Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru - vyřešeno

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru - vyřešeno

Příspěvek od Pavel 123 » 07.02.2024 22:40

Zakládám toto téma, protože jsem nikde na tomto fóru nenašel návod nebo rady, jak postupovat při identifikaci odkud cvakání pochází, nebo podle čeho alespoň vyloučit odkud nepochází.
Byl bych moc rád, pokud by se tu sešlo více z vás zkušenějších, kteří by zde popsali nějaký manuál, jak se konkrétní problémy projevují, podle čeho je identifikovat, nebo naopak vyloučit.

Aby ti, kteří se k tomuto tématu dostanou později, nemuseli nutně procházet všechny příspěvky od začátku, budu se snažit tento hned tento první příspěvek průběžně aktualizovat a vkládat na jeho konec nejdůležitější poznatky a závěry. Vše nejdůležitější byste se tedy měli dočíst na konci tohoto příspěvku pod nápisem "AKTUALIZACE". Rád bych však všechny poprosil, aby tyto závěry nebrali jako dogma. Závěry mohou vycházet i z nepřesných informací, které by se ke mě dostaly. Pokud byste tedy v aktualizacích tohoto příspěvku případně objevili nějaké mylné závěry či nepravdivé informace, dejte mi prosím vědět. :)

A nyní k mému problému:
U mého Focusu C-Maxe LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 Km
se někde z motorového prostoru začalo ozývat nějaké cvakání. Nepřišlo to zcela najednou, ale spíše se to postupně v rozmezí nějakých 3 - 4 tisíc km zesilovalo. Původně se jednalo o jakési kratičké sotva slyšitelné zacvrdlikání při ustálené jízdě pod velmi lehkým plynem při uvolňování plynového pedálu, nebo naopak při jeho opětovném lehkém sešlápnutí např. po přeřazení.
Současné projevy jsou následovné:

Zvuk se NEOBJEVUJE:
- od volnoběhu zhruba do 2000 otáček (a to ani za jízdy, ani na místě)
- pokud je motor ve větším záběru, tak ani mezi 2000 - 3000 otáček
- při brzdění z kopce motorem se cvakání neobjeví při jakýchkoliv otáčkách

Zvuk se běžně OBJEVUJE:
- při ustálené jízdě po rovině nad 2000 otáček v případě, že jen tak lehce šolichám plyn
- naprosto nejzřetelněji je to slyšet nad 2000 otáček při jízdě z kopce když sotva lechtám plyn
- při vyřazené rychlosti teprve nad 2000 otáček
- zhruba nad 3500 otáček se zvuk objevuje i když je motor v záběru.

Ze začátku se zvuk neobjevoval u chladného motoru, ale nyní každopádně nemusí být motor ani zahřátý a cvakání je již slyšitelné. Je však možné, že je to i tím, že se intenzita cvakání zesiluje.

1. Mě napadlo, že by to mohl být volný rozvodový řetěz.
2. Kolegovi v práci to podle zvuku přišlo spíše jako vůle od ventilů.
3. A další člověk mi řekl, že nějaké cvakavé zvuky mohou být i od vířivých klapek v sání.

Poslechli si to i dva servisáci, ale žádný z nich se nespecializuje na Forda. Jeden odhadoval hydroštely, druhý nějaké načaté ozubené kolo na vačkové hřídeli. Každopádně oba řekli tak šílenou cenu, že jsem to k nim ani nedával.
Jen tak pro pobavení: Ten servisák, který mluvil o načatém kole na vačkové hřídeli uvedl, že mám počítat s 15.000 Kč, jelikož kola jsou tam dvě, a každé bude stát asi 5.000 Kč, + 5000 Kč za práci! Tomu dost dobře nerozumím, když obě kola jsou součástí kompletní rozvodové sady, která stojí cca 2 - 3 tisíce Kč. (3.200 od Febi a 2.100 od SKV se zárukou na 5 let a 100.000 Km.
A teď babo raď.
Myslel jsem, že rozvody chrastí při volnoběhu a ventily by zase cvakaly pořád, nehledě na to, jestli je motor v nižších otáčkách, v tahu, nebo naopak brzdí motorem. Doufal jsem, že by servisák mohl podle takovéhoto chování alespoň něco poznat nebo vyloučit, ale měl jsem pocit, že oba servisáci prostě jen něco plácnuli, jelikož v tomto motoru by hydroštely být neměly a cena za ozubená kola byla taky úplně mimo.

Máte prosím někdo podle výše uvedených projevů představu, jestli se může jednat o některý ze třech výše uvedených problémů, nebo ještě o něco jiného?
Máte případně nějaký návod, podle kterého by se nechaly jednotlivé závady rozpoznat nebo naopak vyloučit?
Určitě by to pomohlo i jiným uživatelům, kteří budou chtít identifikovat či vyloučit některé jiné pazvuky.

Přidávám video se záběrem otáčkoměru.
Video bylo natočeno při jízdě z kopce. To jak se cyklicky v nahrávce ozývá klepání je způsobeno cyklickým lehoučkým sešlápnutím plynu. Jedná se o tak malé sešlápnutí, že většinou není na otáčkoměru ani zaznamenatelné.

odkaz: https://drive.google.com/file/d/1Lkb3I_ ... sp=sharing

Děkuju moc za rady a návody.

Pavel

PS: Můžete případně někdo doporučit slušného servisáka v rozumné vzdálenosti od Nového Boru, nebo mezi Novým Borem a Prahou?



AKTUALIZACE:

Při poměrně malém nájezdu (Zhruba 500 km) došlo k dalšímu zvýraznění projevů klepání. A to jak k výraznějšímu, tak i k dřívějšímu nástupu klepání v nižších otáčkách.

DESATERO MOŽNÝCH ZDROJŮ:

1. Rozvodový řetěz:
Téměř všichni, kteří mluví o volném rozvodovém řetězu tvrdí, že volný řetěz by měl chrastit již na volnoběh a více při studeném motoru. V mém případě je to přesně naopak, a nic by tedy nemělo nasvědčovat tomu, že klepání je způsobeno řetězem. Umím si sice představit, že na volnoběh by mohl více chrastit řetěz, jehož hydraulický napínák není proti zpětnému pohybu jištěn západkou, a tlak oleje není při volnoběhu dostatečný, aby řetěz napnul. Napínák použitý v tomto motoru je však západkou jištěný.

2. Vůle od ventilů:
Ventilové vůle jsem přeměřil a myslím, že to není žádná tragédie. Je to sice na hraně, a zřejmě by v dohledné době bylo vhodné je seřídit, ale nepředpokládám, že tak malá odchylka od uvedené tolerance by dokázala působit tak velké vibrace. Navíc došlo ve velmi krátkém čase k výraznému nárůstu vibrací a není snad ani reálně možné, aby tomu jako příčina odpovídal tak rychlý nárůst ventilových vůlí.
Z těchto důvodů tedy tuto příčinu považuji jako velmi nepravděpodobnou.

3. Vířivé klapky:
Vzhledem k níže uvedeným informacím, že vířivé klapky by se měly projevovat hlavně při volnoběhu nebyla tato příčina velmi pravděpodobná. Následně jsem provedl odpojení hadiček ovládajících vířivé klapky, což by údajně mělo zapříčinit změnu jejich polohy, a snížení vibrací. K žádné slyšitelné změně však nedošlo. Navíc ani z poslechu vibrací přímo na sání nebylo patrné, že by se vibrace šířily odsud.
Proto tedy tuto příčinu považuji jako velmi nepravděpodobnou.

4. Hydroštely:
NE, NE, a ještě jednou NE! I když to bylo samozřejmě jasné již na začátku, při měření ventilových vůlí jsem opravdu mohl na vlastní oči vidět, že ani můj motor není zřejmě jediným exemplářem na světě, do kterého by někdo na zakázku namontoval hydroštely, které "slyšel" onen automechanik! :)

5. Opotřebená ozubená kola rozvodů:
Ani ozubená kola rozvodů - o kterých mluvil druhý automechanik, zřejmě nebudou příčinou. Při měření ventilových vůlí jsem si je prohlédl a nijak drasticky opotřebeně nevypadaly. Zrovna ideálně však nevypadala vůle rozvodového řetězu, která po této prohlídce nadále zůstává možnou příčinou.

6. Napínák drážkového řemene
Ani napínák drážkového řemene se neukázal jako možná příčina. Po sejmutí obou řemenů a krátkém otestování, se nic nezměnilo, což zároveň vyloučilo i jakýkoliv zdroj cvakání na cestě klínových řemenů: (napínák, kladka, vodní pumpa, alternátor, klimatizace nebo kamínek v drážce řemenu).

7. Opotřebený pístní čep
Jak jsem zjistil v jiném tématu tohoto fóra, měla by se údajně vůle v pístním čepu projevovat klepáním za studena (při volnoběhu i za jízdy) a postupným zahříváním by se mělo klepání snižovat. (Klepání by mělo být více slyšitelné spíše zespodu motoru). Ke klepání by mělo docházet spíše při padání otáček, a to po uvolnění plynového pedálu. Pokud má čep příliš velkou vůli, začíná se díky poškozeným kroužkům ztrácet olej.
Přestože je u mého motoru spotřeba oleje docela velká, (cca 0,7 l/1.000 km) většina z výše uvedeného projevům mého motoru příliš neodpovídá. Navíc i zde by zřejmě platilo, že opotřebení pístního čepu zřejmě nemůže být tak rychlé, jak rychlý je nárůst projevů klepání.
Zvýšená spotřeba oleje u těchto motorů bývá údajně nejčastěji zakarbonováním pístních kroužků.
Na základě výše uvedeného tedy doufám tedy, že ani pístní čep není příčinou klepání.

8 Ložisko klikové hřídele:
Závada klikovky je údajně poznát podle kovového suchého zvuku, přičemž rychlost klepání se zvyšuje s rostoucími otáčkami. Příliš velká vůle v hlavním ložisku je poznat podle nepravidelného ostrého zvuku s přestávkami. Tento zvuk je nejpatrnější při rozjíždění.
Kromě toho, že se tyto výše uvedené příznaky neshodují s projevy mého motoru, i zde platí, že zřejmě není možné tak rychlé opotřebení ložiska, jak rychlý byl nárůst projevů klepání.

9 Ojniční ložisko:
Při závadě ojničního ložiska by měl být zvuk klepání ostřejší než v případě hlavního ložiska. Nejvíce je slyšitelný při běhu naprázdno. Závadu lze ověřit odpojením kabelů k jednotlivým svíčkám. I zde samozřejmě platí výše uvedené - tedy nepravděpodobná rychlost opotřebení.

10 Klepání vstřiků:
Tuto možnost bylo v mém případě možno velmi jednoduše vyloučit, jelikož buď by klepání způsoboval některý z benzínových vstřiků, nebo případně mohou údajně klepat i vstřiky plynové. Každopádně by při přepnutí z jednoho paliva na druhé klepání ustalo.
V případě pouze benzínového motoru je možné závadu ověřit postupným odpojováním jednotlivých vstřiků.

TAK BOHUEL VYŘEŠENO, ALE K MÉMU VELKÉMU ZKLAMÁNÍ.
Nakonec nebylo třeba dělat ani rozvody. Sundal jsem olejovou vanu, koukl zespoda na ojnice, a jedna z nich byla totálně vylágrovaná!
Možná se to dalo zachránit, kdyby se ihned při prvních příznacích vyměnily šály. Co ale dělat, když vám dva profíci automechanici řeknou, že to jsou ventily nebo rozvodová kola. :(
Budiž jim omluvou, že v mém případě naprosto nefungovala hned v začátku uvedená poučka:
"Závada klikovky je údajně poznát podle kovového suchého zvuku, přičemž rychlost klepání se zvyšuje s rostoucími otáčkami. Příliš velká vůle v hlavním ložisku je poznat podle nepravidelného ostrého zvuku s přestávkami. Tento zvuk je nejpatrnější při rozjíždění."
Proč to v mém případě naprosto neodpovídalo, a zvuk se nesl opravdu odshora od ventilového víka blíže k rozvodům netuším.
Ale to, že mi jeden automechanik řekl, ať na to kašlu, že je to Ford a u něj ventily prostě klapají, a druhý automechanik, že jsou to rozvodová kola, ale že klidně můžu jezdit dál a přijet až za měsíc až bude mít čas, to rozdejchávám dost těžko. :(
Jediný za co jim můžu poděkovat, že jsem se mezi tím naučil něco o autech. :)
No nic, vezmu si krumpáč a lopatu, a půjdu pro C-Maxe vykopat na zahradu hrobeček.
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 10.03.2024 23:33, celkem upraveno 10 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13079
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od miki21 » 08.02.2024 19:05

Nech změřit vůli ventilů. Pokud by to cvakalo při klesání otáček po přidání plynu u stojícího auta, byla by to vůle v pístním čepu- podle toho zvuku a tvého popisu to na to nevypadá.
Na problém vířivých klapek trpěly hodně dvoulitry. Jak jsou řešeny tady, netuším.
1,8 asi nemá natáčecí kola.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
gecko-x
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 670
Registrován: 08.04.2015 00:38
Bydliště: Holešov

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od gecko-x » 08.02.2024 19:22

1,8i ma stejny motor i sani s klapkama jak 2,0i......
FoFo II 1,6 16V 74kW rv 2007 byl
FoFo II 2,0i 107kW rv 2009
Ford C-max 1,6 ti-vct 77kW rv 2012
Obrázek

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 08.02.2024 20:09

- No, a pokud by to případně byly ty ventilové vůle, tak to by opravdu mohlo cvakat jen v těch případech které popisuju?
Myslel jsem, že ventilové vůle by cvakaly stále. tedy i na volnoběh, v nižších otáčkách, při brždění motorem i v tahu, a ne jen při lehkém šolichání plynu.

- Co se týká těch vířivých klapek, tak jsem dohledal, že jedny a ty samé klapky se používají jak v mé 1.8, tak i ve 2.0. Je to jedna klapka s totožným OE číslem 1317276 pro obě motorizace. Dokonce i celé sací potrubí je pro obě motorizace zcela totožné.
Pokud tedy klapky u 2.0 zlobily, měl by to být stejný problém i u 1.8. Jak ale rozpoznat klepání vířivých klapek netuším.

- Pokud jsi otočnými koly myslel ozubená kola vačkových hřídelí, tak to opravdu nevím. Tady na fóru někdo uváděl, že oproti 1.6 již 1.8 nějakou aretaci má, ale když koukám na obrázky kol, které tam patří, žádnou aretaci nevidím. Každopádně podle možných aplikací by se mělo v 1.8 jednat o jiná kola než v 1.6. Kola pro 1.8 by měla být totožná s koly pro 2.0.

odkaz pro kola do mého auta zde:
https://www.autodilyparts.cz/cs/katalog ... &sort-by=5
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2999
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od jenikHK » 08.02.2024 21:32

Ahoj,
cvakání od vířivých klapek by mělo být poměrně jednoduše odhalitelné.
Motor běžící na volnoběh má vířivé klapky uzavřené, k podtlakovému aktuátoru je přes elektromagnetický ventil přiveden podtlak ze sání. V uzavřeném stavu (vychozené) klapky klapou v důsledku pulzací v sání.
Pokud hadičku odpojíš vedoucí k aktuátoru, tak se klapky překlopí do polohy otevřeno - tím kladou pulzujícímu vzduchu výrazně menší odpor a klapání klapek utichne.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
oscaar
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 790
Registrován: 18.10.2011 20:09
Bydliště: Zlín

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od oscaar » 08.02.2024 22:22

Ano, výřivé klapky jsou slyšet při volnoběhu, při jízdě v otáčkách už né. Ale to, co popisuješ mě dělá taky. Při klidné jízdě, od 2000 - 3500 ot/min. A jako by chrastili ventily. Někde jsem četl, že by to mohl dělat napínák drážkového řemene. Když je v jedné poloze, tak mu časem zatuhne rameno. Nemám to ještě ověřené, čekám na jaro. Potom na něj mrknu.
Galaxy Trend-Business Edition 1.5 EcoBoost,118 kW, 2016, šedá metal. (Magnetic)
Transit Connect 1.8 TdCi 81 kw, r.v. 2010
Mondeo Sedan, r.v. 01, 1.8 Duratec HE, 81 Kw, Ghia, Silver

Focus kombi, r.v. 99, 1.8,85 kw, - prodáno

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 08.02.2024 22:51

Děkuju moc za reakce, obojí zní mnohem lépe, než kdyby to měly být ventily. :)

Re: oscaar - Jaký řemen máš prosím na mysli, stačilo by jej tedy pro ověření na zkoušku sundat?

Re: jenikHK
Pokud by to byly klapky:
1. Měl bys prosím nějakou, nápovědu nebo ideálně obrázek, o jakou hadičku se jedná, nebo jak jí najít?
2. Bylo by potom bezpečnější (dokud klapky nevyměním) jezdit s odpojenou hadičkou, aby náhodou nedošlo k nasátí klapky do ventilů?
3. Údajně se někdy mezi roky 2003 a 2004 instalovala do sání zpětná kontrola polohy klapek. Netušíš jestli můj motor již tento senzor polohy má a klapky by bylo případně možno odstranit, nebo odstranění klapek rozhodně nepřipadá v úvahu?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
oscaar
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 790
Registrován: 18.10.2011 20:09
Bydliště: Zlín

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od oscaar » 09.02.2024 07:08

Je tam jediný řemen ale nezkoušej motor bez něho! Pohání alternátor, vodní pumpu chlazení motoru, čerpadlo posilovače řízení a kompresor klimatizace. Tento řemen má napínák s kladkou. Je to rameno s kladkou, na které tlačí pružina a napíná řemen. Když se řemen sundá. A přes 15 klíč s ramenem hýbeš, tak musí tlačit proti tobě furt stejnou silou a nesmí zadrhavat nebo vyset v nějaké poloze.
Měl bis mít ještě mechanickou škrtící klapku + volnoběžný ventil, je to tak? Přechod na elektronickou byl cca 2005 - 2006.
Galaxy Trend-Business Edition 1.5 EcoBoost,118 kW, 2016, šedá metal. (Magnetic)
Transit Connect 1.8 TdCi 81 kw, r.v. 2010
Mondeo Sedan, r.v. 01, 1.8 Duratec HE, 81 Kw, Ghia, Silver

Focus kombi, r.v. 99, 1.8,85 kw, - prodáno

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2999
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od jenikHK » 09.02.2024 10:26

Obrázek s klapkami je třeba tu:
viewtopic.php?p=1175971&hilit=Podivn%C3 ... D#p1175971

V podstatě stačí odpojit jakoukoliv hadičku mezi sáním a modrým aktuátorem vířivých klapek (Pos. 11).

Jinak pozor, Duratec pro FF2 (resp. C-max) a Mondeo jsou sice stejné motory, ale mají jinak řešený pohon příslušenství (alternátor, kompresor klimatizace - čerpadlo chladící kapaliny je stejně). Posilovač řízení je elektro-hydraulický, nemá tudíž mechanické čerpadlo. Stejně tak má motor el. Škrtící klapku.

Obecně krátce běžící (minuta) motor bez řemenu v pohodě přežije. Ale zrovna zde to nebude úplně sranda, neboť řemeny jsou dva a pro sundání řemenu čerpadla chlazení a alternátoru je třeba napřed sundat elastický řemen kompresoru klimatizace, což jde nejlépe vyřešit jeho přeříznutím.
Nicméně pokud by cvakalo nějaké ložisko kolem řemenu, mohlo by pomoci i jen sundat řemen z napínáku a protočit kladky rukou na stojícím motoru.

Ježdění s odpojeným ovládáním klapek je možné, určitě zmírní riziko nasátí, ale bude to hodně nepříjemné, motor ztratit dost tah v nízkých otáčkách - nepříjemné pro rozjezdy, zvýšená spotřeba.
Z téhož důvodu nemůžu doporučit ani úplnou demontáž klapek.

Klapky žádnou kontrolu polohy nemají, diagnostika odhalí jen přerušený obvod ovládání elmg. ventilů.

Slušné použité sání se dá sehnat i kolem 1500,- , to je rozumná cesta.

Nicméně napřed je třeba zjistit, že je to skutečně ono.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
djdekl
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3927
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od djdekl » 09.02.2024 11:53

V ktere rozvodove sada jsou obe vackove kola ?

Uživatelský avatar
oscaar
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 790
Registrován: 18.10.2011 20:09
Bydliště: Zlín

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od oscaar » 09.02.2024 12:11

Já jsem kupoval kolektor sání za 700,- a teď tam mají na 1.8 C-Max za 712,- iautodily.cz.
Nahrál jsem to chrastění jakoby ventily ale ty to nejsou. Za studena to nedělá, pouze s teplým motorem. Dělalo to při lehké zátěži ale teď i akceleraci, od 2000 ot./min.
https://webshare.cz/#/file/Q9WqFo3yuc/c ... motoru-mp4
Galaxy Trend-Business Edition 1.5 EcoBoost,118 kW, 2016, šedá metal. (Magnetic)
Transit Connect 1.8 TdCi 81 kw, r.v. 2010
Mondeo Sedan, r.v. 01, 1.8 Duratec HE, 81 Kw, Ghia, Silver

Focus kombi, r.v. 99, 1.8,85 kw, - prodáno

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 09.02.2024 14:16

djdekl píše: 09.02.2024 11:53 V ktere rozvodove sada jsou obe vackove kola ?
Například SKV a FEBI nabízí kompletní sadu kde jsou kromě napínáku a vodících lišt i oba řetězy (rozvodový i pro olejové čerpadlo), všechna čtyři ozubená kola (2x na vačkovou hřídel + klikovka + olejové čerpadlo). Sady stojí cca 2.100 a 3.200 Kč. SKV má záruku 5let/100.000 km.

https://www.autodilyparts.cz/cs/katalog ... 8/24125247

https://www.autodilyparts.cz/cs/katalog ... 1/20467928
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 09.02.2024 15:42

Re: oscaar + jenikHK

Kluci, děkuju moc za rady. A teď to myslím vážně, ale opravdu si hodně vážím toho, jak jste se do diskuse zapojili a snažíte se pomoci. :)

Ten zvuk od oscaara se mi sice zdá jiný než ten můj, ale nutně to nemusí nic znamenat. Koukal jsem na ty řemeny, a mám tam opravdu dva. Přístup je tam dost mizerný, tak nevím jak se s tím poperu. Možná by nemuselo být nutné ten krajní řemen sundávat, a pokud by se podařilo ten druhý řemen po sundání zafixovat nějakým drátem kolem kompresoru klimatizace tak, aby se do toho krajního řemene nezapletl, mohlo by to na zkoušku fungovat.

Škrtící klapku mám elektrickou (viz odkaz níže).
Napínákem s kladkou byla myšlena ta kladka úplně nahoře? Opět raději zasílám odkaz.

škrtící klapka odkaz: https://www.autodilyparts.cz/cs/hledani ... 4/28197104

napínák odkaz: https://www.autodilyparts.cz/cs/katalog ... 56/3146968
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 09.02.2024 19:22, celkem upraveno 1 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 09.02.2024 16:01

ZAJÍMAVÝ ZPŮSOB LOKALIZACE VIBRACÍ
Přidávám ještě zajímavý příspěvek od uživatele Gingo z úplně jiného fóra. Myslím, že i ostatním by to mohlo pomoci při hledání různých jiných pazvuků. Přidávám v přesné citaci a později dám vědět, jak tento pokus dopadl u mě. :)

" Drobná rada pro všechny zájemce. 8)
Mám to vyzkoušené - hledání závady u různých "pazvuků" v motoru.
Je třeba nejprve odmontovat případný kryt motoru. Nadstartovat studený motor na volnoběh. Mít po ruce dlouhý šroubovák cca 25 cm - 30 cm. ( aby jste se s ním všude dostali ) Šroubovák uchopit do dlaně a druhým kovovým koncem přiložit na místo vycházejících "pazvuků". Současně hřbet ruky přiložit na ucho. Uslyšíte přenos zvuků obdobně, jako když vám doktor poslouchá tlukot srdce. Šroubovákem vyhledáváte vycházející zdroj pazvuků až k nejhlasnějšímu přenosu a tak vyhledáte zdroj poruchy.
Takto se dá vyspecifikovat - najít a upřesnit např. vadný vstřikovač, zadřená váčka, přidřené turbo, vymlácené rozvody ap. Pokud takto proberete i spodek motoru, můžete určit i které ložisko je zadřené na klice. Chce to jen trochu zkušenosti. Vhodná je souhra s druhou osobou, která na váš pokyn jemně přidává a ubírá plyn - otáčky motoru. Jde o to, že některé závady jdou lépe najít a vyspecifikovat při různých otáčkách, zejména u studeného motoru . :wink:
Vím o čem mluvím, pracoval jsem spoustu let na zkušebně motorů ......... :P "
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 09.02.2024 19:19

Tak nevím nevím, ale snad jsem se dostal o kousek blíže rozřešení. Nerad bych to ale zakřikl.
Otevřel jsem si kapotu a zašprajcoval kusem latě plynový pedál lehce nad 2.000 otáčkami, kde již bylo slyšet cvakání.
Možná jsem hluchej, ale ani náhodou bych neřekl, že zvuk vychází někde od napínáku. Byl jsem naopak skoro s jistotou přesvědčenej, že to jde někde od víka ventilů, a byl to fakt takovej ošklivej kovovej zvuk, jak z hodně starýho studenýho dieselu.
Po odpojení hadiček se nic nezměnilo, ale to zřejmě ani nemohlo. Pokud vířivé klapky klepou opravdu pouze na volnoběh, tak v mém případě na volnoběhu k žádnému klapání nedochází. Odpojení hadiček nad 2.000 otáček již zřejmě nemělo co změnit, pokud zde klapky již ani klapat nemají.
Neměl jsem zrovna dost dlouhej šroubovák, a tak jsem použil asi půlmetrovej SDS vrták. špičkou vrtáku jsem se postupně dotýkal různých částí motoru a přes konec vrtáku jsem měl položený palec takovým způsobem, že konec vrtáku byl zespoda přímo pod kloubem palce. Pak již stačilo opřít se kloubem palce přímo do ucha, a světe div se, skoro to vypadá, že to snad funguje.
Na plastovém sání se neozývalo nic. Na hlavě motoru však bylo klepání docela zřetelné. Každopádně čím více jsem vrták po hlavě přesouval zprava doleva, tím bylo klepání hlasitější.
Napínák se tváří, že je složen ze dvou dílů. (Na přiložené fotografii označeno písmeny A a B). Na těle napínáku, v místě "B" bylo klepání ještě hlasitější než na hlavě motoru, a Ještě o něco hlasitější bylo klepání na části napínáku "A", na které je ukotvena i kladka řemene.
Nerad bych něco zakřikl, ale podle tohoto to vypadá, že by to tím napínákem opravdu mohlo být.
Nejprve mě napadlo, že s lékařským stetoskopem by to bylo ještě jednodušší, a pak jsem zkusil jen tak ze zvědavosti zadat do vyhledávače slovní spojení "dílenský stetoskop". A světe div se, ono to existuje a stojí to jen 80 Kč!
Možná, že to vypadá, že bych se chtěl chlubit, že jsem objevil Ameriku, ale chlouba samozřejmě nepadá na moji hlavu. Navíc je možné, že to třeba všichni znají a překvapený jsem jen já. :)
Samozřejmě bych čekal, že nějaké speciální firmy budou mít nějakou digitální diagnostiku, která přesně vyhodnotí hlasitost, frekvenci, typ hluku atp., a možná s patřičnými vstupními daty rovnou sdělí i pravděpodobnou závadu. Ale nečekal jsem, že to půjde jen tak, kusem železa opřeným o ucho.
Tím spíš ale netuším, proč prostě ani jeden z těch servisáků, kteří se tím živí, nevytáhl ze skříně alespoň levný stetoskop za 80 Kč a motor si neposlechl. :(
Pokud by to někoho zajímalo, zasílám níže i odkaz na dílenský stetoskop.
Pokud by se mi přes víkend podařilo napínák zkušebně sundat, a potvrdilo by se že je skutečně původcem klepání, asi již stetoskop nutně potřebovat nebudu. Na Aliexpressu ho však mají za 2 eura včetně poštovného, a tak si jej možná stejně objednám, kdyby byl náhodou někdy potřeba.
Ta tyč má totiž jednu nevýhodu - kroutíte si hlavu na stranu a pořádně nevidíte kde se s ní dotýkáte. :)

Každopádně jestli mohu, rád bych ještě poprosil o nějaký přesnější postup jak se ten napínák napíná. Děkuju moc. Pavel

dílenský stetoskop odkaz:
https://www.dum-dilna.cz/diagnostika--t ... ko-g02597/
Přílohy
Napínák.jpg
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 10.02.2024 02:53, celkem upraveno 2 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 2004 - 2011“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti