pelen píše:Skubi píše:kalimoco píše:A co takhle Agip

to je snad pes ne?
A se 6-ti nohama.

Historie obchodní značky
Kdo je autorem návrhu šestinohého psa, symbolu energie v Itálii a ve světě? Ten, kdo ho navrhl, se stal oficiálně známým až o třicet let později. Ve skutečnosti Luigi Broggini nikdy nepřiznal své autorství a to, že je otcem známého symbolu, vyšlo najevo až po jeho smrti (1983), kdy svědectví jeho syna zveřejnil novinář Dante Ferrari.
Vzhledem k tomu, že Luigi Broggini si nepřál, aby bylo jeho jméno spojováno s vítězným návrhem, nemáme možnost zjistit, co ve skutečnosti tento „šestinohý pes“ představuje. Až když bylo toto dílo přisouzeno uvedenému umělci, začaly debaty o tom, že autor byl ovlivněn severskou mytologickou ságou o Niebelunzích a analogií témat svého předchozího výzkumu.
Oficiální interpretace, kterou vydala tisková kancelář skupiny Eni v roce 1950, vysvětluje, že šest noh imaginárního zvířete představuje čtyři kola automobilu a dvě nohy řidiče. Jakýsi druh moderního kentaura a také ujištění, že nejrychlejší pohyb je ten, ve kterém se spojí dohromady automobil a řidič. Zajímavou paralelu lze získat také z africké mytologie, podle které jsou vícenohá zvířata obdařena neobvyklou silou. V Tanzanii a Keni můžete vidět někdy mezi dřevěnými soškami, které vyřezali lidé kmene Makonde, lva i leoparda se šesti nohama.
Také v Nigérii lze spatřit bronzové sošky, které zobrazují zvířata s více nohama z období beninského království, čímž vyjadřují myšlenku nadpřirozené síly.
Důvodem vyhlášení soutěže v roce 1952 byla potřeba vytvoření nového symbolu, který by umožnil rychle a jednoduše rozeznat italskou energetickou společnost po celém světě.
Soutěž
Soutěž, která byla vyhlášena na dva silniční poutače upozorňující na produkty firmy Supercortemaggiore a Agipgas, na dvě obchodní značky a barvu čerpacích stanic, byla otevřená pro všechny Italy a nabízela odměnu v celkové výši 10 miliónů lir (v přepočtu 5.164,57 euro), což byla v té době značná částka. Členy poroty byly vesměs významné osobnosti z oblasti umění a médií, což zdůrazňovalo význam, jaký společnost Eni přikládala této soutěži. Soutěž měla obrovský úspěch.
Stačí, když si uvědomíme, že bylo předloženo 4.000 návrhů a že porota se musela 14krát sejít, než vybrala vítěze. Na závěrečném zasedání v září 1952 v Meranu bylo jednomyslně rozhodnuto o vítězném návrhu – „šestinohém psovi“, avšak nesmírně dlouho trvalo, než byl odhalen jeho autor.
Vítězný návrh předložil Giuseppe Guzzi. Ten však ve skutečnosti nebyl autorem ale návrh pouze „dokončil“.
A tento fakt, i když podružný, se okamžitě roznesl mezi širokou veřejnost. A začaly různé dohady. Říkalo se, že autorem je proslulý malíř, který si nepřeje být jmenován. Bylo zmiňováno hodně jmen, mezi nimi Leo Longanesi, který patřil v té době mezi významné osobnosti uměleckého a kulturního dění. Až o mnoho let později, po autorově smrti, bylo s jistotou prokázáno, že autorem vítězného návrhu byl sochař Luigi Broggini, jedna z hlavních postav italské figurální malby období II. světové války.
Obchodní značka v roce 1998
Transformace společnosti Eni na začátku 90. let, kdy ze státní agentury na výrobu uhlovodíků vznikla akciová společnost, stála za nutností změny obchodní značky společnosti, protože svým vstupem na burzu cenných papírů potřebovala společnost zdůraznit podstatnou změnu své firemní organizace.
Bob Noorda, významný nizozemský výtvarník, byl v roce 1972 osloven, aby vytvořil obchodní značku a společný symbol skupiny. Opět byl vyzván, aby promyslel ještě jednou moderní firemní podobu Skupiny Eni. Předložené řešení představovalo nový grafický projekt založený na jednoduchých základních prvcích, které se ale vyznačovaly značným účinkem a přitažlivostí, byly schopny sjednotit různé sektory symbolu a potvrdit hodnotu Skupiny jako samostatné jednotky.
Pes se „vynořil“ z „palina“ (prvku žluté barvy se zakulacenými rohy a s černým okrajem, který byl úzce propojen s čerpacími stanicemi) a „vstoupil“ do žluté čtvercové části spolu s logem společnosti Eni.
Žlutý čtverec je rozdělený na dvě části tenkou červenou vodorovnou linkou oddělující tyto dva elementy.
Bylo nutno šetřit místem a proto se vyhovělo estetickým požadavkům a pes byl nepatrně "zkrácen" tak, aby byl stejné délky jako logo společnosti Eni sestávající z hranatých základních prvků.
„Tentokrát to byl rozdíl“, řekl Noorda – „skutečně bylo mnohem snazší zkrátit psa pomocí počítačové grafiky, před lety bychom museli použít nůžky!“
Tento symbol bude novou obchodní značkou společnosti Eni a s přidaným slovem „Group“ bude předřazen logům všech společností Skupiny, čímž graficky potvrdí nový firemní vzor.
Obecně známý symbol má obvykle krátkou životnost. Nic nestárne rychleji, než symbol, který zevšední pohledům, které má přitahovat. Je velmi obtížné vytvořit symboly schopné přežít propagační kampaň, která je uvádí. „Když navrhuji obchodní značku“ – vysvětluje Noorda – „uvažuji i o kulturní stránce, nejenom o komerční. Snažím se vymyslet takový symbol, který přetrvá a časem nezestárne.“
Bob Noorda vytvořil více než 120 firemních obchodních značek, všechny jsou velmi pohledné a stále neuvěřitelně aktuální.