to abe:
Nasel jsem tohle:
Honda klub:
Funkce EGR ventilu je jednoduchá: Propojuje výfukové potrubí se sáním takovým způsobem, že část výfukových plynů se nasává do motoru zpět společně s filtrovaným vzduchem. Cílem je snížit emise výfukových plynů. Snaha jistě chvályhodná, ale po 200 tis. najetých kilometrech nemusí už být složení výfukových plynů ideální, a tak tím spíš dochází k zanesení EGR ventilu a následně i sání.
Na ventilu je snímač, který funguje na principu potenciometru a vedou k němu tři vodiče: Je do něj přiváděno napětí +12V a uzemění. Na třetím vodiči lze pak odečítat napětí, které je závislé na poloze ventilu. Samotný ventil je vcelku chytře ovládán podtlakem, jehož zdrojem je prostor sání (toto řešení je mnohem méně poruchové, než kdyby byl ventil elektromechanický). Hodnota podtlaku se sice mění v závislosti na otevření škrtící klapky, ale ventilu stačí k otevření málo (to lze vyzkoušet i nasátím ústy – ale pozor, pokud to budete dělat na zamontovaném EGRku a s běžícím motorem, tak si raději sundejte kravatu

– tohle je mimochodem jednoduchý test, zda EGR funguje správně – na volnoběh se totiž motor při otevření EGRka začne dusit a většinou i chcípne. Strašpytlové použijí k vytvoření podtlaku vakuovou pumpičku (nebo podtlakový erektor

).
V praxi se podtlak dostává k ventilu na pokyn ECU, která pak logicky předpokládá, že se ventil otevřel a tuto skutečnost bohužel i kontroluje. Pokud tedy na už zmíněném třetím vodiči konektoru nenaměří napětí v určité toleranci, tak nahlásí chybu 12 – Chyba EGR okruhu.
Existuje návod, jak EGR ventil odstavit. Naneštěstí to nelze udělat prostým odpojením konektoru nebo podtlakové hadičky (ECU si funkčnost hlídá) – a tak nezbývá než vystřihnout z plechu záslepku ve tvaru půdorysu EGR ventilu a vložit ji mezi ventil a blok motoru. Tím se zamezí cirkulaci výfukových plynů a EGR ani sání se už nezanáší – je sice stále nutné zajistit, aby byl ventil funkční, ale teď se na něm už nemá co pokazit. Touha po laciném zisku (rozuměj zvýšení výkonu za málo peněz) je věčná, a tak někteří lidé tvrdí, že se tím zvýší i výkon - to ale nemohu z vlastní zkušenosti potvrdit. Dovolím si tvrdit, že z logiky věci vyplývá, že tato úprava nemá negativní vliv na životnost motoru – spíše naopak. Naproti tomu je potřeba počítat s vyššími emisemi – na technické kontrole se to ale neprojeví, protože EGR ventil se v průběhu měření nedostane do otevřeného stavu.
http://enzo.opf.slu.cz/~foltyn/fist/rea ... ticle_id=8
http://www.fordfans.cz/phpBB2/viewtopic ... 804fc1d73a