím eliminuje, přičemž ale není k dispozici maximální výkon. (zdroj D-Fens)
- Sasino
- Pokročilý
- Příspěvky: 548
- Registrován: 08.01.2009 12:05
- Bydliště: BA
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spravna hodnota predzapalu?
Noooo teda vysvetlenie na výbornú. Dakujem. Este by ma zaujimalo ci je tento jav náhodný alebo ho moze aj nieco sposobovat? napriklad prilis bohata zmes? teda nedojde k uplnemu zhoreniu (nie som odbornik
). Pytam sa preto lebo od datumu kedy som FoFa kupil, tak ked to spocitam dokopy bol v servise kvoli kolisaniu otacok po nastartovani cca 1,5 mesiaca a zvysenu spotrebu som zatial stale pripisoval kratkym vzdialenostiam (mozno aj tazka noha) nakolko jazdim 90% len v meste - BA.
Ď.

Ď.

je: OPEL ZIRAFA 2009 1,9 CDTi 120k
bol: FoFo II r.v 2007 1,6 Ti-VCT 115k
LFS 1:17:86
- Jemar
- Zkušený
- Příspěvky: 1693
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: čáslavsko
Re: Spravna hodnota predzapalu?
Typickým příkladem, kdy je motor náchylný ke klepání je velké zatížení motoru při nízkých otáčkách (př. na 5ku do kopce v 60 km/h). Dobrý řidič pozná kdy se motor trápí.
Spotřeba:
Dalo by se říct, že spotřebu ovlivňují tyto faktory:
- poměr hmotnosti vozu k výkonu motoru
- počet otáček motoru (neplatí obecně) - každý motor má svoje ideální otáčky s nejnižší spotřebou, pokud stoupnou nahoru nebo dolů - spořeba stoupá
- styl jízdy
- krátké jízdy se studeným motorem
- časté změny otáček, časté řazení (městský provoz), naopak klidná a plynulá jízda je pro spotřebu ideální
určitě i další okolnosti, třeba mě někdo doplní
Spotřeba:
Dalo by se říct, že spotřebu ovlivňují tyto faktory:
- poměr hmotnosti vozu k výkonu motoru
- počet otáček motoru (neplatí obecně) - každý motor má svoje ideální otáčky s nejnižší spotřebou, pokud stoupnou nahoru nebo dolů - spořeba stoupá
- styl jízdy
- krátké jízdy se studeným motorem
- časté změny otáček, časté řazení (městský provoz), naopak klidná a plynulá jízda je pro spotřebu ideální
určitě i další okolnosti, třeba mě někdo doplní

- zewl
- Test driver
- Příspěvky: 8644
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spravna hodnota predzapalu?
Pro mestsky provoz je nejdulezitejsi prvek plynulost provozu, co se tyce spotreby. S tim souvisi predvidavost ridice. Dale spotrebu (mimo vyse jmenovane) take ovlivnuje pouzity olej (a jeho stari), cistota vzduchoveho filtru, aerodynamicky odpor (napr. rakev na strese udela narust i 4 litry pri vyssich rychlostech), nedostatecne nafouknute pneumatiky, prokluzujici spojka.... atd.
Tyto vyjmenovane faktory maji na spotrebu mensi vliv, nez to, co popsal Jemar, ale kdyz se daji dohromady, muzou se vyznamne podilet na zvysene spotrebe.
Pokud te tema spotreby zajima, zavitej do vlakna o spotrebe
Tyto vyjmenovane faktory maji na spotrebu mensi vliv, nez to, co popsal Jemar, ale kdyz se daji dohromady, muzou se vyznamne podilet na zvysene spotrebe.
Pokud te tema spotreby zajima, zavitej do vlakna o spotrebe

- Komi
- Junior
- Příspěvky: 414
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Bratislava
Re: Spravna hodnota predzapalu?
neda mi este nenapisat 2 zasadne veci k predzapalu a detonaciam - tie su silne zavisle od teploty motora a od kvality paliva. Ak som mohol s lahkou nohou skoro cely rok jazdit na benzin 91 tak pri letnej dovolenke do juznych krajin bolo nevyhnutne jazdit na 95 kvoli detonaciam tepleho motora, nasavajuceho horuci vzduch - teraz v zime ak mas problem s detonaciou tak tam bude aj nejaky iny problem - minimalne so zlozenim zmesi, ale to by dobry servisak mohol zistit z analyzy vyfukovych plynov... co mozes urobit jednoducho sam - do skoro prazdnej nadrze natankovat vysokooktanovy benzin (staci trebars10 litrov)a skusit ci nastala zmena k lepsiemu - oktanove cislo 91 95 98 100 udava prave odolnost paliva proti samozapalom, takze proti detonaciam cim vyssie oktanove cislo, tym lepsie...
Focus II. kombi, Trend (A), 1,6TDCI 80kW 2006 , DPF vymeneny 2011, turbo 2009
- Sasino
- Pokročilý
- Příspěvky: 548
- Registrován: 08.01.2009 12:05
- Bydliště: BA
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spravna hodnota predzapalu?
Aby som pravdu povedal tak momentalne nemam problem s nicim, teda az na tu spotrebu ale to je fakt tymi kratkymi vzdialenostami a za studena. Skor mi islo o to, ze ked robili meracku na motorovej brzde tak urcite auto netrapil na 5ke pri 1200 ot/min. ale hulil to docela do otacok, najprv to zahrial na prevadzkovu teplotu, v grafe je vidiet kolko mal olej ked sa robilo meranie 76°C tzn. snazili sa urobit idelane podmienky pre meranie a aj tak motor zaznamenal detonaciu a posunul predzapal o cca 3°. Tak sa mi to proste nezda a scel som pocut nazor skuseniejsich. Takze ma skor zaujima predzapal a detonacie ako spotreba. Ď. 


je: OPEL ZIRAFA 2009 1,9 CDTi 120k
bol: FoFo II r.v 2007 1,6 Ti-VCT 115k
LFS 1:17:86
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti