v prvom rade diki za info ze to vyraba firma Denso. V druhom rade system casovania funguje presne takto:
1, auto je v klude, pekne si stoji
2, presuvnik je aretovany v polohe nula, lebo posledne vypnutie motora sa udialo na volnobehu
3, pri nastartovani a tuknuti na plyn RJ zacne napajat el-mag ventil, ktory pootvori dieru pre olej do Advance komor v presuvniku
4, olej najprv ide pod aretacny piestik presuvnika, a zvysujucim sa tlakom oleja ten olej piestik odisti z diery
5, tym padom sa presuvnik moze natacat a olej dalej plni Advance komory
6, ked uzivatel otacky prestane zvysovat = pusti plyn, RJ zacne el-mag ventil nastavovat aby sa zacali plnit Retard komory = ale su tu vahy ! Tou castou kade isiel olej do Advance komor teraz olej je vytlacany naspet. No a zacinaju sa plnit samozrejme Retard komory
7, ked motor dosiahne volnobeh, motylik v presuvniku je v nulovej pozicii a a aretacny piestik zaskoci do svojej diery
Co sa tyka RJ a vyhodnocovania chyb - RJ berie do uvahy data z cidla polohy kluky (=cidla hornej uvrate) , a z polohy cidla vacky. Tieto udaje porovna podla tabulky co obsahuje, a teda pri danych otackach RJ ocakava dany fazovy posun vacky. Ked ale podla cidla vacky nameria, ze vacke je v inej polohe ako sa ocakava, vyhodnoti to RJ ako chybu VVT systemu a rozsvieti kontrolku (kontrolky, neviem ako u Forda). K tomu zaroven RJ aj ovlada casovanie vstrekov - ked sa u VVT skor otvaraju sacie ventily v case, RJ vstrekov tam naprasi skor palivo, a ventily sa aj skor uzavru v case.
Noa k tomu buchotu za studena....teraz nebudem opisovat vsetky mozne kombinacie co mozu nastat, ale je jasne ze aretacny piestik a okraj diery do ktorej zaskakuje su zo slabeho materialu, ktory sa casom vyderie. Piestik do diery zaskakuje len kusocek, a tym ze je tam to vydratie tak sa pri starte piestik uvolni a motylik zacne v presuvniku kmitat sem a tam, a to zase kvoli posobeniu tlakov oleja a sile pruzin ventilov, ktore posobia na vacku. Presuvnik sa pri starte snazi udrzat v polohe nula, ale piestik to kvoli vydratiu hrany uz neudrzi chytit v diere. A to je ten rachot.
Aj na Forde toto funguje rovnako....ved je toho plny youtube.com .....vsetky firmy to maju rovnake...akurat Rencek ma piestik smerom k motoru a ostatni vecsinou von, a niekto ma 3 vrtule motylika, niekto 4....to je fuk.
Jeden tipek uz spravil to, ze fixol natvrdo presuvnik v polohe nula. Rachotu sa zbavil, ale akonahle prvy krat prekrocil urcite otacky, RJ to samozrejme vyhodnotila ako chybu VVT a rozvietila kontrolky.
S olejom sme laborovali, v hustote atd to tiez nebude - proste ten piestik sa casom vyderie, na to nepomoze nic jedine lepsi material.
A posledna sanca - odpojenie cidla vacky - vtedy sice svietia kontrolky, ale pri odpojenom cidle to RJ berie ako chybu VVT systemu automaticky a el-mag ventil ani nenapaja a na vypocty vstreku uvazuje, ze vacka sacich je stale v nule.
Co sa tyka vykonu, u 1,6 16V motora 113koni odoberie odstavene VVT vva 13 koni - ale to je skor citit mierne vo vysokych otackach. Pri bezej jazde si clovek nic nevsimne.
No a posledna vec - existuje variabilne casovanie, alebo dvojstavove casovanie. Variabilne funguje ihned ako uzivatel tukne na plyn. Dvojstavove funguje od urcitych otacok (napr. 1500), kedy odrazu presuvnik zafunguje a ihned prehodi vacku do polohy MAX. Toto dvojstavove riesenie ma napr. MeganeII Sport a zatial sme nepoculi, ze by rachotil dvojstavovy presuvnik. To len pre info celkovo....
