no pokud je nesnímatelné, tak se logicky sundávat nemusí
jinak vše ohledně přívesů řeší zákon 56/2001 upřesněn vyhláškou 341/2002 ve znění pozdějších předpisů ( najdeš na stránkách MD )
Vyhláška 341/2002 ve znění pozdějších předpisů
§ 14
Technické požadavky na spojitelnost vozidel
do jízdních souprav a jejich provoz
(K § 2 odst. 5, 6 a 7 zákona 56/2001 ve znění poz.předpisů)
(1) Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných
vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40
km.h-1 nejvýše 2,5násobku okamžité hmotnosti tažného vozidla.
U souprav traktoru a traktorového návěsu se okamžitou hmotností
každého z vozidel soupravy rozumí součet hmotností připadajících
na jednotlivé nápravy traktoru, respektive návěsu. Podíl hmotnosti
připadající na nápravy traktorového návěsu nesmí převyšovat
největší povolenou hmotnost přípojného vozidla uvedenou
v technickém průkazu traktoru.
(2) Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných
vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší
než 40 km.h-1 nejvýše 1,5násobku okamžité hmotnosti tažného
vozidla.
(3) Okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být větší než
největší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená při schválení
technické způsobilosti tažného vozidla.
(4) Vzdálenost mezi poslední nápravou motorového vozidla,
jehož největší povolená hmotnost převyšuje 3,50 t, a první
nápravou přívěsu, jehož největší povolená hmotnost převyšuje 3,50
t, musí být nejméně 3,00 m.
(5) Prostřední vozidlo soupravy musí mít vyšší nebo stejnou
okamžitou hmotnost, jakou má poslední vozidlo soupravy.
(6) Nebrzděná vozidla kategorie O1 mohou být zapojována jen
za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně
dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při
schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno
jinak.
(7) Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými
vozidly kategorií O1 a O2 platí
a) okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie O1
nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného
přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je
uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného
vozidla,
b) okamžitá hmotnost přívěsu kategorie O2 nesmí být větší než
největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla
stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém
průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky,
že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není
větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel
kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti
tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G.
(8) Okamžitá hmotnost přívěsů kategorií O3 a O4 v jízdní
soupravě nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného
přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena
v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla.
(9) Do jízdní soupravy s tažnými vozidly kategorií M1 a N1
smí být zapojeno přípojné vozidlo kategorie O1 nebo O2 o maximální
celkové šířce vyhovující podmínce, aby bod činné svíticí plochy
přední obrysové svítilny tažného vozidla, který je nejbližší
rovině vymezující největší šířku přípojného vozidla, nebyl dále
než 400 mm od této roviny, měřeno na každé straně (po obou
stranách) soupravy vozidel zapojených do soupravy a podélné ose.
(10) Pokud přípojné vozidlo svými rozměry po připojení
k tažnému vozidlu znemožní řidiči řádný výhled vnějšími zpětnými
zrcátky, musí být opatřeno tažné vozidlo doplňkovými zpětnými
zrcátky s větším vyložením nebo jiným zařízením, které zajistí
řádný výhled.
(11) Pokud ministerstvo při schvalování technické
způsobilosti typu přívěsů kategorií O1 a O2 nestanoví jinak, nesmí
být nejvyšší rychlost přívěsu vyšší než 80 km.h-1. Přívěsy nesmí
být používány k přepravě osob.
(12) Vozidla kategorií OT a SPT
a) vozidla kategorií OT1 a SPT1, která nejsou vybavena brzdovým
zařízením, a vozidla kategorií OT1, OT2 a SPT1, která jsou
vybavena nájezdovou brzdovou soustavou, mohou být zapojována
jen za tažná vozidla, jejichž provozní hmotnost je shodná nebo
vyšší než okamžitá hmotnost připojovaného vozidla, pokud nebylo
při schválení technické způsobilosti tažného vozidla stanoveno
jinak,
b) okamžitá hmotnost vozidla kategorie SPT vybaveného průběžnou
nebo poloprůběžnou brzdovou soustavou činí u souprav s nejvyšší
konstrukční rychlostí do 30 km.h-1, respektive do 40 km.h-1
nejvýše 2,5násobku okamžité hmotnosti traktoru.
(13) Největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného
vozidla za dvoukolové motorové vozidlo nesmí být větší než 50 %
provozní hmotnosti tažného motorového vozidla. Největší povolená
hmotnost brzděného přípojného vozidla za dvoukolové motorové
vozidlo nesmí být větší než provozní hmotnost tažného motorového
vozidla.
(14) Jízdní soupravy, jejichž nejvyšší konstrukční rychlost
nepřevyšuje 30 km.h-1, musí být opatřeny při provozu na pozemních
komunikacích na zádi posledního vozidla soupravy deskami zadního
značení pro "pomalá vozidla". Toto označení splňuje podmínky
stanovené homologačním předpisem EHK č. 69 a je podle něj
homologováno. V případě, že je souprava tvořena nosičem
a pracovním strojem neseným, může být toto označení umístěno na
nosiči za podmínky, že není strojem nebo jeho částí zakryto.
(15) Zapojení vozidel do jízdních souprav (s výjimkou tažení
přívěsů kategorií O1 a O2 s nájezdovou brzdou) s ohledem na ABS je
možné v těchto kombinacích:
a) tažné vozidlo s ABS a přípojné vozidlo s ABS,
b) tažné vozidlo bez ABS a přípojné vozidlo bez ABS,
c) tažné vozidlo bez ABS a přípojné vozidlo s ABS za podmínky, že
tažné vozidlo je vybaveno zařízením umožňujícím napájet
a kontrolovat bezchybnou funkci ABS přípojného vozidla.
Příl.18
Podrobné rozdělení druhů vozidel, používání názvů
a zkratek druhů vozidel pro vyplňování technických
průkazů, technických osvědčení a schvalovacích
dokumentů k vozidlům
(K § 19 odst. 8 zákona 56/2001 ve znění poz.předpisů a k příloze k zákonu odst. 3)
je to jen výběr
Druhem silničního vozidla se rozumí
a) motocykl .....................................kategorie L
b) osobní automobil .............................kategorie M1
c) autobus ......................................kategorie M2 a M3
d) nákladní automobil ...........................kategorie N
e) speciální automobil ..........................kategorie N
f) přípojné vozidlo .............................kategorie O
g) ostatní vozidla ..............................kategorie R
- jízdní kolo
- potahové vozidlo
Druhem zvláštního vozidla se rozumí
a) traktor ......................................kategorie T
b) přípojná vozidla traktorů ....................kategorie OT
c) pracovní stroj ...............................kategorie SS,Sp,
d) nemotorové vozidlo nebo nemotorový pracovní stroj tažení nebo
tlačený pěšky jdoucí osobou
e) ostatní vozidla kategorie R
- vozík pro invalidy s ručním nebo motorickým pohonem, pokud jeho
šířka nebo délka nepřesahuje 1,00 m, jeho konstrukční rychlost
nepřevyšuje 6 km.h-1 nebo jeho maximální přípustná hmotnost
nepřevyšuje 450 kg
- rolba, jednonápravový traktor s přívěsem, čtyřkolka speciální a
jiné ....
G = terénní !!!!!!