
Výňatek z několika stránek teorie.
"Z měření vyplynulo, že malý průměr nebo velká délka potrubí příznivě působí na plnění motoru v nízkých otáčkách, velký průměr nebo krátké potrubí pozitivně působí v otáčkách vysokých. Což znamená, že pro provoz ve vysokých otáčkách je lepší používat velkých průměrů sacích kanálů a větší délky, protože při malém průměru by výsledná délka potrubí mohla vyjít příliš malá. Velký průměr omezí ztráty turbulencemi směsi u stěn. Totéž obráceně platí pro seřízení na provoz v nízkých otáčkách. Popsané jevy jsou platné pro pevně nastavený rozvod."
Proto při vybrakovaných klapkách v sání a sešlápnutí plynu na podlahu ve 2000 ot spíše motor ulíváš a tomu zabraňují ty klapky. To je ten důvod proč se bez klapek musí s plynem kolen 2000 - 2500 ot zacházet s citem.

Snižováním a zvyšováním průřezu sání klapkama, se dociluje účinnost plnění motoru a jeho výkonu v celém rozsahu otáček. Dále se používá místo snižování a zvyšování průřezu sání klapkama , mechanismus podtlaku, nebo elektroservrem, který mění délku sání, přímým systémem, radiálním a rotačním.
