Re: Ventilátor chlazení
Napsal: 31.05.2012 09:45
Už jsem chtěl jásat, že jsem v tomto tématu našel řešení svých potíží, ale není to úplně stejné..popíšu. Problémy mám dva, těžko říct, jak moc spolu souvisí.
První je, že se motor podchlazuje, pokud není v zátěži. Jak jsem tu už někde četl, na FoFo II 1.6 (Sigma), celkem častý problém. Ve zkratce, pokud jedu z kopce a brzdím motorem (můžu předtím jet třeba dvěstě kiláků, takže motor zahřátý až až), tak teplota ze své 'přibité' polohy v půlce budíku začne pomalu klesat na nulu. Čím větší zima venku, tím rychleji a víc. A děje se to i teď, když je venku třeba (v noci a na kopcích 10°C). Chápu, že točím motorem přes kvalt a do válců nejde žádný benzín, tak to vychladne, ale nedělalo mi to dřív na žádném autě (Twingo, Escort 1.6 Zetec, Mondeo mk3 2.0 Duratec), nemělo by to být tak cimprlich jak nafta. A auto mám tak asi rok a připadá mi, že to začalo dělat až v zimě, že předtím to bylo ok. Jinak termostat vyměněn (mimochodem dost vopruz) a beze změny.
Druhá věc se mi stala teď na dálnici, svištěl jsem si to do Prahy na Haberu, venku poměrně teplo, ale žádný letní pařák, tři lidi v autě, ale žádný náklad. Klima spíš příležitostně při sjezdu z kopce. Frčím si to tak 130-140 (díky zpřevodování je tam přes 4000rpm), jak občas kuknu na budíky, tak najednou vidím, že teplota je téměř v červeným. Jinak ale v klidu, žádný kontrolky nesvítí, žádná pára se z motoru nevalí, motor má stále stejný zvuk a za plynem normálně jde. (teda jestli se tomu tak u té 1.6 dá říct). Tak jsem ubral, zpomalil na cca 120, teplota se ve třech skocích vrátila na normál. Ještě jsem zkusil zapnout klimu a trvalo poněkud déle, než začala chladit, ale to taky možná hledám duchy. Zkusil jsem i vytočit topení na max, topilo dobře, tak jsem ho zase stáhl. (tímto jsem hledal rychlé možné příčiny - ztratil jsem řemen, to by ale se rozsvítila kontrolka dobíjení, ztratil jsem vodu, to by pak ale netopilo). Na nejbližším odpočívadle jsem zastavil a kouknul pod kapotu. Nikde nic politýho a poblitýho, v expanzce chladící kapaliny po max, tak jak jsem to po výměně termostatu doplnil, ani nemá jinou barvu, pod víčkem oleježádný šlem, oleje (kontrolováno později) sice na rysce po minimum (dolito), ale to není nijak kritické.. Řemeny na svém místě. Opatrně jsem pokračoval dál, ještě jednou to udělalo, že se ručička jednou cukla směrem doprava a pak zase zpátky a pak to udělalo ještě jednou v noci, když jsem se vracel.
Byl jsem včera za mechanikem, popsal mu problém, prý by to mohlo být i načaté těsnení pod hlavou, které vyrobí občas bublinu do chladícího okruhu.
Jinak za těchto rychlostí a v teplotách kolem 25°C se to musí uchladit i bez ventilátoru, takže proto jsem přestal juchat., Ale i tak si ventilátor trochu dělá, co chce, včera při jízdě domů (přes město piánko padesát, žádné kolony a žádný pařák, teplota vody na půlce, ale bylo slyšet, že se větrák točí, jak jsem zastavil před barákem a vypnul motor, bylo slyšet, jak dobíhá, tak jsem otevřel motor, chvilku do něj koukal, pak nastartoval a větrák se opět rozběhl (klima samozřejmě vypnutá). Tak jsem z toho celého trochu jelen.
Zkusím zkontrolovat tu krabičku na větráku a ten tenký drátek, jestli tam nebude problém a auto si napíchnu Tominovou diagnostikou, jestli na sebe něco nenapráší..ale jsem z toho poněkud rozpačitý.
První je, že se motor podchlazuje, pokud není v zátěži. Jak jsem tu už někde četl, na FoFo II 1.6 (Sigma), celkem častý problém. Ve zkratce, pokud jedu z kopce a brzdím motorem (můžu předtím jet třeba dvěstě kiláků, takže motor zahřátý až až), tak teplota ze své 'přibité' polohy v půlce budíku začne pomalu klesat na nulu. Čím větší zima venku, tím rychleji a víc. A děje se to i teď, když je venku třeba (v noci a na kopcích 10°C). Chápu, že točím motorem přes kvalt a do válců nejde žádný benzín, tak to vychladne, ale nedělalo mi to dřív na žádném autě (Twingo, Escort 1.6 Zetec, Mondeo mk3 2.0 Duratec), nemělo by to být tak cimprlich jak nafta. A auto mám tak asi rok a připadá mi, že to začalo dělat až v zimě, že předtím to bylo ok. Jinak termostat vyměněn (mimochodem dost vopruz) a beze změny.
Druhá věc se mi stala teď na dálnici, svištěl jsem si to do Prahy na Haberu, venku poměrně teplo, ale žádný letní pařák, tři lidi v autě, ale žádný náklad. Klima spíš příležitostně při sjezdu z kopce. Frčím si to tak 130-140 (díky zpřevodování je tam přes 4000rpm), jak občas kuknu na budíky, tak najednou vidím, že teplota je téměř v červeným. Jinak ale v klidu, žádný kontrolky nesvítí, žádná pára se z motoru nevalí, motor má stále stejný zvuk a za plynem normálně jde. (teda jestli se tomu tak u té 1.6 dá říct). Tak jsem ubral, zpomalil na cca 120, teplota se ve třech skocích vrátila na normál. Ještě jsem zkusil zapnout klimu a trvalo poněkud déle, než začala chladit, ale to taky možná hledám duchy. Zkusil jsem i vytočit topení na max, topilo dobře, tak jsem ho zase stáhl. (tímto jsem hledal rychlé možné příčiny - ztratil jsem řemen, to by ale se rozsvítila kontrolka dobíjení, ztratil jsem vodu, to by pak ale netopilo). Na nejbližším odpočívadle jsem zastavil a kouknul pod kapotu. Nikde nic politýho a poblitýho, v expanzce chladící kapaliny po max, tak jak jsem to po výměně termostatu doplnil, ani nemá jinou barvu, pod víčkem oleježádný šlem, oleje (kontrolováno později) sice na rysce po minimum (dolito), ale to není nijak kritické.. Řemeny na svém místě. Opatrně jsem pokračoval dál, ještě jednou to udělalo, že se ručička jednou cukla směrem doprava a pak zase zpátky a pak to udělalo ještě jednou v noci, když jsem se vracel.
Byl jsem včera za mechanikem, popsal mu problém, prý by to mohlo být i načaté těsnení pod hlavou, které vyrobí občas bublinu do chladícího okruhu.
Jinak za těchto rychlostí a v teplotách kolem 25°C se to musí uchladit i bez ventilátoru, takže proto jsem přestal juchat., Ale i tak si ventilátor trochu dělá, co chce, včera při jízdě domů (přes město piánko padesát, žádné kolony a žádný pařák, teplota vody na půlce, ale bylo slyšet, že se větrák točí, jak jsem zastavil před barákem a vypnul motor, bylo slyšet, jak dobíhá, tak jsem otevřel motor, chvilku do něj koukal, pak nastartoval a větrák se opět rozběhl (klima samozřejmě vypnutá). Tak jsem z toho celého trochu jelen.
Zkusím zkontrolovat tu krabičku na větráku a ten tenký drátek, jestli tam nebude problém a auto si napíchnu Tominovou diagnostikou, jestli na sebe něco nenapráší..ale jsem z toho poněkud rozpačitý.