Spojka a jeji zatížení
-
- Nováček
- Příspěvky: 11
- Registrován: 13.07.2021 15:59
Spojka a jeji zatížení
Dobry den,
jsem cestvy ridic, poridil jsem si benzin FOFO 2010 1.6 74kw hatchback. Chtěl bych se zeptat, jak ideálně řadit, aby nebyla zatěžována spojka s ohledem na jeji zivotnost? V autoškole učili, zařadit, pustit spojku pridat plyn, ale mně prijde, že auto lépe reaguje kdyz v zaberu na dvojku trojku je trošku plynu. Ptam se hlavne dle vasich zkusenosti, jak radite pro hladkou jizdu.
Děkuji za odpoved, predem se omlouvam za blby dotaz.
jsem cestvy ridic, poridil jsem si benzin FOFO 2010 1.6 74kw hatchback. Chtěl bych se zeptat, jak ideálně řadit, aby nebyla zatěžována spojka s ohledem na jeji zivotnost? V autoškole učili, zařadit, pustit spojku pridat plyn, ale mně prijde, že auto lépe reaguje kdyz v zaberu na dvojku trojku je trošku plynu. Ptam se hlavne dle vasich zkusenosti, jak radite pro hladkou jizdu.
Děkuji za odpoved, predem se omlouvam za blby dotaz.
- Marlosk
- Junior
- Příspěvky: 208
- Registrován: 18.10.2020 08:40
Re: Spojka a jeji zatížení
Ahoj,
Jo, máš pravdu, při řazení "nahoru" je vhodné nenechat spadnout otáčky na volnoběh, ale přizpůsobit je tak, aby při pouštění spojky byly "tak akorát", abys nezačal brzdit motorem, ale spíš aby to bylo mírně "do tahu". Je to tak příjemnější a spojce to při rozumném plynu neublíží, předejdeš tak cuknutí motoru v silentblocích. Při podřazování na nižší stupně ti zvýšení otáček (trochu víc) zrovna tak sníží ránu při uvolnění spojky. Tak to dělá i automat, že ani nepoznáš, kdy přeřadil. To chce trénink.
Pro pokročilejší - vygoogli si "rev matching", "meziplyn" a "dvoji vyslapnuti spojky", at vis, jak se jezdilo pred vynálezem synchronizace převodovky nebo s jejím poškozenim .
A jinak blahopřeji k papirum a výběru auta, a k objeveni fóra . Založ si galerii, chceš-li se pochlubit.
Jo, máš pravdu, při řazení "nahoru" je vhodné nenechat spadnout otáčky na volnoběh, ale přizpůsobit je tak, aby při pouštění spojky byly "tak akorát", abys nezačal brzdit motorem, ale spíš aby to bylo mírně "do tahu". Je to tak příjemnější a spojce to při rozumném plynu neublíží, předejdeš tak cuknutí motoru v silentblocích. Při podřazování na nižší stupně ti zvýšení otáček (trochu víc) zrovna tak sníží ránu při uvolnění spojky. Tak to dělá i automat, že ani nepoznáš, kdy přeřadil. To chce trénink.
Pro pokročilejší - vygoogli si "rev matching", "meziplyn" a "dvoji vyslapnuti spojky", at vis, jak se jezdilo pred vynálezem synchronizace převodovky nebo s jejím poškozenim .
A jinak blahopřeji k papirum a výběru auta, a k objeveni fóra . Založ si galerii, chceš-li se pochlubit.
- dusanlulka
- Junior
- Příspěvky: 452
- Registrován: 04.05.2013 16:57
Re: Spojka a jeji zatížení
Sused sa stazoval ze jeho vnuk nevie plynulo jazdit.
Tak som mu nalepil na palubku hracku pre macky.
Gulicka na pruzinke ta bude spolahlivo informovat.
Preradenie nesmie trvat viac ako 1vteřinu.
Tak som mu nalepil na palubku hracku pre macky.
Gulicka na pruzinke ta bude spolahlivo informovat.
Preradenie nesmie trvat viac ako 1vteřinu.
Naposledy upravil(a) dusanlulka dne 13.07.2021 17:48, celkem upraveno 1 x.
- Marlosk
- Junior
- Příspěvky: 208
- Registrován: 18.10.2020 08:40
-
- Nováček
- Příspěvky: 64
- Registrován: 23.04.2018 23:55
Re: Spojka a jeji zatížení
Já ten meziplyn zkoušel ve městě a jako moc mi to nešlo. Nutno podotknout, že jsem i taneční analfabet A taky se mi to dvojnásobné vyšlapávání zdálo na spojku moc....
Jirka, České Budějovice, Focus 2 2008,1.6, 74 kw
- enjoy
- Test driver
- Příspěvky: 5329
- Registrován: 05.02.2013 18:38
- Bydliště: Praha
Re: Spojka a jeji zatížení
Mě v autoškole říkali, že nesmím nikdy jezdit na neutral a musím všude jezdit se zařazenou rychlostí.. Například
1.6i není motor, který můžeš kdovíjak držet na spojce, takže trošku ťuknout do plynu ve vhodných situacích je asi dobře.
Jinak všechno je to sluchu a vnímání vibrací. Jsou lidi, kteří jezdí na 4. stupeň 30km/h a přijde jim to super.
Osobně v podstatě vždy ťukám do plynu při podřazování, je to prostě můj zvyk.
Dvojité vyšlapávání spojky je blbost. Ani to nejde rozumně stihnout, když člověk řídí trošku aktivně.
Jinak pokud máš strach o spojku, nauč se řadit bez ní
1.6i není motor, který můžeš kdovíjak držet na spojce, takže trošku ťuknout do plynu ve vhodných situacích je asi dobře.
Jinak všechno je to sluchu a vnímání vibrací. Jsou lidi, kteří jezdí na 4. stupeň 30km/h a přijde jim to super.
Osobně v podstatě vždy ťukám do plynu při podřazování, je to prostě můj zvyk.
Dvojité vyšlapávání spojky je blbost. Ani to nejde rozumně stihnout, když člověk řídí trošku aktivně.
Jinak pokud máš strach o spojku, nauč se řadit bez ní
Ford Mondeo MK4 Kombi 2008, 2.0i
Ford Ranger, 2008, 2.5 TDCi
Ford Ranger, 2008, 2.5 TDCi
- Marlosk
- Junior
- Příspěvky: 208
- Registrován: 18.10.2020 08:40
Re: Spojka a jeji zatížení
Pro zajímavost doporučuji starší knihu Plechové lásky (Dalibor Janek, https://www.cbdb.cz/kniha-214741-plechove-lasky), je sice starší, než já, ale vtipná a pro nás s nepříliš silnými atmosférickými motory tam je všechno - lepší, než oficiální autoškolácké příručky. Dá se sehnat v knihovnách nebo antikvariátech.
Případně tato novější od stejného autora: https://www.cbdb.cz/kniha-41638-umeni-r ... ovni-jizdy
Případně tato novější od stejného autora: https://www.cbdb.cz/kniha-41638-umeni-r ... ovni-jizdy
- petulak
- Test driver
- Příspěvky: 5655
- Registrován: 06.02.2010 15:45
- Bydliště: Liberec
Re: Spojka a jeji zatížení
Já dělal cca v 1970 roce " C " + " D " ,, na tomto. Š 706 RTO Takže bez meziplynu jízda ani náhodou.
a meziplyn dolů i při závodech, převodovka bez synchronů. Řazení nahoru pod plným plynem, bez ubrání.
a meziplyn dolů i při závodech, převodovka bez synchronů. Řazení nahoru pod plným plynem, bez ubrání.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 610
- Registrován: 09.01.2013 21:02
Re: Spojka a jeji zatížení
Proč by se nemělo plachtit na neutrál? Pokud to nejsou alpský serpošky z kopce tak není problém
Klasický meziplyn s dvojím vyšlápnutím spojky neni nutný (ten se hodí když odejde ovládání spojky - rozjedeš se zařadit 1 a až pak startovat, další kvalty bez spojky jen s meziplynem - jde to.), u řazení stačí "falešný meziplyn", spojku vyšlápneš jen jednou a přitom jen plynem nastavíš otáčky motoru aby odpovídaly rychlosti a řazenýmu kvaltu, pak motor při puštění spojky neškubne resp. nemusí ho roztáčet/ zpomalovat spojka ale je to nastavené plynem.. A primární hřídel si roztočí synchron. Takže řazení nahoru nechat otáčky lehce padnout, při podřazování přidáním plynu motor vytočit. Jen v malý rychlosti z 2 na 1 je lepší klasický meziplyn (např. dojíždíš pod krpál kde to dvojka nevezme a nesmíš/nechceš pod nim zastavit a jednička bez meziplynu tam v rychlosti moc nejde)
Klasický meziplyn s dvojím vyšlápnutím spojky neni nutný (ten se hodí když odejde ovládání spojky - rozjedeš se zařadit 1 a až pak startovat, další kvalty bez spojky jen s meziplynem - jde to.), u řazení stačí "falešný meziplyn", spojku vyšlápneš jen jednou a přitom jen plynem nastavíš otáčky motoru aby odpovídaly rychlosti a řazenýmu kvaltu, pak motor při puštění spojky neškubne resp. nemusí ho roztáčet/ zpomalovat spojka ale je to nastavené plynem.. A primární hřídel si roztočí synchron. Takže řazení nahoru nechat otáčky lehce padnout, při podřazování přidáním plynu motor vytočit. Jen v malý rychlosti z 2 na 1 je lepší klasický meziplyn (např. dojíždíš pod krpál kde to dvojka nevezme a nesmíš/nechceš pod nim zastavit a jednička bez meziplynu tam v rychlosti moc nejde)
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm
- enjoy
- Test driver
- Příspěvky: 5329
- Registrován: 05.02.2013 18:38
- Bydliště: Praha
Re: Spojka a jeji zatížení
"Proč by se nemělo plachtit na neutrál?"
Prý nedokážu reagovat tak rychle na situaci, kdybych potřeboval třeba zrychlit.
Prý nedokážu reagovat tak rychle na situaci, kdybych potřeboval třeba zrychlit.
Ford Mondeo MK4 Kombi 2008, 2.0i
Ford Ranger, 2008, 2.5 TDCi
Ford Ranger, 2008, 2.5 TDCi
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů