Stránka 6 z 57

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 12.05.2009 08:36
od vcedula
ja neviem, preco stale riesite, ze tie klapky sa pri vyssich otackach zatvaraju. Podla mna, ak by tam nieco take bolo, tak na grafe motora je jednoznacne vidiet pokles krutiaceho momentu. Myslim, ze v tom clanku to bolo dost dobre vysvetlene, ze co klapky robia:
The tumble flaps are fitted in each of the intake runners close to the cylinder head flange. Controlled by a solenoid actuator, they are closed during light-load operations, such as idling at traffic lights, shifting actions and deceleration, to maximise combustion efficiency, fuel economy and emissions performance. The valves are fully open during higher load conditions to maximise volumetric efficiency and power output.
Otocne klapky su vlozene do kazdeho sacieho privodu blizko upevnenia hlavy valcov. Su kontrolovane "magnetickym mechanizmom". Su zatvorene pocas nizko-zatazovych operacii, ako su statie na svetelnej krizovatke, preradovanie rychlosti a brzdenie. To vsetko pre maximalnu efektivitu spalovania, znizenie spotreby a emisii. Klapky su plne otvorene pocas vysokych zatazi, aby zabezpecili maximalnu efektivitu a maximalny vystupny vykon.
Jedine, co tam nesedi, je to magneticke ovladanie, ale umiestnenie a popis klapiek uplne suhlasi s tymi nasimi (a pochybujem o tom, ze by tam boli este dalsie klapky v sacom potrubi)

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 13.05.2009 14:42
od Wizzy008
Tak jsem se rozhoupal a přihlásil se i na toto fórum. Resp. jsem zjistil, že už zde registraci nějakou dobu mám, sice doplněnou o pár čísílek, protože někdo byl rychlejší, ale co už.

Z mých zkušeností a "reverzního inženýrství" musím potvrdit jednu věc, a to, že klapky jsou ve výchozím stavu otevřené a řídí se jejich zavírání. Na volnoběh jsou normálně otevřené a při stání na místě, tedy točení naprázdno se při zvýšení otáček zavřou. Nedokážu posoudit, jak se to chová při zátěži a plném plynu, nejspíš opravdu zůstanou otevřené. Nicméně jestli mají za úkol pouze snižovat emise při nějaké plynulé jízdě (při stání na křižovatce je to blbost a při brždění motorem ještě větší, nemůžou přece suplovat škrtíci klapku), tak je jejich význam opravdu velmi podružný (stejně jako můj "oblíbený" EGR - jak tuhle potvoru zrušit?) na to, jaké je v tom potenciální riziko.
Jezdím bez klapek už asi týden a na chodu motoru zatím žádná změna, problém, co jsem měl předtím (občas nestálý volnoběh, podezírám čidlo na škrtící klapce) zůstal stejný, v zátahu motoru žádná změna, jak psal balu dříve, lítá jak raketa. Jestli m ivzroste celková spotřeba o půl litru, to nějak moc neřeším, najezdím tak 18000km ročně a auto mám v průměru tak na tři roky. Nechce se mi to počítat, ale nemyslím, že by se mi investice do nového sání na spotřebě za tu dobu vrátila.
Co se týče zvukového projevu, tak zmizelo klapaní a drkotání, nejhlučnější je teď na volnoběh trochu výfuk, tikání vstřiků a svištění kladky u "klíňáku". Myslím, že zbavit se těch Damoklových klapek bylo to nejlepší, co jsem pro motor mohl udělat, když si představím, že by si je motor šňupnul a skončilo to třeba podpáleným ventilem, zapečeným kroužkem, kdyby se ulomila i ta osička, tak i horšími následky... No dost mých poznatků zde už balu napsal, takže nemusím to dál rozpitvávat.

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 13.05.2009 16:26
od tchifla
Celkom dobry dokument - sice VW - ale zda sa mi k veci je aj tu:

http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW ... 821503.pdf

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 14.05.2009 00:41
od koumess
Wizzy008 píše: Z mých zkušeností a "reverzního inženýrství" musím potvrdit jednu věc, a to, že klapky jsou ve výchozím stavu otevřené a řídí se jejich zavírání.
Ano.
Wizzy008 píše:. Na volnoběh jsou normálně otevřené a při stání na místě, tedy točení naprázdno se při zvýšení otáček zavřou.
Ne, je to naopak.


Výchozí stav: v sání není žádný podtlak,klapky jsou otevřené - motor je vypnutý.

Start: motor se roztáčí,škrtící klapka je zavřená,v sání okamžitě vzniká podtlak,ovládací ventil zavře vířivé klapky.

Volnoběh,mírná akcelerace-klidná jízda: škrtící klapka je zavřená,nebo jen mírně otevřená takže v sání je natolik velký podtlak,že klapky jsou pořád zavřené.

Prudká akcelerace: škrtící klapka se otevře,okamžitě mizí v sání veškerý podtlak - ihned se otevřou vířivé klapky,motor jde do otáček,..klapky jsou otevřené.

Motor v otáčkách "ostrá jízda": škrtící klapka je otevřená natolik,že není v sání žádný,nebo jen minimální podtlak - klapky jsou otevřené.

Decelerace: motor "řve" v otáčkách,škrtící klapka se zavře,okamžitě vzniká maximální podtlak,vířivky se zavřou,...otáčky padají..

nejedná se ale o nějaké proporcionání ovladání,je to spíš "vypínač",prostě otevře/zavře.

Tedy při poklidné jízdě,bez požadavku na výkon ty klapky v zavřeném stavu svou konstrukcí a umístěním způsobí turbulentní proudění v místě vstřiknutého paliva,čili lepší promíchání směsy,lepší využití paliva,nižší spotřeba a i ty připitomělé emise s vykuchanýma klapkama lepší asi fakt nebudou...
Je pak jasné,že když třeba někomu dvě klapky upadly a dvě se zasekly v lepším případě někde před ventilem,tak motor neměl "vrch" a po vykuchání mu kára najednou ožila.
Myslím,že to auto nejlépe pojede s bezvadnými vířivkami :wink:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 14.05.2009 01:23
od koumess
to je ale jen moje úvaha a pozorování. Ve fordu mi k tomu nebyli schopní nic říct,snad jen že dyž ze mě vyrazej desítku :twisted: ,tak mi namontujou nové sání.....no,ale ze mě by tam vyrazili tak akorát dech... :roll:
Takže to šlo ven a je po kraválu

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 14.05.2009 07:52
od Wizzy008
Moje pozorování (teda kromě toho, že po vykuchání klapek je motor tichý :-) ) se trochu liší - nemám to teda vyzkoušené za jízdy, co ty klapky vyvádí, protože se mi nechtělo jezdit na otevřeném motoru, takže jsem to zkoušel jen na volnoběh, prostě to bylo furt v poloze otevřeno a jak jsem to ručně na škrtící klapce potůroval, tak se to při překročení určitých otáček zavřelo.
Já to teď už ověřit nemůžu, mám vykuchané celé to ovládání, takže už to neodpozoruju.
Ono to svým způsobem podporuje i tvou teorii, protože řídící jednotka detekuje, že je motor vytočený bez zátěže, tak zavře klapky, ať se šetří.
Dostávám se k jedné věci, co jsem ještě chtěl říct - ty klapky nejsou řízené jen podtlakem v sání, ale je tam i elektrický ventil, kterým to ovládá řídící jednotka. A máš pravdu v tom, že tam existují jen dva stavy - zavřeno a otevřeno, nic mezi tím.

Ještě jsi mi nasadil brouka do hlavy jak je to s tím podtlakem v sání, že by tam někdy byl úplně nulový, to se mi nezdá. Asi si napíchnu řídící jednotku na noťas a půjdu se projet, zkusím, jestli ten program bude umět stvořit nějaký log, aspoň rpm/tps/map údaje by se hodily.

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 14.05.2009 08:16
od ballu
Wizzy, jak ráno přijedu, napíchnem Maxe na Pc a zaznamenáme hodnoty. Po vykuchání klapek to zopáknem a porovnáme . Určitě z toho porovnání něco vyleze ,a já osobně podle reakce plynu a chování motoru v součinosti se spotřebou na PP, jsem pak schopen vyhodnotit v pruběhu cesty Jeseník - Brno , klady a zápory tohoto zásahu. :mrgreen:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 14.05.2009 15:18
od pavlik.0071
Ahoj kluci,toto vlakno jsem precital asi 4* a stojim pred rozhodnutim,jestli tyto klapky taky vyhodit nebo investovat do noveho sani,prosim o radu jestli uz nekdo byl na emisich bez klapek jelikoz mam technickou za par a nerad bych aby me vyhodili,nicmene ty klapy uz dost rvou a mam strach o uplne zniceni hlavy,a jeste mensi otazka,bylo tady receno zaslepit otvory po osicce plastem,a potom ze radeji nezaslepovat jinacim materialem...tak otvory mam nechat otevrene?dekuji za odpoved

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 15.05.2009 14:08
od e155
Co se týče výměny, rozhodl jsem se do toho jít (žádná diagnostika to spolehlivé neodhalí a jistota je jistota)... Odvezl jsem to do Fordu, kde říkali, že něco podobného ještě nedělali, že to je OK, atd, ale trval jsem na tom, ať se na to kouknou. Když to rozebrali, tak byli nemyle překvapeni - všechno komplet vymletý a těsně před ulétnutím. Takže jestli měnit, nebo neměnit - mne se to rozhodně vyplatilo.

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 15.05.2009 16:27
od Boban
a tady se potvrzuje to co mi sdělili ve fordu v HB , a snad odpověď pro pavlíka 0071, já osobně bych skusil pořešit to formou nákupu samotných klapek a výrobu bronzových futer do komůrek mezi sacími kanály z důvodu uložení ocelové tyčky :idea:, nač kupovat něco co není potřeba a ve fordu sou za to určitě rádi, nicméně já nemám teď ani trochu času se tím babrat. :idea:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 15.05.2009 18:42
od pavlik.0071
Ahoj,tak po uspesne demontazi klapek,ze vcerejsiho vecera,jsem se rozhodl jit na emise,co mi na to reknou.....nicmene jsem mel prekrocene hodnoty a mohl se otocit a jet domu,ale uz bez znamky na spz :cry: ,tak emise budu resit jinaci formou :wink: ,ale nicmene uz mam jasno,ze nejlepsi je nakoupit ty klapky udelat pouzdra a je klid.....buh vi jestli nakonec nekoupim nove sani...

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 15.05.2009 21:59
od ballu
pavlik.0071: udělal jsi reset ŘJ ? Ta musí načíst jiné hodnoty a bez resetu ty staré se upravují déle počtem ujetých km. Věc druhá je, jestli emise byly dobré i před úpravou. 8O Moc se mně nezdá, že by klapky měly takový vliv na celkové emise. Ty utlumují sání a zvyšují turbulenci vzduchu při volnoběhu, a při točkách do3500 ot. Nad 3500 ot jsou stejně otevřené / jako vyndané/ tím by emise byly stejné jako s klapkami. Jen selsky uvažuji. Tak ty emise budou maximálně zvýšené jen v nižších točkách a na volnoběh ale to si musí zase pohlídat ŘJ signálem od lambdy, jakou má dávat bohatou směs. Ford je rád , když hodnotu emise sníži o nějaké dvě desetiny i na úkor, že ve 130 tisících tyto klapky upadnou. :mrgreen:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 15.05.2009 23:59
od pouk69
Nazdar, prosim ta, ako sa robi ten reset RJ? Odpojenim baterky na niekolko minut?
Diky
ballu píše:pavlik.0071: udělal jsi reset ŘJ ? Ta musí načíst jiné hodnoty a bez resetu ty staré se upravují déle počtem ujetých km. Věc druhá je, jestli emise byly dobré i před úpravou. 8O Moc se mně nezdá, že by klapky měly takový vliv na emise. Ty utlumují nějakou zvukovou turbulenci sání a pří vyšších točkách jsou stejně otevřené / jako vyndané/ tím by emise byly stejně v háji. Jen selsky uvažuji. Tak ty emise klapkama nebudou , maximálně když tak zvýšené jen v nižších točkách.

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 16.05.2009 07:12
od ballu
Na půl hodiny odpojíš baterku a tím ŘJ. Po opětovném zapojení nastartuješ a necháš asi 2 min blafat na místě. Pak to projedeš plynulou jízdou pár km ,následně něco ostřejší jízdou a tím se ti načtou optimální hodnoty na tvou nohu. :mrgreen:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Napsal: 16.05.2009 11:38
od HmerX
Já mám trochu jiné info: půl hoďky odpojit baterii, pak 2 minuty volnoběh na místě, pak 2-3 minuty držet otáčka motoru cca 1200-1300(na místě), a pak asi 8-10km jízda různymi styly, zrychlovat plynule i výrazně a ŘJ si načte hodnoty...
Teoreticky stačí odpojit na tu půl hoďky baterii a pak si postupně ŘJ načte hodnoty. Ale jde asi jen o to, že takhle si ŘJ načte hodnoty nejrychleji.